Когато през 1988 г. родената в Белград Марина Абрамович и германският артист Улай решават да сложат край на продължилата тринадесет години лична и професионална връзка, те тръгват от две точки на Великата китайска стена и извървяват над две хиляди километра, преди да се срещнат за последно три месеца по-късно.
Епичната им раздяла до голяма степен е отражение и на цялото творчество на Марина Абрамович, смятана днес не само за една от най-видните представителки на пърформънса, но и за една от неговите основатели през 70-те години на ХХ век. Когато през 2010 г. музеят MoMa в Ню Йорк организира най-голямата ретроспективна изложба за нея, The Artist Is Present, Абрамович прекарва над седемстотин часа, без да говори, с поглед, вперен в сядащите срещу нея хиляди хора, чакали с часове на дълга опашка. Като изненада от организаторите към Марина един от тях е именно Улай, а видеото, което документира тази среща, е видяно близо петнадесет милиона пъти в Youtube.

Сега Moderna Museet в Стокхолм показва от 18 февруари до 21 май 2017 The Cleaner, първата голяма ретроспектива на Марина Абрамович в Европа, организирана съвместно с Louisiana Musuem of Modern Art. В изложбата са включени фотография, видео, рисунки, инсталации, различни предмети и архивни материали от обществени и лични колекции (включително и на самата Марина), проследяващи творчеството й от най-ранните години до днес. За ретроспективата ще бъде издаден и каталог. Наскоро излезе и автобиографията на Марина Абрамович Walk Through Walls (изд. Crown Archetype), написана съвместно с американския писател, журналист и биограф Джеймс Каплан. "Сега когато съм на 70, гледам назад към живота си без гняв и без никаква осъдителност.

Когато през 1988 г. родената в Белград Марина Абрамович и германският артист Улай решават да сложат край на продължилата тринадесет години лична и професионална връзка, те тръгват от две точки на Великата китайска стена и извървяват над две хиляди километра, преди да се срещнат за последно три месеца по-късно.
Епичната им раздяла до голяма степен е отражение и на цялото творчество на Марина Абрамович, смятана днес не само за една от най-видните представителки на пърформънса, но и за една от неговите основатели през 70-те години на ХХ век. Когато през 2010 г. музеят MoMa в Ню Йорк организира най-голямата ретроспективна изложба за нея, The Artist Is Present, Абрамович прекарва над седемстотин часа, без да говори, с поглед, вперен в сядащите срещу нея хиляди хора, чакали с часове на дълга опашка. Като изненада от организаторите към Марина един от тях е именно Улай, а видеото, което документира тази среща, е видяно близо петнадесет милиона пъти в Youtube.

0 коментара