Смелото IPO на Airbnb
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смелото IPO на Airbnb

Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции

Смелото IPO на Airbnb

В момент на туристически срив платформата се насочва към борсата. Но това може и да е подходящ момент

1754 прочитания

Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции

© Shutterstock


Aко не можеш да си позволиш автомобил Tesla или не ти достигат пари, купи си нейни акции. Стига да вярваш в компанията. Тази логика се среща сред младите индивидуални борсови инвеститори, които си падат по иновативните и подривни бизнес модели. Някои дори уцелиха момента - 10 хил. долара в акции на компанията на Илън Мъск в началото на годината, днес струват 50 хил. долара. Парите може да не стигат за Model S и X, но са достатъчни за средния клас Model 3 на Tesla. Разбира се, не може да се очаква изобщо, че следващата година акциите на компанията ще поскъпнат с 400 и повече процента, но историята е показателна за онези, които успяха да яхнат вълната.

Изгрява ли нова борсова звезда

Сега на хоризонта идва нова потенциално публична компания, свързана със съвременната поп култура и с разрушителния си бизнес модел - Airbnb. В началото на седмица тя се регистрира в Комисията за ценни книжа и фондовите борси на САЩ за своето първично публично предлагане. Очаква се то да стане през декември на Nasdaq, като компанията да набере 3 млрд. долара, а пазарната капитализация да е 30 млрд. долара.

През последното тримесечие приходите на компанията са се понижили с 18% до 1.3 млрд. долара при спад 72% за второто тримесечие. Спрямо другите реализирани или предстоящи горещи IPO-та тези числа не изглеждат много добре - доставчикът на храни DoorDash oбяви тройно увеличение, а една от най-младите борсови компании - Snowflake, ги удвои, посочва CNBC. На фона на туристическата индустрия обаче Airbnb изглежда повече от добре - авиокомпаниите и хотелиерските вериги в САЩ загубиха между 40 и 80% от приходите си за третото тримесечие. Booking Holding обяви 48% спад, a Expedia - 58%. Airbnb влезе в настоящата година много добре позиционирана, но корона кризата промени всичко. За да оцелее, компанията взе скъп дълг от 2 млрд. долара през април, съкрати 25% от персонала си, намали разходите за продажби и маркетинг със 74%. В крайна сметка това стана причина и третото тримесечие да е второто най-добро в историята ѝ след аналогичния период на 2019 г. За периода юли - септември излиза на печалба от 219 млн. долара. Данните на платформата показват, че потребителите ѝ са променили навиците си покрай пандемията. Те вече не пътуват към големи градове, а предпочитат крайградски или близки дестинации с кола - хората търсят вили за уикенда или места за няколко месеца за дистанционна работа.

Лош, но може би и печеливш

Видимо Airbnb избира може би най-лошия момент за своя борсов дебют. Според редица анализатори обаче именно сега е моментът за инвестиции в компании от туристическия и транспортния сектор, тъй като в един момент икономиката ще се възстанови и те отново ще работят, както преди. Както коментира Financial Times, най-вероятно Airbnb ще получи топло посрещане на борсата. Тя го заслужава. Изисква известна смелост да направиш IPO посред пандемия, която продължава да опустошава туристическата и хотелиерската индустрия.

Pros&Cons

Изданието за лични финанси Kiplinger обобщава защо Airbnb си заслужава, но и рисковете около нея.

За биковете: Силни пазарни позиции и проникване. Към края на септември в платформата има 7.4 млн. листвани обекта, като активните са 5.6 млн., за първите девет месеца на годината 91% от целия трафик идва от директни и неплатени влизания в платформата. Всеки напредък по ваксини и лечение на COVID-19 ще е в полза на туристическата индустрия. Говори се за Google ефект - все повече туристическите услуги за настаняване се асоциират с думата Airbnb. Платформата дава възможност за по-голямо изживяване на туристическата услуга, като се наемат апартаменти там, където живеят хората, за разлика от традиционната, която често кара туристите са се чувстват като аутсайдери в затворени комплекси и отдалечени хотели.

И мечките: Рисковете са най-вече в регулаторните пречки, силното лоби на големите хотелски вериги, които оказват натиск върху местните власти за ограничения на споделени туристически услуги, тук се включват и ограниченията от някои жилищни асоциации и дори собственици съседи. Разбира се, и конкуренцията на все повече платформи в този сектор.

Aко не можеш да си позволиш автомобил Tesla или не ти достигат пари, купи си нейни акции. Стига да вярваш в компанията. Тази логика се среща сред младите индивидуални борсови инвеститори, които си падат по иновативните и подривни бизнес модели. Някои дори уцелиха момента - 10 хил. долара в акции на компанията на Илън Мъск в началото на годината, днес струват 50 хил. долара. Парите може да не стигат за Model S и X, но са достатъчни за средния клас Model 3 на Tesla. Разбира се, не може да се очаква изобщо, че следващата година акциите на компанията ще поскъпнат с 400 и повече процента, но историята е показателна за онези, които успяха да яхнат вълната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK