Недотам и обратно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Недотам и обратно

Недотам и обратно

Питър Джаксън бави красиво топката в първата третина на "Хобитът"

Янко Терзиев
8189 прочитания

Сюжет

60 години преди събитията в "Задругата на пръстена". Чичото на Фродо Билбо Бегинс е уважаван хобит с консервативни навици, обичащ спокойствието и топлината на подредения си подземен дом. Странстващият вълшебник Гандалф избира точно него за необходимия разбойник-придружител към групата на 13-те джуджета, поели към приключението на живота си. Целта им е отвоюване на похитената от злия дракон Смог тяхна родина и връщането на ограбените от дракона несметни съкровища.

Ревю

"Добрите приказки носят на доукрасяване", казва Гандалф на колебаещия се между спокойствието си и зова на непознатото Билбо в началото на "Хобитът: Неочаквано пътешествие" (The Hobbit: An Unexpected Journey). Питър Джаксън е направил от първите 6 глави (от общо 19) на книга под 300 страници пълноценен и преливащ от зрелища 3-часов филм, удължавайки максимално удоволствието на твърдите Толкин-фенове. Но неизкушените в света на Средната земя - с нейното летоброене, език, географски карти, взаимовръзки между героите и митовете - ще усетят и мигове на скука, периоди на боксуване на действието. Сетивата са агресивно ангажирани с най-напредничавите дигитални средства (Джаксън и тук е техен виртуозен властелин). Но чистото вълнение, простото съпричастие със ставащото, смисловите откровения са малко за нещо толкова трепетно чакано.

Джаксън и студиите зад него са тръгнали да бият трилогията на "Властелина" с нейните над $3 млрд. световен сбор и 17 оскара с материал за детска приказка. Наистина най-красивата и страшната на нашето време, но все пак с праволинейната структура по Братя Грим, където всяка глава е нова опасност, ново чудовище, ново разклонение в приключението.

Всичко започнало през 1932 в Оксфорд, когато уважаваният ветеран от войната и преподавател по стара английска литература, германска и скандинавска митологии Джон Р. Р. Толкин написал на празен лист внезапно хрумналото му изречение "В една дупка в земята живееше хобит." След 4 години той  бил готов с ръкописа на "Хобитът или Дотам и обратно", със собствени черно-бели илюстрации. Дал го за пробно четене на приятели, сред които бъдещият автор на "Хрониките на Нарния" Клайв Стейпълс Люис. Екземпляр попаднал у издателя Стенли Ънуин (Stanley Unwin), който тествал приказката с 10-годишния си син Рейнър (Rayner). Обещал, че ако момчето я хареса, ще я издаде.

"Хобитът" излиза за Коледа 1937 в 1500 екземпляра с илюстрации и корица на автора си. Отзивите са възторжени, само след няколко месеца книгата е издадена и в Америка в по-луксозно оформление. Ънуин спешно иска от Толкин друга готова книга. Толкин му праща черновата на митологичната си сага с възрастни мотиви "Силмарилион". (която ще види бял свят едва през 1997, събрана от сина на писателя Кристофър). От издателството я връщат неразбрали за какво става дума, искат "още нещо за хобити". Така, през 1949, най-накрая получават "Властелинът на пръстените".

Докато писал трилогията за Пръстена в дългите нощи на войната, Толкин се връщал и към "Хобитът", преправял герои и ситуации, за да стои приказката като част от епоса, негов подготвящ пролог. Така в първия вариант на ключовата и за романа, и за филма глава "Гатанки в мрака" отношенията между Ам-гъл и Билбо не са на живот и смърт - в играта бившият хобит с опулените очи и 9-те зъба дори залага в играта свещения пръстен, чийто пазител е. Джъксън е ползвал много по-мрачния финален вариант, това е и най-силният възрастен момент във филма.

Това била първата и най-дълго снимана "разговорна" сцена в целия проект. Джаксън споделя, че нарочно връщал Мартин Фриймън (точният Билбо Бегинс) отново и отново, измислял всевъзможни ъгли и позиции на камерата, за да даде време на новия за света на Средната земя актьор да влезе в хобитската кожа. За Анди Съркис като Ам-гъл това също било актьорско предизвикателство, защото за дублите той вече давал не само гласа си, но и играел в реално време мимика и жестове заради усъвършенстваната технология performance capture (при "Властелина" дигиталната дообработка закъснявала във времето). Без тази сцена и с изведената екзистенциална трагичност в трактовката на Ам-гъл (заради която Съркис е повишен до втори режисьор в проекта), "Хобитът" щеше да е филм за 11-14 годишни момчета, обичащи кръвожадните видеоигри и отстрелването/обезглавяването на орки по всевъзможни начини и с качващи се нива на трудност.

Фентъзи светът на Толкин е строго вписан в рамките му на ревностен католик. Филмът е адекватен на прародителя си с ярките материализации на абсолютното зло (драконът Смог) и различните му проявления - оркът албинос Азог Осквернителя (Ману Бенет); лукавият и продажен крал-великан на гоблините, глупавите тролове-канибали. Съвременни алюзии има във въвеждането на еко-вълшебника

Радагаст, каращ природа и животни да оживяват. По примера на Толкин с дописването на "Хобитът" за нуждите на "Властелина" (и на Лукас с "фантомните" му три предхождащи епизода), и Джаксън е дал място и роля на бъдещи важни герои в епоса. Саруман (Кристофър Лий) все още не е прекрачил в тъмната страна, лордът на елфите (Хюго Уивинг) е в началните стадии на суетата ти, а разменените погледи и жестове между елфската принцеса Галадриел (Кейт Бланшет) и Гандалф (Иън Маккелън) подсказват нещо повече от приятелство.

Приказките са ценни с невинността и моралната си яснота. Добрите от тях са поднесени безхитростно и със средства, щадящи девственото детско съзнание и сетива. Откъм морална яснота "Хобитът" е изряден. Фриймън е идеалното въплъщение на обикновения, негероичен човек, един от нас. В началото приключенията го плашат, защото "заради тях вечерята ти закъснява". Той не вярва в себе си, мечтите му са материални. Себеизграждането и себенамирането му идва с преминаване през изпитания и осъзнаването на предназначението му на добър и саможертвен човек. Джуджетата са сбор от основните човешки добродетели и слабости (с превес на първите), извървяват пътя на проглеждането от егоизма и личната алчност до солидарността и ценностите на общността. Заради разтеглените битки Джаксън е имал време за индивидуализация на не повече от 2-3 "полуръста", най-убедителна е тя при горделивия кралски наследник Торин Дъбощит (Ричард Армитидж). 

Хобитът има проблем с невинността на поднасянето по отношение на истинската си аудитория - децата. Шумът е смазващ, акордите на Хауърд Шор са в постоянно кресчендо. Стремежът към краен дигитален реализъм (да ми е простено съчетанието), с взевъзможните му 3D-та и хиперкадрова честота от 48 в секунда, детайлизираща и шевовете по островръхата шапка на Гандалф, както и власинките на материята й, оставят малко място за въображение и домисляне. А не беше ли това основният смисъл на приказката, голямата й ценност...

Накратко

Джуджетата на въображението - срещу орките на боксофиса. В приказките печелят джуджетата, но в реалния свят на големите филмови пари може да се окаже и обратното. Засега знаем само една трета от отговора и надеждите са съвсем малко повече от опасенията.

оценка 

*** от 5

Сюжет

60 години преди събитията в "Задругата на пръстена". Чичото на Фродо Билбо Бегинс е уважаван хобит с консервативни навици, обичащ спокойствието и топлината на подредения си подземен дом. Странстващият вълшебник Гандалф избира точно него за необходимия разбойник-придружител към групата на 13-те джуджета, поели към приключението на живота си. Целта им е отвоюване на похитената от злия дракон Смог тяхна родина и връщането на ограбените от дракона несметни съкровища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    flammer avatar :-(
    Flammer

    Определено разочароваща статия... този филм,тази приказка е нещо много повече от сага за фенове, наистина не е подходяща за деца, не бих я пуснал на 3-годишния си син, но тя разказва за търсения, и поведение, за смелост и как се справяме със "страшното", как напускаш познатото и спокойно днес - за да има и утре... авторът на статията дори не се е досетил , че различните раси, са проявления на различни поведения у хората.... да пишеш рецензия, не значи да преразказваш или да даваш оценка , а да представиш това , което е идеята и смисъла на филма....

  • 2
    tuj_to avatar :-|
    tuj_to

    До коментар [#1] от "Flammer":
    Автора всъщност точно това е казал - че филма е дълбоко изостанал от книгата, ама нейсе! Ти не си го разбрал.....


  • 3
    hackum avatar :-|
    hackum

    Milking it.

  • 4
    hackum avatar :-(
    hackum

    Пише се бУксуване, а не бОксуване.

  • 5
    mirohero avatar :-P
    mirohero

    До коментар [#4] от "hackum":

    Бойко боксува, няма такава дума буксува вече :)

  • 6
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Само 3 милиона долара приход за Властелина? Я опять?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    musashii avatar :-|
    musashii

    Филма ми хареса много.Както като сюжет,така и визуално.А саундтрака направо е върха.Естествено,че който е чел книгата никога няма да припокрие впечатленията си с филма.Филми като този носят послания,които могат да вдъхновят много момчета-като чест,достойнство,саможертва заради приятелите,преодоляване на трудностите,независимо колко големи са те.

  • 8
    killing_joke avatar :-|
    killing_joke

    " Откъм морална яснота "Хобитът" е изряден...."

    Това е филм по книга за деца, известна вече с моралната си яснота. Едва ли някой е очаквал оргия на Билбо с джуджетата и един два изнасилени орка за цвят.

    Филмът надхвърли очакванията ми. Джексън се е справил превъзходно, включително там, където е доукрасявал. Единствената ми забележка е, че не искам да го глевдам пак на 3д, имах и не знам си какви технологични чудесии и чакам с нетърпение да го пуснат в нормален формат, който не те прави разноглед след филма.

  • 9
    sonata_arctica avatar :-|
    Sonata Arctica

    И аз исках много да го гледам, но ще изчакам да дойде НА 2Д :-) Страх ме е от тия 3Д формати.

  • 10
    avgustina avatar :-|
    Avgustina

    Преди малко се върнах от филма - може да съм позабравила Властелина, но все пак смятам, че хуманната обагреност и извайването на характерите в Хобит са много по-осезателни. Много би му отивало думите на Макисмус от Гладиатор - "Нашите дела отекват във вечността". Определено препоръчвам филма, ако се колебаете дали да го гледате.
    Замислих се, че в нашата литература, нито във филмите ни има образ като Билбо Бегинс - флегматичен, леко смотан, консервативен, държащ на установения ред, порядъчен, скептичен към силните думи и собствения си героизъм, но в същото време достатъчно силен, че да напусне уютното си гнездо, за да брани достойна кауза. Гандалф във филма е ненадминат - и като герой, и като актьорска игра. Това е история за мъже, които нямат друг избор освен да последват съдбата си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK