Фетиши от афиша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фетиши от афиша

"Гангстерски отдел"

Фетиши от афиша

По-важните филми през 2013

Янко Терзиев
11921 прочитания

"Гангстерски отдел"


В разгара на наградния сезон - с обявени номинации за Оскари и връчени преди часове Златни глобуси - констатираме, че 2012 беше една много добра филмова година. Майстори работиха на пределите на таланта си, опитваха с успех нови територии. Бизнесът също вървеше - цели 28 заглавия с боксофис над $100 млн. (справка www.boxofficemojo.com). Новаторски идеи случиха на талантливи реализации, например третият по касов сбор за годината "Игрите на глада" с $408 млн. Любими зрителски поредици получаха втори живот с трактовка в духа на времето, например най-успешният Бонд за всички времена Skyfall (четвърто място по приходи за 2012 с $300 млн.). Супергероите и комиксовите разклонения продължиха да изплащат щедрите си бюджети с 3 заглавия в касовия топ 10 - "Отмъстителите" ($623 млн.), "Черният рицар: Възраждане" ($448 млн.), "Невероятният Спайдърмен" ($262 млн.). 

Ще бъде ли така щедра на хубави и различни филми и 2013? Вероятността е голяма - с добрата тенденция студиите да поверяват най-скъпите си и смели проекти на творци с доказан собствен стил в авторското и независимо кино. Примерите са от родния Явор Гърдев - до Гийермо дел Торо. Признанието, че боксофис и талант могат да вървят заедно, се очаква да остане знак и на 2013. Не може да е иначе във времена, когато всяко вложение е рисково, а индустрията е притисната до стената от нови визуални технологии и техните индивиуално достъпни носители.

Но магията на тъмната зала, съпреживяваща в единен дъх, ще продължава да е жива. Поне за още 365 дни. Виталността на медиума и обединяването в общ (талант + масовост) юмрук срещу трудните времена се видя нагледно на сцената на отшумелите Златни глобуси. Какъв по-ясен символ от това -  синонимът на европейско арт кино Михаел Ханеке, получаващ развълнувано статуетката си от кралете на екшъна, дуото Шварценегер - Сталоун!?

Хронологично (според датите на появяването им българските киносалони), очакваме да си струват билетите за:

"Джанго без окови" (18 януари), заради Тарантино, пуснат на свобода, из териториите на Серджо Леоне; третиращ новаторски теми-табу през мощни актьори (още топлият "Златен глобус" за Кристоф Валц). Вече със "Златен глобус" за чакащия и "Оскар" собствен сценарий. "Гангстерски отдел" (1 февруари), заради надеждите да стане новият "Жега", или поне "Поверително от Ел Ей". Предпоставките са налице - режисира Рубен Флайшър ("Зомбиленд), декорът е следвоенният Лос Анджелес, поетизиран от Реймънд Чандлър. Сюжетът е по действителния случай на терориризиралия града гангстер Мики Коен (Шон Пен). Срещу него се формира взвод от детективи - доброволци ("Недосегаемите"?), водени от Джош Бролин и Райън Гослинг (2013 се очертава като "неговата година"). Ема Стоун е общата изгора на водачите и на двата лагера в Gangster Squad.
"Клетниците" (1 февруари), заради литературната цена, нуждата от малко романтика и любопитството към новия (преимуществено британски) прочит. Режисира Том Хупър ("Речта на краля"), очаквайте ексклузивно интервю с него за Light около премиерата. И, разбира се, заради вече спечелените "Златни глобуси" (включително за най-добър филм в недраматичната категория и актьорски такива за Хю Джакман и Ан Хатауей). От вероятните оскари този за костюми са счита за сигурен. "Умирай трудно: Денят настъпи" (15 февруари), заради густото, с което Брус Уилис продължава да влиза в белия потник на коравото ченге Джон Маклейн (за 5-ти път). Сега първородният му син (Джей Къртни), млад агент от ЦРУ, се оказва в опасност в Москва - двамата са сами срещу цялата руска мафия и плановете й за ядрен шантаж на планетата. "Полет" (22 февруари), заради Робърт Земекис на режисьорския стол, защото толкова отдавна не е правил нормален филм извън performance capture - анимациите. Командирът на Flight Дензъл Уошингтън е в петорката на оскарите за главна роля, номиниран е и оригиналният сценарий на филма.
"Враг номер едно" (22 февруари) е българското заглавие на най-чакания и обговарян филм на наградния сезон Zero Dark Thirty. Киното на Катрин Бигелоу е доказан опиат, визията й за войната срещу терора (от който и ние бяхме засегнати миналото лято) - безкрайно любопитна. Джесика Частийн вече е с актьорския "Глобус" за драматична роля, шансовете й за "Оскар" растат. "Наръчник на оптимиста" (22 февруари), няма случайност в излизането на богато инкрустирания с номинации The Silver Linings Playbook в петъка преди сакралната церемония. Различният филм на годината и Робърт Де Ниро най-после с роля по мярката си, след няколко години на болезнени запознанства с "вашите" и с "нашите". "Ана Каренина" (1 март), защото добрите екранизации си приличат, а лошите са си нещастни по своему. И заради Кийра Найтли, разбира се.
"Оз: Великият и могъщият" (8 март) Предисторията на известния от старите вицове "Магьосник от нула три", разказана от Сам Рейми. Рейми е от примерите ни за "формулата на годината" с едновременния си успешен стаж и в авторското, и в блокбастърното ("Спайдърмен") кино. Сюжетът е за младите години на вълшебника (Джеймс Франко), преди случилото се с малката Дороти от Канзас в книгата (1900) и класическия филм (1939). Вместо нея действат цели три вещици - една добра (Мишел Уилямс) и две лоши (Мила Кунис, Рейчъл Уайз). "Джак, убиецът на великани" (22 март), защото следим низходящата еволюция на Брайън Сингър (от "Обичайните заподозрени", до обезпокоителните  "Х-мен" и "Супермен се зъвръща" и дъното с  "Операция Валкирия"). Любопитно е събирането на Юън Макгрегър и Юън Бремнър от "Трейнспотинг", надежда нещата да не са съвсем насериозно дават също Стенли Тучи и Бил Найи сред актьорите. "Линкълн" (22 март), с тежестта на оскаров лидер и защото е заглавието, за което ще се говори толкова дълго, че ще ви се налага да имате мнение. Дей-Люис (вече със "Златен глобус") бил убеждаван с години от Спилбърг, който нямал друг избор за ролята. После актьорът прекарал месеци в Конгресната библиотека, събирайки парче по парче детайли за героя си - президент. Търпението в изкуството обикновено се отплаща.
"Убит мъртвец" (5 април) Dead Man Down ни е интересен с развитието на нюйоркска гангстерска територия на датския режисьор Нилс Арден Оплев, на когото дължим оригиналния "Момичето с драконовата татуировка". Очаквано в главната женска роля е Нооми Рапас, за сърцето й се бори Колин Фарел. "Скитница" (5 април) Следим новозеландския талант след сценария на "Шоуто на Труман", другите ни аргументи са режисурата на "Гатака" и "Симон". Предварителната информация около Host е за свръхестествен трилър, c вселявания на души и съжителствата им със заварените такива. Скитницата е Сийрша Ронан ("Изкупление", "Хана"), във филма са още Уилям Хърт и Даян Крюгер. "Забвение" (12 април) Постапокалиптична фантазия по комикс, режисира самият автор на комикса Oblivion Джоузеф Косински. Него запомнихме като пълния дебютант, избран еднолично от Стивън Лизбъргър, за да даде втори живот на "Трон: Наследството" през 2010. Морган Фриймън е водачът на последните земни оцелели, за екшъна е нает Том Круз.
"Железният човек 3" (26 април) Робърт Дауни младши е очевидно най-добрият актьор от вълната супергерои в новия век. Влизането му в бронята на пройдохата милионер Тони Старк за 4-ти път (брои се и "Отмъстителите", касовият рекордьор на миналата година) не би пропуснал никой уважаващ се киноман. Особено след информацията, че този път историята е толкова лична, че предизвиква границите на жанра. Бонусът е сър Бен Кингсли в ролята на най-могъщия злодей в цялата библиотека на Marvel - Мандарина. "Великият Гетсби" (17 май) В трейлъра звучи съвременна музика (Джей Зи и Кание Уест, има и кавър на Ю Ту) - т.е. от тотален aвтор като Баз Лурман може да се очаква всичко (виж "Ромео + Жулиета"). Ди Каприо изглежда идеалният Гетсби измежду съвременните звезди, Кери Мълиган носи и момичешкото и фаталното на Дейзи, Тоби Магуайър също май е верният Ник, способен и на цинизъм, и на самосъжаление. За крайния резултат е нужна магия, Лурман я носи в себе си. "Z-та световна война" (21 юни) Брад Пит, ловящ зомбита е достатъчен магнит. Екстра на World War Z е очакваната естетска режисура на Марк Форстър ("Балът на чудовищата", Stranger Than Fiction, "Спектър на утехата").
"Човек от стомана" (21 юни) Кристофър Нолън е продуцент тук, очевидно за да съживи Супермен за нуждите на новото време и зрители, както вече направи с Батман с трилогията за "Черния рицар". Може и да му се получи с режисьор като Зак Снайдър (но не този от Sucker Punch, а стария от "Зората на мъртвите", "З00" и "Пазителите").

"Стажът" (28 юни) Очакваме това да е новият "Социалната мрежа" (вероятно една степен по-смешен и една степен по-малко умен). След Facebook е ред на Google. Неудачниците Оуен Уилсън и Винс Вон са взети за стажанти в щаба на компанията. Те са надхвърлили 40, а всичките им босове са около 20-годишни - направо друга планета.

"Самотният рейнджър" (5 юли) Най-известният комиксов каубой (The Lone Ranger) в ръцете на хората зад "Карибски пирати" - Гор Вербински, Джони Деп, Дж. Дж, Ейбрамс. Новото актьорско лице е  Арми Хамър (изиграл близнаците-богаташи в "Социалната мрежа") като партньора на Деп в приключенията.

"Огненият пръстен" (12 юли), заради визионера Гийермо дел Торо, който се размина (може би щастливо) с "Хобитът". В Pacific Rim ще става дума за битка за съдбата на планетата: гигантски чудовища, изплували от недрата й искат ресурсите й - срещу тях гигантски роботи, управлявани от хора (Ринко Кикучи, Идрис Елба). Май в "Матрицата 3" имаше нещо подобно, но с майстора на чудовища ("Лабиринтът на Пан") дел Торо, нищо няма да е същото. "Върколакът" (26 юли) Предисторията на Логан/Wolverine, най-интересният персонаж от мутантите "Х-мен". Въплъщава го Хю Джакман, но на нас ни е по-интересно какво е направил даровит режисьор като Джеймс Манголд (Girl, Interrupted; Walk the Line; 3:10 to Yuma) с границите на жанра. "300: Възходът на империята" Продължението на новаторския "300" на Зак Снайдър е с очевидно търговски цели, беше сниман с целия ресурс на бившия киноцентър в Бояна. И със специалния бонус Ева Грийн вътре.
"Елизеум" (23 август) През 1975 инженерите от НАСА нарисували проект за космическа станция в околоземна орбита със същото име (Elyseum), нещо като спасителна лодка за избрани земни обитатели (със 70 000 - 140 000 места). В трактовката на таланта Нийл Бломкамп ("Сектор 9") това вече се е случило през 2159, Земята е в руини, елитно общество се е оттеглило на станцията и не пуска (в лицето на Джоди Фостър като президент) гърчещите се долу милиарди до екологичния и всякакъв лукс. Неправдата ще поправя агент със съвест и мускули - Мат Деймън.   "Краят на света" (27 септември) Шега със страховете на лековерните от края на миналата година, режисирана от пълничкия комедиант Сет Роугън. Изненадващо Ема Уотсън и Джеймс Франко са в един филм с клоуна Джона Хил. "Бягство" (11 октомври) присъства в афиша с етикет "САЩ/България" и безсрамно е откраднал заглавието (Getaway) на шедьовъра на Сам Пекинпа от 1972. Това е нещото, заради което Селена Гомес, Итън Хоук и Джон Войт подишаха мръсния софийски въздух миналата пролет.
"Кери" (25 октомври) По принцип не превъзнасяме римейки на филми, които обичаме (в случая първата екранизиция на Стивън Кинг от Брайън де Палма през 1974 и с разгневената невинност на Сиси Спейсик). Но го режисира Кимбърли Пиърс от "Момчетата не плачат". "Капитан Филипс" (15 ноември) Краен реалист като Пол Грийнграс се е заел с възстановка на действителния с случай с отвличането на американски морски капитан (Том Ханкс) от сомалийски пирати през 2009 и операцията по освобождаването му.  "Игрите на глада: Възпламеняване" (22 ноември) Отново Дженифър Лорънс, вече доказала не само свежа хубост, но и талант след посипания (надяваме се) с оскари "Наръчник на оптимиста" от пролетта. Във втората част от трилогията на Сюзън Колинс смъртоносната игра е от типа "ол-старс" - избиват се шампионите от предишните години.

"Хобит: Пущинакът на Смог" (13 декември) Чакаме със свито сърце продължението на ранната приказка на любимия ни Татко Толкин - ще се изгуби ли Джаксън в пущинака на холивудския комерс, или ще бъде спасен от дуото Ам-гъл/Мартин Фриймън и малко вълшебна помощ от Гандалф?

През 2013, по пътища встрани от мултиплексните ("София Филм Фест", "Киномания", SoIndependent и др.), очакваме и новите филми на:

Стивън Содърбърг, който след наркоиндустрията ("Трафик") се е прицелил във фармацевтичната и виновните й тайни. В Side Effect Рууни Мара взема рискови хапчета заради съпруга си Чанинг Тейтъм, има връзка с предписалия й ги доктор Джуд Лоу, Катрин Зита-Джоунс също е с бяла престилка.

Антон Корбийн, прочутият фотограф, превзел режисурата с "Контрол" и "Американецът" се е заел с шпионски роман (Джон Льо Каре, "A Most Wanted Man"), ангажирал е Филип Сеймур Хофман, Рейчъл МакАдамс, Уилям Дефоу. Ричард Линклейтър е събрал отново Джули Делпи и Итън Хоук в Before Midnight почти 20 години след очаровалия ни "Преди изгрева". Премиерата е след дни на "Сънданс". София Копола разказва за група момичета, които обират домовете на знаменитости, за да поносят дрехите им в Bling Ring. Сред момичетата е Ема Уотсън.
Ридли Скот се връща в съвременността с The Counselor, написан от Кормак МакКарти ("Пътят"). Историята е за адвокат (Брад Пит), попаднал в наркомрежа. Около него са Камерън Диас, Хавиер Бардем, Пенелопе Крус. Уонг Кар-уай ще представи на Берлинале първия си екшън след 1994. What You Need To Know е за треньора на Брус Лий, в главната роля Тони Лунг. Алфонсо Куарон не беще снимал след "Децата на хората" (2006), новият му Gravity e космически трилър (совалка се рее без управление в пространството) в стила на Кубрик, с Джордж Клуни и Сандра Бълок. 
Алмодовар се разписва в афиша на 2013 с леката (според собствените му думи) комедия I'm So Excited, в която дава шанс на характерни комедийни актьори от предишните си филми ("Всичко за майка ми", "Говори с нея", "Завръщане"). Този път с малките роли са Пенелопе Крус, Антонио Бандерас, Пас Вега. Братя Коен разказват в Inside Llewin Davis за поет и певец от началото на 60-те ала Боб Дилън. В главната роля е Оскар Айзък (от Sucker Punch), около него са Джон Гудман, Кери Мълиган, Джъстин Тимбърлейк. Джордж Клуни ще режисира и ще участва в Monuments Man за действителната група архивисти и галеристи, които издирват и връщат откраднатите от нацистите произведения на изкуството след войната. В каузата се Даниъл Крейг, Кейт Бланшет, Бил Мъри и звездата от "Артистът" Жан Дьожарден.
Никълъс Уиндинг Рефн (режисьор) и Райън Гослинг си партнират отново след Drive, и изненада - в кунг-фу филм. Действието е в Тайланд, лошите са водени от Кристин Скот Томас, заглавието е Only God Forgives. Джим Джармуш разказва историята на Адам и Ева като вампири. В Only Lovers Left Alive e ангажирал ветераните Джон Хърт и Тилда Суинтън и младежите Миа Уасиковска и Том Хидълстон.

Ларс Фон Триер определи "Нимфоманката" (The Nymphomaniac) като своя "порно филм". Героинята (Шарлот Гензбур от "Антихрист") споделя еротичния си опит с мъжа, спасил я от побой. Участващият Шая Ла Бьоф каза в интервю, че в дадения му сценарий било сцециално подчертано, че актьорите "няма да симулират, а ще се ангажират реално в сексуалните актове" (което може да е поредната черна шега на датчанина). Въпреки това са рискували Стелън Скаргаард, Крисчън Слейтър, Уилям Дефоу, и - да - Ума Търман. Пусна се слух (може да е от самия Триер), че филмът се готвел за Кан, където режисьорът продължава да бъде персона нон грата.                                                                                  

"Нимфоманката" (Шарлот Гензбур и Ларс Фон Триер в работен момент)
"Враг номер едно"
"Клетниците"
"Оз: великият и могъщият"
"Великият Гетсби"
"Самотният рейнджър"
"Еlysium"
"Огненият пръстен"
"Върколакът"
"Игрите на глада: Възпламеняване"

В разгара на наградния сезон - с обявени номинации за Оскари и връчени преди часове Златни глобуси - констатираме, че 2012 беше една много добра филмова година. Майстори работиха на пределите на таланта си, опитваха с успех нови територии. Бизнесът също вървеше - цели 28 заглавия с боксофис над $100 млн. (справка www.boxofficemojo.com). Новаторски идеи случиха на талантливи реализации, например третият по касов сбор за годината "Игрите на глада" с $408 млн. Любими зрителски поредици получаха втори живот с трактовка в духа на времето, например най-успешният Бонд за всички времена Skyfall (четвърто място по приходи за 2012 с $300 млн.). Супергероите и комиксовите разклонения продължиха да изплащат щедрите си бюджети с 3 заглавия в касовия топ 10 - "Отмъстителите" ($623 млн.), "Черният рицар: Възраждане" ($448 млн.), "Невероятният Спайдърмен" ($262 млн.). 

Ще бъде ли така щедра на хубави и различни филми и 2013? Вероятността е голяма - с добрата тенденция студиите да поверяват най-скъпите си и смели проекти на творци с доказан собствен стил в авторското и независимо кино. Примерите са от родния Явор Гърдев - до Гийермо дел Торо. Признанието, че боксофис и талант могат да вървят заедно, се очаква да остане знак и на 2013. Не може да е иначе във времена, когато всяко вложение е рисково, а индустрията е притисната до стената от нови визуални технологии и техните индивиуално достъпни носители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    iwonow1 avatar :-P
    iwonow

    Струват си чакането май ,май :D

  • 2
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    Интересно, какво ще поднесе новата екранизация на "Великият Гетсби"?!

  • 3
    sylvia458 avatar :-|
    Sylvia

    "Гангстерски отдел" и "Враг номер едно" няма да ги пропусна

  • 4
    dokolyankov avatar :-?
    Доколянков

    „Джанго" е шедьовър.Тарантино и Робърт Ричардсън правят страшен тандем.„Полет"някак си не ме грабна особено.Дензъл Уошингтън не е Том Ханкс.„Наръчник на оптимиста"носи очарованието на „Бени и Джун".

  • 5
    kakao avatar :-|
    kakao

    Не очаквах ''Джанго'' да ми хареса толкова много!
    Нетърпелива съм за ''Хобит'', със сигурност няма пропусна кинофестовете :)

  • 6
    maximxx avatar :-?
    Максим Александров

    Не е конкретно свързано с темата, но се сещам да попитам - някои може ли да ми обясни кой "превежда" (кавичките са необходими ;) ) заглавията на филмите в България?

  • 7
    swo17 avatar :-|
    swo17

    фъшкии от афиша (само за филми, които сме гледали):
    гангстерски отдел, ккклетниците

  • 8
    petertakov avatar :-|
    Petak

    ако ви се четат много смислени статии за киното (и не се подвеждайте по граматиката и главните букви :–)))

    http://badassdigest.com/author/67


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Тенет"

Кино: "Тенет"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK