Lucy in the Sky with Diamonds

"Люси" на Люк Бесон е красив и абсурден

Скарлет Йохансон в кадър от "Люси"
Скарлет Йохансон в кадър от "Люси"    ©  Форум Филм България
Скарлет Йохансон в кадър от "Люси"
Скарлет Йохансон в кадър от "Люси"    ©  Форум Филм България
Сюжет:

Фриволна американска студентка в Тайван (Йохансон) е отвлечена от местната мафия и принудена да пренася в тялото си рядък хормонален наркотик до Париж. Наркотикът отключва силата на мозъка й и свръхестествени бойни способности. Състоянието й потвърждава хипотезата за човешката еволюция на учен (Фрийман), с който тя влиза в контакт, докато тайванските гангстери тропат на вратата.

През 1974 г. археологическа експедиция в Етиопия намира най-стария човекоподобен скелет, женски, на 3.2 милиона години. Находката кръщават Lucy, по песента Lucy In The Sky With Diamonds на The Beatles (със заглавие, изписващо съкратено LSD), която често пускали по касетофон на терена. Едноименният филм на Люк Бесон (сценарий и режисура) е психеделична забава в калъпа и ритъма на скоростен екшън на отмъщението. С поп-лекота в сюжета са вплетени и визуализирани базисни въпроси на човешкото предназначение и смисъл. Отвързаното въображение на Бесон този път стига до края на времето. В изтекло в интернет "писмо за намеренията" режисьорът сравнява "Люси" (Lucy) с нищо по-малко от начало по "Леон" (вярно), среда по "Генезис" (пресилено) и край по "2001: Космическа одисея" (донякъде).

Накратко:

Психеделично забавен, визионерският екшън на лятото.
Още от същото:

"Матрицата"

"Леон"

"Дървото на живота"

Бесон започва с Lucy в нейното време, косматата "пра-жена" отпива вода с шепа на брега на река(та на времето), нещо далечно човешко стопля погледа й. После виждаме днешната Люси от края на еволюционната верига с формите на Скарлет Йохансон (първоначалният избор бил Анджелина Джоли, но намесените наркотици можело да накърнят ООН-имиджа й) сред стъклените небостъргачи на Тайпе. С размазан грим и мътен поглед от снощния купон и с мимолетен приятел - пройдоха, който й закопчава метално куфарче с неясно съдържание и офейква.

Куфарчето е пратка за садистичен гангстерски бос (големият корейски актьор Чой-мин сик от Oldboy), Люси е поредното му "муле" за пренасяне на наркотици в тялото. Статута й на невинна жертва в среда на хищници Бесон подчертава с иронична директност - асоциативен монтаж с гепард, дебнещ кошута, насича премеждията на Люси с бандата. Самата криминална линия е с клишираната прямота на второразреден хонконгски екшън, за Бесон тя е само канава и претекст. Опакова я в паралелен монтаж, илюстриращ научните идеи на професора на Фрийман; там е филмът, който го интересува.

Концепцията му е грандиозна до абсурд - цялата човешка еволюция и голямото "защо сме тук" през свръхедри планове на Скарлет Йохансон, постепенно постигаща 100% от мозъка си и силата на бог от женски род. Парализира мъжкия свят с едно мръдване на миглите. Парадоксално, но сработва - поне на ниво емоция и визия. Един разговор на Люси с майка й от операционната маса, докато бърникат в корема й; едно докосване на протегнатия й пръст с косматия на оригиналната Lucy по Микеланджело - и "Сътворението на Ева" е станало пред очите ни.

Още от Капитал