С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю

12 21 дек 2015, 15:09, 7353 прочитания

Нов ред

"Епизод VІІ" на Star Wars смила носталгията в ефикасен и модерен екшън

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сюжет

32 години след "Епизод VІ" фашистки режим (First Order) заплашва Републиката. Принцеса Лея (сега генерал) може да върне баланса в Галактиката единствено с помощта последния джедай Люк Скайуокър, оттеглил се в изгнание. Хан Соло и Чубака търсят местонахождението му, помагат им храбро момиче без родители (Дейзи Ридли) и бивш щурмовак (Джон Боиега), тъмнокож и с пробудена съвест.
Накратко

Завръщане към невинността на приказката и юношеския порив за свобода и приключение на оригиналната трилогия. Изходът от сблъсъка на Светлата и Тъмната страна зависи от избора на отделния, обикновен човек.

Оценка:
*** и 1/2от 5

Още от същото:
Star Wars (IV - VI)
"Индиана Джоунс" (I - IV)

Все пак това е само един филм. Целта му е да те държи прикован и в друга условност (галактика) за два часа, стимулирайки въображението и мисленето през красиви и неочаквани образи. Уточнението се налага заради тежестта на медийно нагнетеното очакване и постоянно напомняне, че в Star Wars VII е заложен световен бизнес за милиарди. Този баласт трябва да бъде оставен пред прага на киносалона. И вътре да се влезе като в джедайски храм. Всяко поколение със своя си багаж - според силата на спомените, или с тази на новите очаквания.

"Междузвездни войни: Силата се пробужда" (Star Wars: The Force Awakens) се справя успешно с товара на митологията, макар без магията на откритието. Ефикасен и смилаем за днешните най-млади, спестявайки идейните и философски буксувания от трилогията на "фантомите", "клонираните" и "ситите". Новият филм се захранва директно от оригиналната трилогия (1977 - 1983), все едно че нейната трисерийна предистория (1999 - 2005), разказана тържествено (но скучновато и разтеглено) от оригиналния баща на сагата Джордж Лукас, не съществува.


Което стана възможно, след като "Дисни" изкупиха "Лукасфилм" с всички права преди три години. Така сега сагата е с втори баща - Дж. Дж. Ейбрамс ("Изгубени", Мисията невъзможна 3", "Стар трек", "Супер 8"). Щастие е, че той е бил фен на добрите и проверени от времето неща в Star Wars и с достатъчния талант да ги защити като визия и разказ. Другият умен ход е привличането на сценариста ветеран Лорънс Каздан ("Империята отвръща на удара", "Завръщането на джедаите", но и "Похитителите на изчезналия кивот").

Довел до залагането в темелите на сюжета на изначалното трио на брата, сестрата и приятеля - Люк Скайуокър, принцеса Лея и Хан Соло, със съответните актьори - Марк Хамил, Кери Фишер и Харисън Форд, остарели заедно с персонажите си. Макар Люк да е само импулсът, отключващ действието и (spoiler) после явяващ се едва на финала. А за "семейството" от принцесата с характер и пилота пройдоха да е оставена само кратка сцена на близост, и в останалото време те само да "стоят", поддържайки жива носталгията. В този филм носталгията е повече от чувство, тя е сюжетно средство.

Вместо архетипните на попкултурно ниво образи (триото, дуетът Арту и Трипио, Дарт Вейдър) са оставени да действат техни осъвременени проекции, близки и разбираеми за днешната мултиплексна публика. (Нейното спечелване е целта сега, нас отдавна ни имат в кърпа вързани.) Новият Люк е момичето Рей с умения на воин, изоставено от родителите си на пустинна планета, прехранващо се със събиране на старо желязо (силен и верен дебют на Дейзи Ридли). Тя е (spoiler) проводникът на пробуждащата се Сила. Новият Хан Соло и "най-добър пилот в галактиката" е Поу Дамерон (Оскар Айзък), пак витален и неунищожим. Арту има съвременен писукащ аналог (Биби-ейт) под формата на много по-подвижна голяма футболна топка от метал с изразителен капак за глава над нея. Но предназначението му остава старото - да пренася кодирани карти и планове, в случая указващи заветното обиталище на издирвания от всички, добри и лоши, Люк.



По линия на расовата и всякаква демократизация, изисквана от политкоректността на новото време, се явява осъзнал се като човек доскоро безименен маскиран щурмовак, тъмнокож и с функции да покрива комедийните луфтове - Фин (Джон Боиега). Ейбрамс го въвежда през осъвременяващ жест - маркиран с отпечатък от кръв на жертва върху белия шлем. Досега сагата не допускаше кръв в едър план. Тук също няма повече такава, но тя е нужният знак, че сега с приказните роли ще са натоварени живи и уязвими хора от плът и кръв, на чието място новите зрители биха се поставили по-лесно. За екшъна от нов тип, със субективни битки от първо лице (като във видеоигра), идентификацията е основополагаща.

Традиционно в света на Star Wars най-силните персонажи са близките до и детерминираните от Силата. Преди това бяха Йода, Оби Уан и Дарт Вейдър, сега са споменатата Рей и новият носител на червения лазерен меч Кайло Рен (Адам Драйвър). Той е (spoiler) внук на самия Вейдър и отново бивш джедай, изкушаван от Тъмната страна, дишащ през метална маска и с онова зловещо наметало с качулка, изкопирано от Лукас по силуета на Смъртта от "Седмият печат" на Бергман.

За удобство на новите фенове "Епизод VІІ" е лишен от медитациите около духовната страна на Силата (и съответно словореда в диалог на Йода, както и от самия малък дзен мъдрец), фокусът е върху нейната "материална" и поразяваща страна. Така през 2015 битките и дигиталната кинетика преобладават над вътрешните състояния и преживяванията. Бързото решаване и през малко диалог на централния и Едипов (отново) сблъсък баща - син просто като бойна сцена, а не като ценностно изясняване, може да остави у старите фенове и усещане за недостиг. Важното е, че във видимата страна на приказката, щафетата е предадена. Сагата продължава.   
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Писма от Антарктида" Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

11 окт 2019, 3118 прочитания

Кино: "Жокера" 1 Кино: "Жокера"

Хоакин Финикс обръща представите за комиксов филм

4 окт 2019, 6598 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Сармите сигурно са полудели

Четири часа коледна музика от LIGHT

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10