Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю

1 8 яну 2016, 17:42, 9485 прочитания

Черна звезда изгрява

С новия си албум Дейвид Боуи напомня за най-иновативните си проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

На supbowie.com може да проверите какво Дейвид Боуи е правил на вашата възраст – ако сте на 19, то тогава той вече е издал първите си сингли и се лута между различни групи, а ако посочите 39, то тогава ще го намерите в ролята му на краля на таласъмите от "Лабиринт". Днес Боуи навършва 69 години и издава предшествания от две сюрреалистични видеа нов албум – Blackstar.

До неотдавна музикален свят, в който Боуи доминира заглавията заради новите си песни, изглеждаше невъзможен. Каква е причината за почти десетгодишното отсъствие може само да гадаем – Боуи не е давал интервю и не е промотирал лично своята музика по никакъв медиен начин оттогава, когато остави сцената след поредица от здравословни проблеми и Reality, албум, чиято последна песен откровено говори за смъртта. А може би просто добре знае, че за да се завърнеш, трябва първо да си тръгнеш.


На рождения си ден през 2013 г. той издаде носталгичната берлинска балада Where Are We Now?, с която обяви записвания тайно The Next Day – изключително силен албум с лекия минус, че в част от песните Боуи гледаше твърде често назад. С далеч по-типично промотирания Blackstar (28-и в дискографията му) той още по-успешно създава нещо свежо без това да е за сметка за идентичността му и в конфликт с изграденото до момента.



Новото начало е поставено и в начина на работа – вместо с обичайния кръг от музиканти, с които работи от години, той записва с джаз група, която намира сам като инкогнито посещава съществуващия почти от век 55 Bar в Ню Йорк. "До голяма степен целта беше да избягваме рокендрола", казва пред Rolling Stone копродуцента Тони Висконти и като доказателство за диапазона от влияния споделя, че често в студиото са слушали рапъра Кендрик Ламар. Част от песните намират място и в базирания на филма с Боуи The Man Who Fell To Earth (1976) мюзикъл Lazarus (името и на една от новите песни), който направи разпродадени премиери през декември.





Като че ли Боуи не е бил толкова визуално/звуково провокативен и фокусиран към изграждането на цял свят около продукта си от средата на 90-те години с албуми като Outside (1995) и Earthling (1997), също съпътствани с амбициозни и широко отворени за интерпретация видеа.



Blackstar, започващ с едноименната 10-минутна песен, 
също така не е директно връщане към нито един предишен период, а по-скоро събира на едно място посоки, в които е отивал през годините, но никога не е изследвал цялостно – саксофонът е всъщност първият инструмент, на който се научава да свири, джазът е първото му голямо влияние, а създаването на мюзикъли е често посочвано в биографичните книги за него като нещо, което е искал да превърне в основно занимание в края на 60-те. А ако все пак трябва да потърсим звуков паралел с предишен проект, това вероятно ще бъде един от най-неизвестните му и забравени албуми – Buddha of Suburbia (1993), също комбиниращ голяма част от интересите на Боуи без това да означава хаос.

Подобно на добра книга или добър филм, със своите 7 песни и 41 минути Blackstar ще ви остави с впечатлението, че дори и да не го слушате често, ще помните усещането. Той е на музикалния пазар от днес.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Двамата папи" Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

27 мар 2020, 1973 прочитания

Кино: "Паразит" Кино: "Паразит"

Призракът на неравенството изяжда душата

13 мар 2020, 1842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Парцалена мечта

"Джой" на Дейв О. Ръсел е сюрреалистична комедия за самоспасяването по време на криза

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10