Талантливият мистър Пъркинс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Талантливият мистър Пъркинс

Талантливият мистър Пъркинс

"Геният" е стилна драма за превръщането на живота в слово

Янко Терзиев
13628 прочитания

Сюжет

1929. Всички нюйоркски издателства са отхвърлили ръкописа на първия роман на Томас Улф (Джъд Лоу). Единствен редакторът в "Скрибнър" Максуел Пъркинс (Колин Фърт), открил и лансирал Фицджералд и Хемингуей, вижда сред потопа от думи бъдещата гениална книга. Интелектуалното приятелство между писател и редактор взривява другите им житейски връзки.

Накратко

Красив и мъдър филм - за мъдри (поради уловените механизми на изкуството) и не толкова красиви (поради грешните хора) неща.

Оценка

* * * * от 5

Още от същото

"Бартън Финк"

От Томас Улф първо прочетохме късното му есе "Историята на един роман" в знаменателната за онова време книга "Гражданско неподчинение. Американски есета" (1981). После в раздаваната под рафтовете поредица "Избрани романи" излезе и "Паяжината и скалата" (1985). От есето израсна загадъчната фигура на редактора Максуел Пъркинз (тогава със "з"), комуто очевидно Улф дължеше завършения вид на книгите си, а и на себе си като писател. Заради гигантско въображение и максимализъм Улф признава как "изчезвал" в написаното. Редакторът професионалист го вадел оттам, спасявайки текстовете му от самия него. За болезнената красота на този процес е дошлият покрай Cinelibri филм "Геният" (Genious), който ще остане по екраните и след кино-литературния фестивал. Различна "боя" в комерсиалния жанров афиш, с интелектуален ритъм и условност, подарък за четящите (все още) зрители. Сценарият (Джон Лоугън, "Гладиатор") е по едноименната книга на Андрю Скот Бърд ("Пулицър"), преведена навреме (изд. "Колибри") на български.

Предизвикателство пред дебютиращия в киното известен лондонски театрален режисьор Майкъл Грандейдж ("Хамлет" с Джъд Лоу) е онагледяването на процеси, чиято природа е дълбоко вътрешна. Tакъв е актът на раждането на високата литература. Справил се е с условност на сценографията и осветлението, близки до театралната. Освободил е Лоу от задължения за филмова обраност, централното изпълнение е с яркост на жестовете и реакциите, отговарящи на Улф от книгите му. Трескавият гений говори с монолози от романите си и те стоят на място, защото филмът поначало е на условна територия. Визията е стилизирана в патината на фотография от епохата.

Дращенето на червения молив по листа е преувеличено до кресчендо. Отношенията на Пъркинс с другите двама блудни литературни "синове" са съпътстващи на централната драма с Улф. Фицджералд (Гай Пиърс) е уязвим и тъжен в писателския си ступор и текущата лудост на Зелда. Хемингуей (Доминик Уест) е контрастната показна виталност, отсичащ, че "За времето и реката" на Улф "е боклук", докато се снима с поредния уловен огромен марлин.

Филмът е и за "жестокостта на таланта", поразяваща най-близките му. "Жертвата" на Улф е посветилата му живота си негова по-възрастна любовница и спонсор (Никол Кидман). Зад всеки гений наистина стои една силна жена. Но и един добър редактор.

Сюжет

1929. Всички нюйоркски издателства са отхвърлили ръкописа на първия роман на Томас Улф (Джъд Лоу). Единствен редакторът в "Скрибнър" Максуел Пъркинс (Колин Фърт), открил и лансирал Фицджералд и Хемингуей, вижда сред потопа от думи бъдещата гениална книга. Интелектуалното приятелство между писател и редактор взривява другите им житейски връзки.

Накратко

Красив и мъдър филм - за мъдри (поради уловените механизми на изкуството) и не толкова красиви (поради грешните хора) неща.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Манк"

Кино: "Манк"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK