Жестока комедия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жестока комедия

Жестока комедия

"Богът на касапницата" на Ясмина Реза

14871 прочитания

© Елена Спасова


Пиесата от 2006 г. на популярната френска писателка и драматург Ясмина Реза "Богът на касапницата" е репертоарно попадение за Народния театър. Не само защото разчита на известността на авторката у нас (нейната пиеса "Арт" имаше цели три успешни постановки в столицата, като последната продължава да се играе в Сатиричния театър), но и защото днес, десет години по-късно, тя е още по-актуална.

Ясмина Реза е френска писателка и драматург. Родена е в Париж през 1959 г. в еврейско семейство от ирански, руски и унгарски произход. Започва артистичния си път като актриса. Първият й успех в театъра е с пиесата Conversations after a Burial през 1987 г., с която печели награда "Молиер", най-високото драматургично отличие във Франция. Най-значимата й пиеса - "Богът на касапницата" (2011), набира популярност и чрез екранизацията на Роман Полански. Реза е също така автор на осем романа, последният от които - Babylone, излезе тази година.

В "Богът на касапницата" нито се пролива кръв, нито някой умира. Всъщност става дума за комедия, която е майсторски написана и в която по законите на жанра всичко тръгва нормално, за да се обърне скоро с краката нагоре. Ситуацията е проста. Две непознати семейства се събират на домашно гости, за да загладят един привидно обикновен конфликт, който може да се случи навсякъде и с всеки – техните момчета са се скарали, като накрая едното е ударило с пръчка другото и му е избило два зъба. Час и половина по-късно (колкото трае представлението) всички следи от учтивост са изчезнали, а родителите са се сдърпали по-лошо и от децата. Оказва се, че проблемът не може да се разреши по възпитан начин. И ако това е смешната страна на нещата, по-тревожната е усещането, че той като че ли изобщо не може да се разреши. Насилието е заразително и в най-безобидните си форми. То просто се случва и е трудно да се проследи кой точно го е предизвикал.

Драматургичната гениалност на Ясмина Реза е особено ярко изразена в тази пиеса, отличена с две престижни театрални награди - "Тони" и "Лорънс Оливие". С малко тя успява да внуши много и чрез комедията на един семеен скандал размишлява върху парадоксите и травмите на съвременния свят. Публиката се смее на изгубващите контрол над себе си герои, но ескалиращата истерия между тях прилича на истерията в изгубилия контрол свят, където разделението на "цивилизовани" и "неандерталци" води до една съвсем реална и кървава касапница. Постановката на режисьора Антон Угринов залага на четирима силни актьори, които се оказват и добри "адвокати" на своите персонажи – Владимир Карамазов, Радена Вълканова, Александра Василева и Юлиан Вергов.

11, 20, 21 и 23 декември, Народен театър, Камерна зала, 19:00 ч.

Пиесата от 2006 г. на популярната френска писателка и драматург Ясмина Реза "Богът на касапницата" е репертоарно попадение за Народния театър. Не само защото разчита на известността на авторката у нас (нейната пиеса "Арт" имаше цели три успешни постановки в столицата, като последната продължава да се играе в Сатиричния театър), но и защото днес, десет години по-късно, тя е още по-актуална.

Ясмина Реза е френска писателка и драматург. Родена е в Париж през 1959 г. в еврейско семейство от ирански, руски и унгарски произход. Започва артистичния си път като актриса. Първият й успех в театъра е с пиесата Conversations after a Burial през 1987 г., с която печели награда "Молиер", най-високото драматургично отличие във Франция. Най-значимата й пиеса - "Богът на касапницата" (2011), набира популярност и чрез екранизацията на Роман Полански. Реза е също така автор на осем романа, последният от които - Babylone, излезе тази година.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.