Чуждо време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чуждо време

Чуждо време

Честният човек е излишен в българския "Слава"

Янко Терзиев
11615 прочитания

© Капитал


Всички сме в коловоза. Всички сме "малкият човек". В "Слава" на творческия тандем Кристина Грозева/Петър Вълчанов ("Урок") коловозът е буквален, а човекът си има име – кантонерът Цанко (Стефан Денолюбов).

Той живее сам със зайците си и с 350 лева нередовна заплата край жп линията на общата ни посока, в сегашно време. Завива разхлабените болтове на релсите сутрин с големия железничарски ключ, за да е безопасно движението. Около него крадат нафта посред бял ден, но той слуша птичките и почуква по релсите. Безсребърник. С буйна брада на отшелник (или на светец) от обет към починалия баща. Той му е завещал часовник Slava, точен до секундата. За Цанко времето е важен фактор - и не само заради разписанието на влаковете. Старата му Slava отмерва и вътрешния ритъм на мизерния му, но достоен живот.

Времето е важно и за Юлия (Маргита Гошева). Тя е на 40, но все е отлагала да има дете, работата й като пиар на министъра на транспорта (Иван Савов) е била над всичко. Впрегнала е търпеливия си и понасящ съпруг (Китодар Тодоров) в процедура по замразяване на ембриони, за да контролира и това. Заета е да потушава медиен скандал с разкрита корупция от разследващ журналист (в ролята режисьорът на "Отчуждение" Милко Лазаров).

Автор: Капитал

И както е в големите неореалистични филми ("Крадци на велосипеди") – случка от живота се разраства и превръща в морален разрез на времето и обществото. Цанко намира край релсите куп пари, връща ги, Юлия го произвежда в герой, за да разсее вниманието от корупцията. На тържеството сваля Slava-та от ръката му, за да сложат там трофейния часовник, но я загубва някъде. Новото цъкало се оказва менте като всичко останало около Юлия. И Цанко тръгва срещу системата да си търси отнетата Slava (и достойнството), но в този поход е сам и обречен.

Само в последния месец "Слава" спечели два европейски кинофестивала - Голямата награда "Златен атлас" в Арас, Франция, после и призовете за Най-добър филм и Най-добър сценарий в Хихон, Испания. Световният дистрибутор Film Movement откупи "Слава" за показ в САЩ и англоговоряща Канада от началото на 2017 г.

Методът на Грозева/Вълчанов е същият като от "Урок" и верният им екип е същият (камера-свидетел на Крум Родригес). Животът без мизансцен и разкрасяване, проследен в естествения му ход. С особено внимание към детайла, издигнат във важните места до поетично обобщение и ключ не само към разказа, но и към смисъла. Труден стил, изискващ нулева игра от актьорите, и те го покриват без остатък. По-овладян като кино от "Урок", с оставени повече морални нюанси, има и разреждащ хумор – от абсурден до непрогледно черен. В антагониста Юлия на Гошева са видени и следи от човещина и съвест, каквито нямаше у Лихваря на Денолюбов в "Урок".

Нееднозначен е и разследващият журналист, за когото човешкият случай на Цанко е просто аргумент към собствената му теза (и слава). Дори за него човекът отсреща вече няма значение. Дотолкова е сгрешен общият коловоз. Урокът на "Слава" е, че популистките подаръци на системата са по условие менте и не работят. А понякога свършват трагично – не само за приемащия, но и за даващия. Финалът е изненадващ, извън жанровата тъкан, но е и абсурдно логичен. Не толкова от видяното дотогава във филма, а от това, в което живеем.

Още от същото: "Урок"

+ + + + от 5

Всички сме в коловоза. Всички сме "малкият човек". В "Слава" на творческия тандем Кристина Грозева/Петър Вълчанов ("Урок") коловозът е буквален, а човекът си има име – кантонерът Цанко (Стефан Денолюбов).

Той живее сам със зайците си и с 350 лева нередовна заплата край жп линията на общата ни посока, в сегашно време. Завива разхлабените болтове на релсите сутрин с големия железничарски ключ, за да е безопасно движението. Около него крадат нафта посред бял ден, но той слуша птичките и почуква по релсите. Безсребърник. С буйна брада на отшелник (или на светец) от обет към починалия баща. Той му е завещал часовник Slava, точен до секундата. За Цанко времето е важен фактор - и не само заради разписанието на влаковете. Старата му Slava отмерва и вътрешния ритъм на мизерния му, но достоен живот.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni

    урок е изключително слаб филм, пародия на кино, на актьорска игра, режисура и сценарий, бездарно разказана супер тъпа история,
    загадка е защо се споменава толкова често, като нещо значимо

  • 2
    seniorbb avatar :-(
    джендър NATO generals

    Не знам за филма, но сценария звучи тягостно, вярно, до болка познато, свръх реалистично! И поучително! Разрез на системата и боществото!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK