С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю

2 2 фев 2018, 16:12, 18653 прочитания

Театър: "Чамкория"

"Чамкория" се превърна и в литературно, и в театрално събитие почти по едно и също време

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

На границата на 2017 с 2018 г. традиционно еднообразният театрален сезон у нас успя да произведе и истински "хит".

Наясно съм, че това определение предизвиква двусмислени асоциации, но моноспектакълът на Захари Бахаров по едноименния роман на Милен Русков "Чамкория", режисиран от Явор Гърдев в Театър 199 е хит в най-пълния смисъл: с появата си той спечели както единодушното одобрение на театралната критика, така и възторга на публиката – билетите се изчерпват с месец напред. Спектакълът дори има вече планирано национално турне (за което билетите също свършват светкавично).


2017 определено беше годината на Милен Русков – дългоочакваният роман "Чамкория" излезе в началото на май и до края на годината имаше второ преработено издание в един том и театрален спектакъл. Подобно нещо е истинска рядкост, още повече че паралелно по екраните вървеше и филмовата версия на "Възвишение". Филмът по-скоро поляризира мненията и извади на преден план отново стария спор за "превода" на стойностната литература в кино. Феноменалното при "Чамкория" е, че се превърна и в литературно, и в театрално събитие почти по едно и също време.

Романът и спектакълът не си пречат, напротив, почти е сигурно, че единият би отключил любопитството към другия. Разбира се, в основата е романът с възхитителното създание на Русков – симпатичният чешит, шофьорът на омнибус, Бае Славе, оказал се по случайност във водовъртежа на най-драматичните събития от българската история през 20-те години на миналия век, но романът не хвърля върху представлението неизбежната сянка на недостижимост и превъзходство. Това е защото представлението не се опитва "да го преведе" или "повтори" с други средства, а да прокара към него свой собствен, специфично театрален път.

Без да пренебрегвам драматургичната интуиция на режисьора Явор Гърдев да редуцира огромния текст от романа, нито находчивостта на сценографа Светослав Кокалов, създал ефектния скелет на омнибуса, все пак пулсиращото сърце на спектакъла "Чамкория" е играта на Захари Бахаров. За този актьор, който неведнъж е впечатлявал с неочаквани интерпретации на някои от считаните за най-познати класически персонажи като Сганарел в "Дон Жуан", Шута в "Крал Лир" или Тригорин в "Чайка", ролята на Бае Славе е ново постижение.



Изумителното е, че четейки "Чамкория", човек трудно би си представил визуално точно Захари Бахаров като Бае Славе, но тъкмо оттук извира силата на неговата игра. Бахаров не се опитва "да влезе под кожата" на героя или "да се превъплъти" в него, и за роля, която дава богата почва за характерности, е изненадваща чистотата и пестеливостта, с която той я изпълнява – никакви маниеризми в говора и жеста, никакви излишни заигравания с диалекта. От сцената актьорът сякаш чете на глас героя, съсредоточено, изразително, с качествено внимание към всеки детайл. '

Така позволява на Бае Славе да оживее в единственото място, в което измислен герой като него може да е жив – въображението на зрителя.

Някои от най-близките дати за представления в рамките на националното турне на постановката са:
12 февруари, Пловдив
19 февруари, Русе
20 февруари (и 20 март), Варна
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Дрейф" Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

17 авг 2018, 2637 прочитания

Кино: "Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух" Кино: "Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух"

Детството няма възраст, приказката продължава компютърно красива

10 авг 2018, 10320 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Театър: "Палачи"

Новата пиеса на Мартин Макдона

Опасното шофиране на Илън Мъск

Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 18.08.2018 Прочетете