Есенният филмов маратон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Есенният филмов маратон

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Янко Терзиев
34793 прочитания

Прегледът тази година е с амбиции да наложи заглавия, за които тепърва ще се говори. Новото е интелигентната рекламна кампания, включваща клип с авторска анимация; присъединяването на ново клубно пространство за пресконференции към Зала 1; модернизирането на кабината на кино "Люмиер". Събитието (15 – 29 ноември) е с център НДК за 32-ри път, програмата с 55 непоказвани заглавия е в интернет (www.kinomania.bg). Селекцията е на професионалисти с киноманска жилка (Владимир Трифонов) и лични впечатления от важните европейски фестивали.

По скалата на личното ми любопитство започвам с "Живот нависоко" (High Life) на френската визионерка Клер Дени, отвоювала своя стилова ниша. Амплоато й е "хуманизиране" на комерсиални жанрове, в случая е избрала фантастика, трилър и еротика. Група човешки същества на ръба на "черна дупка" в Космоса. Жулиет Бинош като корабния лекар, експериментиращ с базисните им чувства, Робърт Патинсън в най-сериозната си роля досега. Въпросът е какво ни прави хора. Отговорът включва и думата оргазъм.

На Уилям Дефо му отива да е гений по границите на лудостта, ролята му във "Ван Гог: Пред портите на вечността" (At Eternity‘s Gate) е от Оскаров порядък, вече му спечели актьорския приз във Венеция. Режисира Джулиан Шнабел ("Скафандърът и пеперудата"), сред сценаристите е Жан-Клод Кариер. Фокусът са последните кризисни години на художника, разрушителното му приятелство с Гоген (Оскар Айзък). Лесното общуване със светлината, цветовете и обектите, трудното с хората.

Лебедовата песен на Робърт Редфорд "Старецът и оръжието" (The Old Man & the Gun) е задължителен за верните на харизмата и мита му. Прототип е Форест Такър, най-възрастният беглец от "Сан Куентин", сериен банков обирджия с кариера в шест десетилетия, чаровник със стил. Сиси Спейсик е неподозиращата жена до него, Кейси Афлек е детективът по петите му, който истински му симпатизира. Авторски филм на визуалиста Дейвид Лоури (A Gost Story), вдъхновен от документална статия в сп. "Нюйоркър".

Външна заплаха, вътрешна рана и мистерията помежду им. Иранецът Асгар Фархади влиза в темата си от "Раздяла" ("Оскар" 2012 за чуждоезичен филм) в случващия се в днешна Испания "Всички знаят" (Everybody Knows). Пенелопе Крус се връща заради роднинска сватба с новия си аржентински съпруг и подрастващата си дъщеря в градчето, където "всички знаят" за голямата й местна любов (Хавиер Бардем). Дъщерята изчезва. Отвличане или инсценировка? Въпросите на Фархади пак са отвъд мелодрамата и разследването, става дума за човешката крехкост пред времето и съдбата.

Има няколко филма със съвременен политически нерв. Паоло Сорентино и любимият му от "Великата красота" актьор Тони Сорвило оживяват "човека" Силвио Берлускони в лиричната сатира "Те" (Loro). Бившият премиер е допуснал продукцията във вилите си в Милано и Сардиния, има възстановки на прочутите бунга-бунга партита. Според Сорентино филмът му не издава политически присъди, а е за "слабостите на един възрастен мъж" и Берлускони като "носител на италианското".

Класикът на тъмнокожото американско кино Спайк Лий ще бъде представен с BlackKklansman (Награда на журито на тазгодишния Кан и на публиката в Локарно.). История от началото на 70-те за тъмнокож полицай, внедрил се в клан, изповядващ "бяло превъзходство", заместван на сбирките им от негов колега (Адам Драйвър). Абсурден хумор и алюзии с днешна Америка на Тръмп. Неин документален разрез прави Майкъл Мур във "Фаренхайт 11/9" (Тръмп беше избран на 9 ноември преди две години). Мур е добавил и други зловещи примери за успяла демагогия. Изводът му е, че американската демокрация е в опасност. Трибуна на лидер от обратния духовен полюс дава Вим Вендерс в "Папа Франциск: Човек на думата си" (A Man of His Words). Документалният портрет събира серия интервюта с действащия папа, стопил консерватизма на институцията си с близост до хората и проблемите им. С неслизаща от лицето усмивка го чуваме да казва в трейлъра, че тя е "цветето на сърцето".

Повече чувства и по-малко политика има в представителната подборка от 9 нови френски филма, оформящи минифестивал. От него избираме "Верен мъж" (L'Homme fidele) на актьора-режисьор Луи Гарел, направен в духа на 60-те и "новата вълна". Филмът пример е бил "Откраднати целувки" на Трюфо, тежест в сценария дава отново Кариер. Сред жените, които Гарел среща на екрана, е и символът Летисия Каста. С любовта на средна възраст се занимава "Глория Бел" на актуалния чилиец Себастиан Лелио (тазгодишният чуждестранен "Оскар" за "Фантастична жена"). В случая е направил англоезичен римейк (казват, кадър по кадър) на чилийския си филм "Глория" отпреди пет години. "Поръчката" дошла от изпълнителката на главната роля Джулиан Мур.

Цветето в тазгодишната киноманска селекция е музикално-анимационната класика "Жълтата подводница" (Yellow Submarine), в която пеят рисуваните "Бийтълс". Четири нови български игрални филма ще имат първи тест пред софийска публика. Три от тях са на утвърдени автори – Петър Попзлатев ("Времето е наше"), Костадин Бонев ("Далеч от брега"), Киран Коларов ("Мълчането на сестра ми"). Четвъртият ("Смарт Коледа") е фантастична приказка, обещаващ дебют на Мария Веселинова.

Прегледът тази година е с амбиции да наложи заглавия, за които тепърва ще се говори. Новото е интелигентната рекламна кампания, включваща клип с авторска анимация; присъединяването на ново клубно пространство за пресконференции към Зала 1; модернизирането на кабината на кино "Люмиер". Събитието (15 – 29 ноември) е с център НДК за 32-ри път, програмата с 55 непоказвани заглавия е в интернет (www.kinomania.bg). Селекцията е на професионалисти с киноманска жилка (Владимир Трифонов) и лични впечатления от важните европейски фестивали.

По скалата на личното ми любопитство започвам с "Живот нависоко" (High Life) на френската визионерка Клер Дени, отвоювала своя стилова ниша. Амплоато й е "хуманизиране" на комерсиални жанрове, в случая е избрала фантастика, трилър и еротика. Група човешки същества на ръба на "черна дупка" в Космоса. Жулиет Бинош като корабния лекар, експериментиращ с базисните им чувства, Робърт Патинсън в най-сериозната си роля досега. Въпросът е какво ни прави хора. Отговорът включва и думата оргазъм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK