С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю

30 ное 2018, 9:44, 3439 прочитания

Театър: "Белла фигура"

Французойката Ясмина Реза пише постановката специално за престижния Берлински театър "Шаубюне"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Първото, което се набива на очи, са две неща, с които ежедневно се сблъскваме, но рядко очакваме да видим на сцената в толкова реалистичен вид. Вляво в дъното е паркирана кола. Вдясно отпред има тоалетна, чиято вътрешност се вижда, защото стените й са като стъкла на аквариум. Има ги и задължителните аксесоари за всяка социална комедия - масата за хранене със столовете около нея. Всичко изглежда хем обикновено и познато, хем някак странно скупчено. Такава е и самата пиеса, която французойката Ясмина Реза пише специално за престижния Берлински театър "Шаубюне" и неговия директор, световноизвестния театрален режисьор Томас Остермайер, който я поставя за пръв път през 2015 г.

В нея са струпани много познати и банални неща, но по театрално екстравагантен начин. "Белла фигура" определено не е на висотата на предишните шедьоври на Реза като "Арт" или "Богът на касапницата", но и тук тя демонстрира своята драматургична сръчност и набито око за проблемите и парадоксите на съвременния живот.


Борис и неговата любовница от четири години, Андреа, са се запътили на романтична вечеря в ресторант. Двамата успяват да се сдърпат още преди да са излезли от колата, ала картината се усложнява още повече, когато замалко не прегазват една разсеяна възрастна дама. Тя се оказва свекърва на най-добрата приятелка на съпругата на Борис, излязла да отпразнува рождения си ден заедно със своя син и снаха. Всички след това ще си разменят многозначителни погледи, намеци и недомлъвки около масата в ресторанта, дори ще се озоват заедно в тоалетната. Накратко казано – фарс, но и не съвсем.

Героите в "Белла фигура" отново са типичните градски хора, представителите на онова разнолико множество, което по навик сме свикнали да наричаме средна класа. Но това общо понятие съдържа много слоеве и съм си мислел, че не е изключено, поне в България, част от театралната публика да не може да разпознае докрай себе си в лайфстайла на високо платените професии и изисканите ресторанти и дрехи. И все пак, гледайки българската премиерна постановка в Театър "Българска армия", режисирана от Антон Угринов (който вече има опит с Реза от постановките си в Сатиричния и Народния театър), не можех да не забележа, че публиката не само се наслаждава и ръкопляска, но и се разпознава, само че в нещо по-фундаментално от полировката на лайфстайла.

Драматургичното майсторство на Реза е в това, че създава правдоподобни, живи образи дори когато показва типажи. Младият бизнесмен с невротичната любовница на успокоителни, еснафски самодоволното юпи със своята сдържана и морализираща съпруга, досадната и леко чалната майка и свекърва – това са все комедийни клишета, които авторката превръща в нюансирани и интересни личности. Това е и най-голямото предизвикателство към основния актьорски екип на представлението (Гергана Плетньова, Станислав Ганчев, Георги Къркеланов, Стефка Янорова, Елена Райнова), който все още опипва и търси верния тон. На места го улучва и тогава сякаш истината се разкрива, такава каквато е заложена от авторката – заплетена, несъвършена, смешна и трогателна едновременно, друг път остава само шумът от преувеличените реакции и фалшивите интонации.



Следващото представление на "Белла фигура" е на 9 декември от 19 ч. на голямата сцена на Театър "Българска армия"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Трафикантът" 1 Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

15 фев 2019, 1672 прочитания

Кино: "Не ме докосвай" Кино: "Не ме докосвай"

Авангардно и без табута за секса като себепознание

8 фев 2019, 2843 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ревю" Затваряне
Кино: "Smart Коледа"

Празнична приказка за деца с български сюжет

Обиколката на Помпео в Централна Европа: Газ, Huawei и демокрация

САЩ дават заявка за завръщане в региона. Спорно е какви резултати ще има новата политика на ангажиране

Тихият монопол в София продължава

Три различни поръчки, финансирани с пари от ЕС, за над 1200 информационни табла по софийските спирки са дадени на свързани фирми

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Домусчиев е на часове от сделка за "Нова тв", полската Pepko отваря първите си магазини в Пловдив

Емисия

DAILY @7AM // 21.02.2019 Прочетете