Кино: "Рома"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Рома"

Кино: "Рома"

Алфонсо Куарон събира магията на киното с тази на детството

Янко Терзиев
3931 прочитания

Оценка:

+ + + + + от 5
Още от същото: Огледалото

Сапунена вода върху гранитен под, в нея отразено небето, където високо прелита самолет. Детайл от живота в черно-бялото на великите неореалистични филми. Зад камерата е самият Куарон, негов е сценарият, монтажът, целият дълбоко личен спомен през съвършено кино (черно-бялото тук свети със собствена светлина, дигитално пипнато).

Както Фелини имаше своя "Амаркорд", Тарковски "Огледалото" си (нашият Рангел "Лачените обувки"), сега Алфонсо Куарон е с безспорния филм на годината Roma. Името на предградието на заможните Colonia Roma в Мексико сити от детството му. Времето е 1970-1971, тогава бъдещият режисьор е бил на девет.

Парцалът зад сапунената вода е на детегледачката му и прислужница в дома Клео (Ялица Апарисио, за пръв път пред камера). Тя е с широко смугло лице и черти от цивилизация, по-древна от тази на бялото семейство, за което се грижи като свое. Като безмълвен ангел тя е с децата от събуждането до вечерното "лека нощ", само от нея те чуват "обичам те". Децата са три момчета и момиче, Алфонсо (във филма Пепе) e най-малкият от момчетата. Наоколо са крепяща семейството майка, отсъстващ баща, добродушна баба, готвачка, шофьор и куче. Гледната точка е през първичното и невинно за света съзнание на Клео. Не на малкия Пепе, или на детето в порасналия творец, както е в споменатите шедьоври. От това реализмът в "Рома" става "по-магически".

Клео е лепилото на живота, спойката, без която този затворен свят от обикновени съдби на обикновени хора би се разпаднал. Свършват два вида невинност – на Клео като жена, доверила се на грешния мъж; в по-едър план на детството, проглеждащо за несправедливостта на възрастния свят.

Камерата на Куарон е наблюдателница на душата. С едно мимолетно зърване малкият Пепе разбира, че баща му няма да се върне никога. В епизод от единствен кадър – само Клео, океанът и слънцето, тя тръгва да спасява децата от вълните, без да може да плува. От толкова много неща ще трябва да ги спасява.

Филмът е достъпен за гледане в Netflix и е част от предстоящата програма на "София филм фест".

Оценка:

+ + + + + от 5
Още от същото: Огледалото

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Манк"

Кино: "Манк"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK