Кино: "Джебчии"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Джебчии"

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

Янко Терзиев
3754 прочитания

Оценка: 5 от 5
Още от същото: "Грозни, мръсни, зли".

След "Снимка с Юки" сме в страната на Юки. Японският носител на актуалната "Златна палма" от Кан, номиниран и за "Оскар". Докато все още се правят филми като Manbiki Kazoku (с буквален превод "Семейство крадци"), има надежда за киното. Негов автор, включително сценарист и монтажист, е Хирокадзу Корееда (56). Постоянната му тема е семейството в среда на отчуждение, интимна и класова. В стила му има доверие в непосредственото наблюдение, започнал е като документалист. Корееда е с награда на журито в Кан за "Като баща, като син" (2013), в който две семейства, богато и бедно, разбираха, че децата им са били разменени при раждането.

В "Джебчии" (с английско заглавие Shoplifters) отново не кръвните връзки, а човешката близост прави семейството. Под един покрив са мъж и жена на средна възраст, той е строителен работник, когото гонят след първата злополука, тя е първата уволнена от обществена пералня. В общата стая без мебели са и баба, която крепи нещата с пенсията си; момиче, чиито нощи са в пийп шоу; момче с будни очи, което спи в нещо като шкаф и чете книги на оскъдната светлина. Една вечер мъжът и жената вземат от нисък балкон 5-годишната Юри, премръзнал малък ангел със следи от насилие. Отвличане или спасение е това?

Крадат, за да живеят – храна, дрехи, шампоани. Само от магазини, защото "там стоките са все още ничии и не се наранява конкретен човек". Щастливи са ден за ден. Без да се обръщат с "мамо", "тате", "сине", "дъще". Семейството е по неволя, срещу кризата отвън. После тайните изскачат, с цялата жестокост на въпросите. Филмът е за нуждата от близост, която ни прави хора. За първичния морал, срещу конвенциите на социума, хладни и враждебни. Корееда държи камерата на нивото на очите, с емоционална деликатност, нежност и разбиране. Грешните избори са били от любов и едно отронено "тате" на финала е по-голямо от тях.

Оценка: 5 от 5
Още от същото: "Грозни, мръсни, зли".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK