Кино: "Отмъстителите: Краят"

Дигитално зрелище с добри актьори

Оценка: 3 от 5

Още от същото: "Железният човек"

От всичко и по много. Avengers: Endgame е кулминация на бизнес плана на комиксовия гигант Marvel, стартирал през 2005 г. с построяване на собствени филмови студиа и лансирането през май 2008 г. на Iron Man. Преди това Marvel само продаваха лицензите на супергероите си (Spyderman на Fox, X-Men на Sony) и гледаха как други правят пари от тях.

Две неща бях важни в първия Iron Man – бюджетът от $185 милиона и Робърт Дауни-младши, чието изпълнение беше отделен филм за възрастни. След 22 заглавия, 4 от тях с ансамблови приключения ("Отмъстителите" след 2015 г.), Marvel вадят венеца на концепцията си с бюджет $365 млн. и отново Робърт Дауни в центъра, с актьорски моменти като в Шекспирова трагедия.

В началото героят му Тони Старк е зареян безнадеждно в Космоса със свършващ кислород, говори със собствения си електронен череп, праща по него послание на любов и равносметка до семейството си, жена (Гуинет Полтроу) и дъщеря. Моментите с човешки смисъл между дигиталните битки, в които героите са без костюмите си, правят "Отмъстителите: Краят" нещо повече от бизнес продукт. С вътрешна борба и дилеми между дълг и семейство са още Джеръми Ренър (Hawkeye), Крис Хемсуърт (Тор), Пол Ръд (Ant Man). В духа на времето е възвеличена солидарността на жените супергерои, водени от Капитан Марвел (Бри Ларсон). Драматични жертвени избори са оставени за Черната вдовица (Скарлет Йохансон) и Небюла/Гамора (Карън Гилън).

Сюжетът е с връщане хода на времето и всякакви логически и надкомиксови въпроси са забранени. Битката е с Танос (дигитален Джош Бролин), съкратено от Танатос, но без Ерос, защото сме в свят "PG-13". "Аз съм неизбежен", подчертава на два пъти той. За ръкавица с шестте "камъка на безкрайността" (Съзнание, Сила, Реалност, Душа, Пространство, Време), чието щракване с пръсти изтрива/дарява живот във Вселената. Ако не на цялата – поне във филмовата на Marvel.

Още от Капитал

Кино: "Февруари"

Кино: "Февруари"