Кино: "Жокера"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Жокера"

Кино: "Жокера"

Хоакин Финикс обръща представите за комиксов филм

Янко Терзиев
15039 прочитания

Оценка: 4½ от 5
Още от същото: "Черният рицар"

Навярно това е авторският начин днес – да инжектираш изкуство в платформа със сигурни зрители. Такава платформа са комиксовите адаптации, доминиращи боксофиса в последните години и заради конкуренцията на двете "вселени" – Marvel и сега DC Comics. Филмът (Joker) на жанровия професионалист Тод Филипс и сценариста на "8-а миля" Скот Силвър е за предисторията на суперврага на Батман, разтърсващ и новаторски. С възрастен реализъм на мотивите и единствен специален ефект – превъплъщението на Хоакин Финикс. Излизащо от мерките за актьорско сливане, продължаващо отвъд точката, стигната от Хийт Леджър.

Готъм е разпознаваемо Ню Йорк, какъвто е в големите авторски филми на 70-те, от "Среднощен каубой" до "Шофьор на такси". Цветовият фон в ръждиво и зелено е оттам, както и моралният нихилизъм, неоновите надписи на порнофилмите, порокът и мръсотията. Скорсезе е бил сред продуцентите на ранен етап. В тази среда бъдещият Жокер е все още отритнатият аутсайдер Артър Флек. С единствен близък човек майка му (Франсис Конрой), живееща в свой телевизионен свят. С пристъпи на неконтролиран истеричен смях, заради който е на лекарства и носи надпис "Простете смеха ми". Работи почасово като уличен клоун, но мечтае да е комедиант със собствено шоу като идола си (Робърт де Ниро) от телевизията. Пребиват го безпричинно на улицата, колега клоун му дава пистолет.

Жокера е с трагизма на различния неразбран, с корени още в "Човекът, който се смее" на Юго. В жестокото и егоистично ново време насилието е перверзният му отговор. Унизен в метрото от трима млади банкери, той вади оръжието. Клоунската му маска, подобно тази на Гай Фокс, става лице на анархистично движение с плакати "Убий богатия!". Управляващите стопират социалните помощи, Флек остава без пари за лекарства. Майка му цял живот е работила за Томас Уейн (баща на Брус, бъдещият Батман, тук още малко момче), отговорът оттам е надменен. Невинният Флек, искащ единствено да е щастлив и да радва майка си, поема по спиралата на патологията към Жокера. Изписва клоунската си усмивка със собствената си кръв. Трансформацията на Финикс (свалил 24 килограма) е най-плашещото нещо във филма, повече от кървавия натурализъм на убийствата. Игнорираният различен и нуждаещ се от помощ отключва хаоса.

Оценка: 4½ от 5
Още от същото: "Черният рицар"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    lisco avatar :-|
    lisco

    силно платно, надхвърлящо инфантилизма на комиксовите филми

  • 2
    amd1572263344625840 avatar :-|
    levent topishev

    Тази събота решихме да идем на кино, на каквото и да е в удобен час. Имаше няколко избора- избрахме Жокера. Очакванията ми бяха за поредния хамерикански майтап, обаче се изненадах приятно. Филма е сериозен. Аз не мога да го свържа с филми като "Батман", или други "детски"комиксови сюжети. Дори не харесвах актьора, но се справи блестящо с ролята!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK