Кино: "Ирландецът"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Ирландецът"

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Янко Терзиев
4123 прочитания

Оценка: 5 от 5

Още от същото: "Добри момчета"

Деветият филм (The Irishman) на Скорсезе и Де Ниро е едновременно кулминация и равносметка. На собствените им кариери и на гангстерския поджанр, който стартираха със "Зли улици" (1973) и развиха с "Добри момчета" (1990) и "Казино" (1995). Скорсезе не митологизира сенчестите си герои, както беше в "Кръстникът". Те са обикновени хора в херметичния свят на мафията, с изкривени ценности заради безнаказаното насилие. И защото не са виждали нищо друго. В "Ирландецът" героят на Де Ниро проглежда за реалната житейска цена на тези дела, а самият филм надраства жанра си.

В основата е документалната книга на Чарлз Бранд (изд. "Сиела", пр. Богдан Русев), в която Франк "Ирландеца" Шийран изповядва престъпния си живот и тайната около края на синдикалния водач Джими Хофа (Ал Пачино). Шийран е свикнал да убива през войната в Италия, научил е и езика. На бензиностанция случайно среща мафиотския бос Ръсел Буфалино (Джо Пеши) и под крилото му с простодушна прямота и вярност е издигнат от поръчков убиец до довереник на самия Хофа. Когато двамата му "бащи в професията" се скарват, Ирландеца трябва да избира.

Филмът покрива време от 1949 до 2000 г. и героите са дигитално подмладени с парите на разпространителя Netflix. Великите актьори играят персонажите, а не себе си като млади, и трикът работи. За Скорсезе дигитализацията е само грим, под който са хората, на които вярва. Работи с непозната досега простота на формата. Самите убийства стават набързо, без любуване, като видени от случаен свидетел. Това, което е преди и след тях, е важното. Насилието се просмуква, въпросът за вината расте. Пеши е обратното на взривните си характери досега, зловещо благ. Пачино е пламъкът, а Де Ниро - острието, победено от естествения ход на времето. Любимата дъщеря (Анна Пакуин) изчезва за него в деня на изчезването на Хофа. Убивайки без замисляне, той е убивал по малко и чувствата, и съвестта, и човещината си.

Оценка: 5 от 5

Още от същото: "Добри момчета"

Деветият филм (The Irishman) на Скорсезе и Де Ниро е едновременно кулминация и равносметка. На собствените им кариери и на гангстерския поджанр, който стартираха със "Зли улици" (1973) и развиха с "Добри момчета" (1990) и "Казино" (1995). Скорсезе не митологизира сенчестите си герои, както беше в "Кръстникът". Те са обикновени хора в херметичния свят на мафията, с изкривени ценности заради безнаказаното насилие. И защото не са виждали нищо друго. В "Ирландецът" героят на Де Ниро проглежда за реалната житейска цена на тези дела, а самият филм надраства жанра си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Този е ебаси скучния филм! 5 звезди.... За кое му дадохте точно?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Тенет"

Кино: "Тенет"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK