Кино: "Изпепеляване"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Изпепеляване"

"Изпепеляване"

Кино: "Изпепеляване"

Животът е мистерия в корейския филм по Фокнър и Мураками

Янко Терзиев
2284 прочитания

"Изпепеляване"


Оценка: 5 от 5

Още от същото: "Паразит"

Всяка мистерия е красива и плашеща, такъв е и елегантният екзистенциален трилър на Лий Чанг-Донг. Спечели без конкуренция фестивала "Синелибри" през есента, остана за прожекции в няколко арт кина, вече е в каталога на Netflix и е една от най-чаканите премиери там. Пример за калиграфски "бавно" кино, в което видимото и невидимото са равностойни. Класическата препратка е "Приключението" на Антониони, литературните "бащи" са Фокнър ("Горящите обори", прев. Кръстан Дянков) и Мураками (разказът "Горящият хамбар" от сборника "Изчезването на слона", изд. "Колибри", 2018).

Литературата е тласъкът, филмовата обработка е разширяваща и със собствено качество. Образите превръщат идеите в чувства по принципа на музиката. В "Паразит" метафорите бяха хвърлени в лицето, тук ветеранът Чанг-Донг ("Сребърен лъв" във Венеция за "Оазис", 2003) разчита на недоизказаност и двойно дъно в иначе реалистичните сцени.

Момче от провинцията, начеващ писател, разнася стоки по пазарите на големия град. Среща момиче, което учи пантомима и мечтае за пустинен залез, "толкова красив, че да ти се иска да изчезнеш с него". Стават интимни, тя заминава след мечтата си, оставя го да се грижи за невидим котарак. Момичето се връща от Африка с мъж с порше, който е всичко, което момчето не е - от Джей Гетсби до Патрик Бейтман от "Американски психар". Мъжът има странно хоби

Светът е от 2018 - с Тръмп в телевизорите, безработицата на младите в Корея, севернокорейската пропаганда от високоговорителите отвъд планините, стигаща до граничната ферма с обор и крава - но моралните въпроси, копнежът и ревността, заплахата вината и прошката да са в ръцете на един човек, са вечните. В една от най-красивите сцени в съвременното кино едно полуголо момиче танцува срещу залеза с тромпета на Майлс Дейвис. Към паралелното си съществуване (по Мураками), далече от земната жестокост (по Фокнър).

Оценка: 5 от 5

Още от същото: "Паразит"

Всяка мистерия е красива и плашеща, такъв е и елегантният екзистенциален трилър на Лий Чанг-Донг. Спечели без конкуренция фестивала "Синелибри" през есента, остана за прожекции в няколко арт кина, вече е в каталога на Netflix и е една от най-чаканите премиери там. Пример за калиграфски "бавно" кино, в което видимото и невидимото са равностойни. Класическата препратка е "Приключението" на Антониони, литературните "бащи" са Фокнър ("Горящите обори", прев. Кръстан Дянков) и Мураками (разказът "Горящият хамбар" от сборника "Изчезването на слона", изд. "Колибри", 2018).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK