Кино: "Другата страна на вятъра"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Другата страна на вятъра"

Кино: "Другата страна на вятъра"

Възкресеният шедьовър на Орсън Уелс е за загубата на илюзиите

Янко Терзиев
1368 прочитания

Оценка: 5 от 5

Още от същото: They'll Love Me When I'm Dead (док., Netflix).

Този филм (The Other Side of the Wind) е за киномани и изкушени. Netflix платиха довършването му 33 години след смъртта на Уелс и през 2018 г. го показаха във Венеция. Сега е най-престижното заглавие в колекцията им. Имало едно време в Холивуд, но не фикция, а с живите типажи, страсти, стилове. Добър гид към филма е книгата на Питър Бискинд "Волни ездачи, разярени бикове" (изд. Litus).

Това е опитът на Уелс за завръщане след 20 години изгнание от режисурата. Амбицията му е да покаже на младите (Денис Хопър е с роля и реплика във филма), че може да е по-модерен от тях, че тяхната "нова вълна" се съдържа в неговата, тласнала "Гражданинът Кейн". Избира автобиографичната сатира, действие в една дълга нощ (с далечни примери "Нощта" и "Сладък живот"), редува черно-бяло и цвят, 35 и 16 мм, илюзия за документалност. Годината е 1970, пряката реплика на снимащия се "филм във филма" е към "Забриски пойнт" на Антониони, с психеделичния му монтаж и изгубените хипи илюзии - момче търси момиче сред природните елементи (вятърът от заглавието), а сексът е начало на отчуждението.

Подобно на Кейн, първото, което научаваме за режисьора Ханафорд (Джон Хюстън, с пурата на Уелс), е, че е прочут и мъртъв. Следва реконструкция на последните 12 часа от живота му. Прожектират се откъси от незавършения му филм, за него говорят най-близките свидетели, включително ученикът му и протеже Питър Богданович (сам такъв в живота за Уелс). Хюстън присъства и като себе си, с лицето с много минало от "Китайски квартал" и иронично присвитите очи. Уелс твърди, че прототипът бил Хемингуей, но очевидно е самият той. Мачо митът е подяден с възможна хомоеротична линия. Както при Кейн, във фокуса са идентичността, паметта и предателството. И илюзиите, които си отиват последни. Възходът и саморазрушението са двете страни на един и същ "вятър".

Оценка: 5 от 5

Още от същото: They'll Love Me When I'm Dead (док., Netflix).

Този филм (The Other Side of the Wind) е за киномани и изкушени. Netflix платиха довършването му 33 години след смъртта на Уелс и през 2018 г. го показаха във Венеция. Сега е най-престижното заглавие в колекцията им. Имало едно време в Холивуд, но не фикция, а с живите типажи, страсти, стилове. Добър гид към филма е книгата на Питър Бискинд "Волни ездачи, разярени бикове" (изд. Litus).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Бащата"

Кино: "Бащата"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK