Кино: "За безкрайността"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "За безкрайността"

Кино: "За безкрайността"

Философски реализъм в картини от Рой Андершон

Янко Терзиев
1347 прочитания

Оценка: 4 от 5

Още от същото: "Ти, живият"

Има такъв автор. Кацнал на клона на киното, размишлява за битието. Швед, вече на 77, след два ранни филма се оттегля за четвърт век в рекламата и става най-добрият там, по думите на самия Бергман. Връща се с "трилогия за живите", увенчана през 2014 г. с "Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието". Гълъбът е на преден план в картината на Брьогел "Връщането на ловците".

Отхвърлен от Кан, филмът триумфира във Венеция със "Златен лъв", а Андершон познава славата, макар и късно. Той работи пословично бавно, изпипвал е пет години "За безкрайността" (в програмата на "София филм фест"). Един филм с настроението на постапокалиптичната ни 2020 г. "Трудно е да си човек", би могло да е мотото му.

Гълъбът е отлетял от клона и кръжи над тъжната земя. Гледа през очите на прегърнатите влюбени от картината на Шагал "Над града". Разказвачът е женски глас зад кадър, една Шехерезада извън времето. "Видях влюбени, реещи се над град, прочут с красотата си, който сега е в руини." Градът е Кьолн, от който е останала една катедрала след бомбардировките. Гласът е на свидетел, не на измисляч. Обектът е обикновеният човек в земното му суетене. Андершон работи по принципа на изобразителното изкуство - целият живот в един момент от него.

Епизодите са в един статичен кадър, като в нямото кино. Наблюдението е от дистанция, без близки планове. Лицата са с лек бял грим като в пантомима, всички сме клоуни под купола, загатва режисьорът. Тоновете са пастелни, в сиво-синьото на северната светлина. Моментите редуват баналното и важното, както е в самия живот. "Видях мъж, изгубил вярата си видях жена, на която й падна токът на обувката видях момче, което не е обичало видях жена, която никой не чакаше на гарата." Случките са без агресия, сцена на разстрел свършва, преди пушките да гръмнат. Андершон докосва достоверността на човешкото битие в стоическата му съпротива срещу отлитащото (като жеравите в началото и края) време.

Оценка: 4 от 5

Още от същото: "Ти, живият"

Има такъв автор. Кацнал на клона на киното, размишлява за битието. Швед, вече на 77, след два ранни филма се оттегля за четвърт век в рекламата и става най-добрият там, по думите на самия Бергман. Връща се с "трилогия за живите", увенчана през 2014 г. с "Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието". Гълъбът е на преден план в картината на Брьогел "Връщането на ловците".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK