Театър: "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Театър: "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта"

Театър: "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта"

Спектакъл на Василена Радева по книга на Петя Накова засяга трудната тема за рака на гърдата

1737 прочитания

© Иван Дончев


Със своя най-нов спектакъл "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта" в Театър "Азарян" - НДК, режисьорката Василена Радева заедно с четири всеотдайни и талантливи актриси - Юлиана Сайска, Невена Калудова, Елена Димитрова и Богдана Котарева, театрализира излязлата през 2018 г. документална книга на Петя Накова "Годината на осемте химии". В нея е описана борбата на няколко жени, включително и на авторката, с диагнозата и реалността на рака на гърдата. Темата е мрачна, травматична, трудна за обговаряне и споделяне, но и книгата, и представлението се опитват да прокарат открит път към нея, в който погледът да остане незамъглен от сантименталност или параноя, без това да е за сметка на дълбоката емпатия.

Не как се понася, а как се живее с болестта е основният лайтмотив, който представлението извежда в централната метафора за болестта като дар. Ракът неочаквано се оказва ключ, открехващ вратите на живота за четирите жени. Реалността на преживяното страдание очиства битието им от всичко илюзорно и фалшиво. Спектакълът представя четири от историите в книгата, като всяка от тях е поверена на една от актрисите. По-вярно ще е да се каже, че историите освен представени са и споделени, макар че нито една от актрисите не се превъплъщава в някоя от жените. Тук жестът на споделяне е по-важен от играенето на роли. И все пак сила на представлението е, че то не разчита само на разказването на покъртителни истории, които да хващат за гърлото, а е добре издържано като художествена театрална конструкция. За втори път след продължаващия да се играе вече десета година "Нордост" в Младежкия театър Василена Радева показва, че умее да прави въздействащ документален театър.

"Случаят Анна", "Росица и другите", "Галя on standby", "Ваня и детето" - в представлението четирите истории са ясно отграничени със собствени заглавия като глави в роман, но и преливат една в друга. Те се явяват свързани от живите тела на четирите актриси и от общуването с присъстващите зрители, към които актрисите често се обръщат директно, сякаш за да им напомнят, че те не само наблюдават, но и участват, и че актът на споделяне би бил невъзможен, ако тях ги нямаше. Една от актрисите моли зрителите за монети и с тях хвърля жребий за диагнозата на своята героиня; друга иска шапка или шал, които пъхва под роклята си и така показва растящия корем на своята героиня, изправена пред невъзможен избор - собствения живот или на нероденото дете. Тези дребни размени са жестове на внимание, които позволяват на очите на играещите да се срещат с очите на гледащите. Тук е най-въздействащата страна на представлението - то показва болестта откъм нейната човешка страна. Там, където властват болката, страхът, гневът, чувството за вина, самота и пълна изолация и където въпроси като кой съм аз и защо живея вече не са отвлечени метафизични питания, а неотложни задачи. Техните решения, изненадващо и за самите героини, възстановяват онази връзка със себе си и собствения живот, която като здрави не са познавали.

Следващото представление се играе на 22 октомври от 18:30 ч. в Театър "Азарян".

Със своя най-нов спектакъл "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта" в Театър "Азарян" - НДК, режисьорката Василена Радева заедно с четири всеотдайни и талантливи актриси - Юлиана Сайска, Невена Калудова, Елена Димитрова и Богдана Котарева, театрализира излязлата през 2018 г. документална книга на Петя Накова "Годината на осемте химии". В нея е описана борбата на няколко жени, включително и на авторката, с диагнозата и реалността на рака на гърдата. Темата е мрачна, травматична, трудна за обговаряне и споделяне, но и книгата, и представлението се опитват да прокарат открит път към нея, в който погледът да остане незамъглен от сантименталност или параноя, без това да е за сметка на дълбоката емпатия.

Не как се понася, а как се живее с болестта е основният лайтмотив, който представлението извежда в централната метафора за болестта като дар. Ракът неочаквано се оказва ключ, открехващ вратите на живота за четирите жени. Реалността на преживяното страдание очиства битието им от всичко илюзорно и фалшиво. Спектакълът представя четири от историите в книгата, като всяка от тях е поверена на една от актрисите. По-вярно ще е да се каже, че историите освен представени са и споделени, макар че нито една от актрисите не се превъплъщава в някоя от жените. Тук жестът на споделяне е по-важен от играенето на роли. И все пак сила на представлението е, че то не разчита само на разказването на покъртителни истории, които да хващат за гърлото, а е добре издържано като художествена театрална конструкция. За втори път след продължаващия да се играе вече десета година "Нордост" в Младежкия театър Василена Радева показва, че умее да прави въздействащ документален театър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK