Още от същото: "Срещу стената"
С действие, пренесено в наши дни и главен герой тъмнокож бежанец, Berlin Alexanderplatz взе Голямата награда на фестивала "Синелибри". Романът на психиатъра Алфред Дьоблин от 1929 г. е сред важните текстове на ХХ век, сравняван с "Одисей" на Джойс. Жанрът му е извисена мелодрама с религиозни и митологични препратки, стилът - монтажен и телеграмен, без психологически пълнеж, с колажни свидетелства от епохата - от вестникарски статии и реклами до текстове на шлагерни песни. С историята на бивш затворник, обещал си да бъде почтен, и тема "прераждането на човека".
Режисьорът и съавтор на сценария Бурхан Курбани (на 39, германец с афганистански корени) превръща Франц Биберкоф във Францис от Гвинея Бисау (Велкет Бунгуе), единствен оцелял от потънал кораб с мигранти, неуспял да спаси годеницата си при крушението и измъчван от видения за това. Без паспорт и самоличност, той е нелегален строителен работник в "търбуха" на големия град, точно под площада от заглавието. След расистки скандал губи работата си и попада на манипулатора и наркодилър Райнхолд (Албрехт Шух), който "купува" душата му срещу кариера в подземния свят.
Курбани разделя тричасовото действие на пет глави и епилог, поетичното му въображение е достойно за текста на Дьоблин. Един мъж, белязан като различен, пътува към по-доброто си "аз" през грехове и препъвания, след "сделката с дявола". Глас зад кадър разказва пътя му към изкуплението, той е на жената в триъгълника между Франсис и Райнхолд, проститутка със златно сърце (Йела Хаасе). От нея Франсис чака дете и право на бъдеще. Героите се мятат между копнежа и саморазрушението, сред пулсиращия неон на големия град. Филмът приглушава социо-политическото в името на оголените чувства, "чете се" като роман извън времето.
Още от същото: "Срещу стената"
0 коментара