Кино: "Берлин Александерплац"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кино: "Берлин Александерплац"

Кино: "Берлин Александерплац"

Силно кино на откритите чувства

2160 прочитания

+ + + + от 5

Още от същото: "Срещу стената"

С действие, пренесено в наши дни и главен герой тъмнокож бежанец, Berlin Alexanderplatz взе Голямата награда на фестивала "Синелибри". Романът на психиатъра Алфред Дьоблин от 1929 г. е сред важните текстове на ХХ век, сравняван с "Одисей" на Джойс. Жанрът му е извисена мелодрама с религиозни и митологични препратки, стилът - монтажен и телеграмен, без психологически пълнеж, с колажни свидетелства от епохата - от вестникарски статии и реклами до текстове на шлагерни песни. С историята на бивш затворник, обещал си да бъде почтен, и тема "прераждането на човека".

Режисьорът и съавтор на сценария Бурхан Курбани (на 39, германец с афганистански корени) превръща Франц Биберкоф във Францис от Гвинея Бисау (Велкет Бунгуе), единствен оцелял от потънал кораб с мигранти, неуспял да спаси годеницата си при крушението и измъчван от видения за това. Без паспорт и самоличност, той е нелегален строителен работник в "търбуха" на големия град, точно под площада от заглавието. След расистки скандал губи работата си и попада на манипулатора и наркодилър Райнхолд (Албрехт Шух), който "купува" душата му срещу кариера в подземния свят.

Курбани разделя тричасовото действие на пет глави и епилог, поетичното му въображение е достойно за текста на Дьоблин. Един мъж, белязан като различен, пътува към по-доброто си "аз" през грехове и препъвания, след "сделката с дявола". Глас зад кадър разказва пътя му към изкуплението, той е на жената в триъгълника между Франсис и Райнхолд, проститутка със златно сърце (Йела Хаасе). От нея Франсис чака дете и право на бъдеще. Героите се мятат между копнежа и саморазрушението, сред пулсиращия неон на големия град. Филмът приглушава социо-политическото в името на оголените чувства, "чете се" като роман извън времето.

+ + + + от 5

Още от същото: "Срещу стената"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK