Кино: "Бащата"

The Father

Кино: "Бащата"

Портрет отвътре на един ум в разпад

Янко Терзиев
2043 прочитания

The Father

© The Father


Кино: "Бащата"

оценка: * * * * * от 5

Още от същото: "Любов" на Михаел Ханеке

С инерцията на оскарите за актьор и сценарий The Father (по Amazon Prime и Hulu) е задължителен. Пример за субективно кино, постигнато с простота на средствата и един велик актьор в центъра. Антъни Хопкинс каза в интервю, че не му се е налагало да играе. Героят му се казва Антъни и на въпрос на докторката помни ли рождената си дата отговаря: "Петък, 31 декември, 1937." Рождената дата на актьора Хопкинс. Бил е Крал Лир два пъти - в края на 80-те и преди две години пак, което тук му е от полза. Продукцията го чака няколко месеца да излезе от "Двамата папи", никой не си е представял друг в ролята.

Тя е взета от пиесата (Le Pere, 2012) на французина Флориан Зелер (41), играна в 45 страни, включително нашия Народен театър от Владимир Пенев. Без да дописва сцени, с помощта на опитния сценарист Кристофър Хамптън, Зелер вкарва окото на камерата като действащо лице. Това, което зрителят вижда, е реалността през очите на Антъни. А тя е изплъзваща се и променлива, между спомненото и забравеното, заради напредващата деменция. Когато той е дезориентиран и бърка живата си дъщеря (Оливия Колман) с починалата в катастрофа (Оливия Уилямс), е дезориентиран и зрителят. Той вече не е външен наблюдател, сам е в лабиринта на Антъни.

В него се смесват парчетата време, сутрините стават вечери, детайли в уж постоянния апартамент се появяват и изчезват необяснимо. Различни лица започват да казват едни и същи думи, една вечеря с пиле започва да се повтаря. Антъни се вкопчва в ръчния си часовник като последно времеубежище (по Г. Господинов), но той постоянно се губи. В една и съща сцена актриса е сменена с друга (като в "Този неясен обект на желанието" на Бунюел), ефектът е двойно повече болка и у Антъни, и у зрителя. Въпросът къде съм, преминава в кой съм и накрая в защо съм. Хопкинс е сюблимен във финалното свеждане до безпомощно дете, плачещо за майка си. До дърво, което губи неотвратимо листата си. Което е последният кадър на филма.

Кино: "Бащата"

оценка: * * * * * от 5

Още от същото: "Любов" на Михаел Ханеке

С инерцията на оскарите за актьор и сценарий The Father (по Amazon Prime и Hulu) е задължителен. Пример за субективно кино, постигнато с простота на средствата и един велик актьор в центъра. Антъни Хопкинс каза в интервю, че не му се е налагало да играе. Героят му се казва Антъни и на въпрос на докторката помни ли рождената си дата отговаря: "Петък, 31 декември, 1937." Рождената дата на актьора Хопкинс. Бил е Крал Лир два пъти - в края на 80-те и преди две години пак, което тук му е от полза. Продукцията го чака няколко месеца да излезе от "Двамата папи", никой не си е представял друг в ролята.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Круела"

Кино: "Круела"