Кино: "Бенедета"

Ренесансова драма за женската проницателност в трудни времена

Оценка: 3½ от 5

Още от същото: "Майка Йоана от ангелите"

Benedetta е най-гледаното заглавие на "Синелибри" в платформата, където са качени филми от неговия афиш, три седмици след началото на феста. Бароково красив, витален и със силно съвременно намигване. Пол Верховен (1938) е във формата от най-силните си години ("Зов за завръщане", "Първичен инстинкт"), с инерцията на френскоезичния Elle (2016) с Изабел Юпер, взел "Златен глобус" и повдигнал полемика за границите на "съгласието" при изнасилване.

Сега мишената му е друго табу - пресичането на религия и еротика, на лицемерието на времето с вътрешната свобода. Стъпва върху документалната книга "Неприлични действия" (Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy) на професорката Джудит Браун, с подробни записки на действителен религиозен процес от ХVII век. Езикът отново е френски, зад камерата е Жана Лапоари, операторката на Франсоа Озон.

Истинската история е на Бенедета Карлини, дъщеря на религиозен богаташ от Тоскана, първо наказана за светотатствена връзка с млада послушница в женския си манастир, после тачена като светица в градчето Пеша, до Флоренция. Времето е на бубонната чума и Халеевата комета, и двете инструмент за страх и манипулиране от властимащите, главно мъже.

Красивата Бенедета (белгийската актриса Виржини Ефира от Elle) намира път за реализация и еманципиране в този репресивен свят. С ключа, че който държи илюзията за чудо, държи и властта в религиозната йерархия. Съобщава в обителта, че през нея говори Исус, има видения за него като спасител с меч, тях Верховен показва с жанрова сочност. На ръцете и краката й се появяват тайнствено божиите рани.

Само прагматичната игуменка (великолепна Шарлот Рамплинг) се съмнява, но скоро Бенедета я измества от поста й. Което й дава свобода за чудото наяве - физическата любов със свободолюбивата и неука Бартоломея, откровено и с подробности по Верховен. Плътският екстаз конкурира религиозния, а това се наказва с инквизиция и клада. Тогава на помощ идва следващото чудо.

Още от Капитал