Кино: "Последният дуел"

Зрелищна средновековна драма от Ридли Скот

Оценка: 4 от 5

Още от същото: "Небесно царство"

The Last Duel е силов спектакъл в студена сиво-синкава гама, слънце и синьо небе се виждат едва след развръзката. И на 85 Скот е същият майстор на мащаба, верния детайл и усещането за надвиснало насилие и нулева романтика. Платното е епично като в "Гладиатор" и "Небесно царство", сблъсъкът е на воли, виждане за власт и личен морал, но вече във времената на #MeToo.

Следвани са историческите факти около последния съдебен процес във Франция, решен с рицарски дуел. Нечувано за епохата (1386 г.) лейди Маргьорит дьо Каруж (Джоди Коумър, наскоро Molotov Girl в "Свободен играч") е направила публично и в писмо до краля изнасилването, на което е била жертва. Съпругът й (Мат Деймън) е предизвикал на дуел до смърт извършителя и свой бивш пръв приятел (Адам Драйвър). Изходът от дуела се приема за божия присъда. Ако съпругът й загуби, Маргьорит ще бъде изгорена на клада като лъжесвидетел.

Скот избира структурата на три гледни точки към събитието, позната от класиката на Куросава "Рашомон" (1950), изследваща относителността на истината. Тук първо тя е през очите на рицаря съпруг, сценарист е самият Деймън. Вторият сегмент е с перспективата на обвинения насилник, сценарият е на Бен Афлек (също и в ролята на циничен граф). "Истината според Маргьорит" е оставена на независимата авторка Никол Холофсенър, режисьорка в "Сексът и градът". Това е и най-силната част на филма, достойна за безупречната визия на Скот.

Двата "мъжки" разказа учудващо си приличат и "неутрализират" с проявените куха гордост, самомнение и самомитологизиране. И за двамата съперници жената е обект на притежание. Съдът и той тълкува престъплението срещу нея като "имуществена вреда", претърпяна от съпруга. Обществото също й казва да мълчи, за да се пази установеният ред. Болката, но и крайната истина са оставени за Маргьорит. С куража да не мълчи тя е фактическата победителка от дуела, актуален и след 600 години.

Още от Капитал