Кино: "Викингът"

Северна легенда в брутален стил от автора на "Фарът"

+ + + и ½ от 5

Още от същото: "Зеленият рицар", "Крал Артур".

The Northman на Робърт Егърс е зрелище за голям екран, базирано на същите северни предания (Саксон Граматик от XII век), използвани от Шекспир в "Хамлет". Принцът тук е Амлет, изгубеното кралство е в Исландия, добрият крал (Итън Хоук) пак е жертва на алчния си за власт брат (Клаес Банг от "Квадратът"), похитил на само трона, но и кралицата (Никол Кидман), идеализираната майка на принца.

Но за разлика от датския вариант принцът изгнаник не пораства в интелектуалната компания на Хорацио, а сред дивашките племена в земите на древната Рус до мускулеста машина за убиване, наметната с вълча кожа (Александър Скарсгард). Съответно филмът поема към кървавите мечове и вещерските магии от "Конан Варварина", а не към терзанията на колебаещия се разум. Прекалеността захранва естетиката на Егърс, натурализмът в онагледяването на насилието вкарва сюрреализъм в епичната картина.

Съсценарист е исландският поет и романист Шон, писал текстовете за песните на Бьорк и член на първата й група, диалогът е в бял стих и с фолклорни препратки. Самата Бьорк се явява като всевиждаща вещица, за да извади Амлет от мародерството и да го върне по пътя на премисленото отмъщение. То включва валкирии на бели коне в небето (литовският модел Инета Слюзайте), Уилям Дефо като шут и после говорещ череп и магьосник, битка с великан и сдобиване с меч от страната на мъртвите, изискващ еженощно захранване с кръв.

Бруталността в близък план е приземена, кал и кръв се смесват като в "Последният дуел" на Ридли Скот. Красивият контраст осигурява Аня Тейлър-Джой като "Олга от Брезовия лес", нейната магична сила е любовта. В първия си "студиен" филм Егърс дава дължимото на мултиплексната публика (като Дарън Аронофски с "Ной") и на почти стомилионния си бюджет, без да предава докрай артиста в себе си.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал