Кино: "Бягство" на Виктор Божинов

Свобода срещу зависимост в прочувствен трилър с кауза

Оценка: 4 от 5

Още от същото: "Кецове"

Българското кино се нуждае от спасително примирие между "фестивалното" и "зрителското" си начало. Филми, които печелят публика, без компромиси с изкуството. Виктор Божинов прави такива филми - "Възвишение", "Голата истина за група "Жигули", сега "Бягство". С непрекъсната 13-минутна екшън сцена, градираща напрежение по всички правила на модерния трилър, извисена емоционално с вокала на световната звезда Лиса Джерард ("Дюн"). С актуална ценностна дилема, засягаща света тук и сега (сценарист Деляна Манева, консултант Алек Попов).

Един млад човек (Александър Кендеров, ценен дебют) бяга. Така започва филмът. Дани е на 17, месеци му остават до пълнолетие, трябва да избере живота си занапред. Шарена група ентусиасти го приютяват високо в планината в нещо като хипарска комуна. Спечелили са европейска програма за биоземеделие, заели са се да върнат към живот най-високото българско село (Чамла, 1650 м). Донесли са горе своите си светове, слушат своята музика, пушат трева за настроение. Лили (Снежана Макавеева) е лъчезарна бунтарка, двойка са със стожера на комуната Жан-Клод (Беноа Марешал), французин с военни белези, ездач и стрелец. Сестра й Марго (Диана Димитрова) е стюардеса, слязла от небето в Америка. Тома (Венцислав Сариев) и Ралф (Димитър Сулев) са повече от приятели, свързват ги тъжен саксофон и спринцовка с морфин. Всички са свободни в различията си, затова са удобни за мразене.

Дани е настигнат от света, от който бяга. В него има наркотици, комуна със строг казармен ред, подчинена на черна авторитарна воля (Христо Петков, идеалният антагонист), разяждана от скрита корупция. И агресивната нетърпимост напада шарената толерантност. Дани трябва да решава сам къде застава.

"Бягство" е кинематографично изящна (оператор Антон Бакарски, композитор Петър Дундаков) жанрова притча за моралния дълг да вземеш страна в едно разделно време на активно зло. Нашето време.