Новият брой: Накъде след вота
Close

Венеция, където киното сънува

Най-старият кинофестивал става на 75 със силна програма и елитни гости

За какво са повечето филми - за любов. Къде е единственото място, където тя може да умре красиво - Венеция. Показа го Хемингуей в „Отвъд реката, сред дърветата“, описа го в „Смърт във Венеция“ Томас Ман, превърна го гениално-тъжни образи Лукино Висконти. Уди Алън също нямаше как без Канале гранде и Моста на въздишките да спечели сърцето на Джулия Робъртс в трагикомичния като живота мюзикъл „Всеки казва: обичам те“. Като естествена територия на любовта, Киното и Венеция са заедно от юли 1932 г. Тогава на терасата на хотел „Екселсиор“ на остров Лидо режисьорът Рубен Мамулян запалил пурата си и дал знак да започне прожекцията на филма му „Доктор Джекил и мистър Хайд“. Зрителите били шепа специално одобрени от цензурата на Мусолини гости, хора от улицата не се допускали. Преди седмица, след 75 години и 63 издания, най-старият кинофестивал в света бе открит от Кийра Найтли пред шарения и космополитно препълнен Дворец на киното, а Уди Алън бе от най-ухажваните гости на града, комуто се бе обяснил в любов.

Дебютанти и ветерани

Филмът с Найтли „Изкупление“ (Atonement) e втори за 35-годишния си английски режисьор Джо Райт („Гордост и предразсъдъци“), още 7 дебютни и 6 втори ленти са в силната програма от 57 заглавия, от тях 22 в конкурса, определящ тазгодишния носител на „Златният лъв на Сан Марко“. Фестивалът ще бъде закрит на 8 септември с източния гангстерски трилър „Кръвни братя“ на абсолютния дебютант Алекси Тан. Венеция винаги е поддържала жива и нишката на традициите. В конкурса с последния си филм е ветеранът на френската нова вълна Ерик Ромер, след години мълчание Никита Михалков показва тук лентата си „12“, с ремастерирана версия на шедьовър, Blade Runner по случай 25 години от премиерата му гостува Ридли Скот. Той разбуни духовете, проклинайки римейките и специалните ефекти, заяви, че 97% от излизащото от Холивуд е глупост, „По мое време процентът беше 50/50“, каза с тъга режисьорът на „Гладиатор“.

Сянката на Фелини

Заради специалната годишнина управата на биеналето и излъченият от нея фестивален директор Марко Мюлер са поканили сценографа ветеран Данте Ферети за специалния външен декор пред Двореца на киното (Palazzo del Cinema). Акцент в него е огромната метална сфера, разбиваща стена, която художникът направил по поръчка на Фелини за финала на „Репетиция на оркестъра“ (1979). „Фелини ме научи, че в киното няма нищо невъзможно, сподели Ферети пред фестивалната преса - разбрах го, когато трябваше да реконструирам Лос Анджелис от 40-те години в... България.“ Освен в късните филми на Фелини, Пазолини и Марко Ферери, Ферети е работил над „Името на розата“ при Ано, в „Бандите на Ню Йорк“ и „Авиаторът“ при Скорсезе, а също и в „Черната далия“ при Брайън де Палма, сниман в пернишкия Дворец на културата. „Разбиването на стената от ХІІІ век на старинната капела, където се развива действието на филма на Фелини, бе не само символ на разрушението и външната заплаха, но и предчувствие за нещо ново, различно“, обясни идеята си художникът.

Проба на почвата

Венеция си е спечела статут на място, отворено за експерименти, скандалните заглавия са добре дошли. Много отхвърлени от Кан филми са триумфирали тук. За продуцентите фиестата на Лидо е място да пробват пред по-разкрепостени зрители и критици бъдещите си кандидати за „Оскар“ с деликатна или политически чувствителна тема. Оттук тръгна триумфът преди две години на отхвърления от Кан „Планината Броукбек“, сега режисьорът му Анг Лий отново се движи по ръба на скандала с еротичния шпионски трилър „Lust, Caution“. През 2006 г. Венеция даде път на пренебрегнатия от Кан режисьорски опит на Джордж Клуни „Лека нощ и късмет“. Като благодарност тази година актьорът слезе от вилата си край Лаго ди Комо в града с гондолите, за да представи един от фаворитите на феста, адвокатската корупционна драма „Майкъл Клейтън“ на дебютанта Тони Гилрой, където е в титулната роля.

Секс, лъжи и политика

Като доминираща тема на Венеция '64 се очертават изкупленията и вините, сексуални и политически. Откриващият „Изкупление“ по бестселърния роман на Йън Макюън е история от навечерието на войната, в която 13-годишно момиче обвинява любовника на по-голямата си сестра (Найтли) в измислено престъпление, това взривява няколко съдби. Филмът на Анг Лий е за момиче, готово да загуби девствеността си, за да извърши политическо убийство, фонът е окупираният от японците Шанхай през войната. С ролята на невръстната Мата Хари дебютантката Уен Джа-жи води в предвижданията за главна женска роля. Два американски филма в конкурсната програма прекрачват табутата за войната в Ирак, говорят за последиците от травмата на интимно ниво. Redacted на Брайън де Палма, с парадокументален стил и кадри, заснети като лично видео, преплита историите на няколко войници, които, за да отмъстят за сержанта си, атакуват на своя глава мирно село и изнасилват 15-годишно момиче. In the Valley of Elah на Пол Хагис („Катастрофа“, „Сириана“) е историята на двама родители (Томи Лий Джоунс и Сюзън Сарандън), които в съюз със съвестен полицейски детектив (Чарлийз Терон) тръгват по дирите на изчезналия си след завръщането от Ирак син.

Стари майстори и нови трагедии

Уди Алън, който винаги се е интересувал от темата за войната, показа в извънконкурсната програма „Сънят на Касандра“, трагична история за двама братя (Колин Фарел и Юън Макгрегър), подтикнати към престъпление от демоничния си богат чичо (Том Уилкинсън). Винаги радикалният Кен Лоуч се явява с It's a Free World, където млада жена отваря собствена агенция за интегриране на емигранти, но алчността й се оказва по-силна от състраданието към гладните и отчаяните. Кенет Брана показва римейк на противоречивия хит от седемдесетте Sleuth, смъртоносна игра на манипулации между млад фризьор (Джъд Лоу) и застаряващ писател (Майкъл Кейн). Брад Пит е в главната роля на реалистичния и трагичен уестърн „Убийството на Джеси Джеймс от страхливеца Робърт Форд“, Бен Афлек е в ролята на „страхливеца“.

Журито и прогнозите

Както е било само един път в историята му (за 50-ия юбилей през 1982), тази година журито на Венецианския фестивал е само от режисьори. Води ги източният класик Джан Имоу, тръгвал си няколко пъти оттук със „Златния лъв“, вътре са новозеландката Джейн Кампиън („Пианото“) и французойката Катрин Брейа, един от най-модните и авангардни автори - Алехандро Гонсалес Иняриту („Вавилон“), и сигурно за баланс - холандецът с комерсиална кариера в Холивуд Пол Верховен („Първичен инстинкт“). Към средата на феста (когато пиша този текст) очакванията за „Златния лъв“ клонят към Анг Лий и Lust, Caution, но изненадите са слабост на Венеция. Право на фестивалния директор и традиция в последните три години е в конкурса да се спуска завършен в последния момент филм (нещо немислимо за консервативни фестивали като Берлин или Кан). Така миналата година добавеният в последния момент китайски Still Life се оказа и неочакваният победител.

Звезди озаряват Лагуната

Знаменитостите винаги са обичали Венеция, дори и без филмови поводи. Тази година струпването им може да се сравнява само с дефилето по червения килим пред „Кодак тиътър“. Присъствието на Кийра Найтли напомни с масирана кампания на града на каналите, че младата англичанка отскоро е новото лице на Coco Mademoiselle за Chanel. Режисьор на рекламата се оказа същият Джо Райт, авторът на „Изкупление“. В светкавиците на папараците се окъпаха също Брад Пит и Анджелина Джоли, последната без филм, но с ангажимент към новата серия бижута на Bulgari. Домакин на една от паралелните секции, посветена на спагети уестърна, е Куентин Тарантино. Показва примери от творчеството на Серджо Леоне и компания, повлияли собствените му филми. Традицията Венеция да дарява със „Златен лъв“ за цялостен принос, започнала с Луис Бунюел през 1969 г. (въпреки яростните протести на църквата), продължава и тази година с награда за Тим Бъртън, а специалният приз за 75-годишнината е запазен за италианския класик Бернардо Бертолучи.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал