С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

3 22 яну 2008, 10:50, 4111 прочитания

Кино Чудовищно

Ефикасен експеримент със сетивата, но с бедно съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-скоро да...
СINEMANOW!
е луксозно издание на Taschen, 2007, селектирало 60-те най-влиятелни и креативни съвременни кинематографисти - между тях Фатих Акин, Педро Алмодовар, Дарън Аронофски, Иняриту, Грийнграс, Робърт Родригес, Ван Сант, Кристофър Нолън. Както и най-актуалните източни майстори, които печелят последните фестивали, а не само Имоу, Кар-уай и Ким Ки-дук. Освен минибиографиите и филмите са изведени и ключовите им теми, придружени с разкошни цветни фотографии от снимачната площадка, предоставени от самите автори. Книгата се придружава от богато DVD с трейлъри на филми, които иначе едва ли ще видим. За по-важните има и къси документални филмчета от жанра making-of. Авторът Андрю Бейли е писал за кино в "Ню Йорк таймс" и "Бостън глоуб", интересите му се простират от Хичкок и Ланг до Бергман и Линч. Любимите му филми са "Децата на рая", Шемет", "Последната прожекция" и "3 жени".
В книжарниците на Booktrading; цена 68 лв.

По-скоро не...
"Алигаторът"
Пренавита политическа сатира срещу повторното избиране на Берлускони за президент. Пример как политическата предубеденост може да съсипе отвътре тъканта на един филм дори когато талантливи актьори са движени от авторитет като Нани Морети.

It is winning*, казва с мъжествено примирение тъмнокожият сержант с много боен опит зад гърба, докато Нещото с големина на небостъргач превръща Манхатън в пламтяща пустиня. Големият печеливш обаче е самата концепция на "Чудовищно" (Cloverfield) - безкомпромисен арт експеримент в служба на мегамасов продукт, лансиран с маркетинг от бъдещите учебници в областта. След потопа от риалити телевизия все някога трябваше да се появи и световният риалити филм.

Подгряването започна в средата на ноември - сайт без заглавие и линкове, парче картина от домашно видео - лъскав юпи купон с хубаво пиене, красиви и умни лица, разменящи духовитости с модерен сленг; трус, тътен като от гигантски стъпки и идващо откъм океана огнено кълбо; откъсната, главата на Статуята на свободата се изтъркулва по нощната улица сред писъците, картината "се скъсва" точно в секундата на мълчаливото ни вцепенение. Същото беше и трейлърът на филма, никакви имена без едно - Джей Джей Ейбрамс, сценарист на "Армагедон" и "Мисията невъзможна ІІІ", мозъкът зад телевизионния феномен Lost ("Изгубени"), и не по-малко успешните сериали Felicity и "Наричана още". С режисьора Мат Рийвс (Felicity) се познават от времената, когато с филми на 8 мм участвали в един и същ студентски фестивал, сценаристът Дрю Годард и той само с телевизионен опит (измислил "Бъфи, убийцата на вампири", пише "Изгубени"). Взривяват всякакви традиции в катастрофико-чудовищния жанр - от версиите на "Кинг Конг" (1933), "Годзила" (1954) през изплуващите от океана (космоса) същества от бутафорните фантастики от 50-те и 60-те, парадирани гениално от Тим Бъртън в "Ед Ууд". От тях най-близо до сегашния случай е The Beast From 20 000 Fathoms (1953, със сюжет по разказ и сценарий на Рей Бредбъри).


В "Чудовищно" (73 минути) липсват дълбокомислени експозиции с експерти, учени, свъсени военни и притеснени президенти, гадаещи за произхода на чудовището и с какъв точно грях сме го събудили. Целият филм се случва през гледната точка на въпросната любителска камера с илюзията за немонтиран материал, потърпевшите са не измъкващи се на косъм героични звезди, а неколцина случайни (като нас в салона) хора от периферията на главния екшън. Преди такива като тях бяха статистите в тълпата, никой не се интересуваше от съдбата им.

Входен надпис, че записът, който предстои да видим, е секретен военен архив "намерен на мястото, известно преди като Сентръл парк". Виждат се мигове от 27 април 2008, най-щастливия ден на двама млади (Майкъл Стал-Дейвид, Одет Юстман), които очевидно се влюбват и после преспиват по инерция. Стреснати от станалото, никой на прави следващата стъпка и така до 22 май 2008, неговото прощално парти. Братът (Майк Фогъл) и годеницата му (Джесика Лукас) държат да го изненадат с видеопожелания на най-близките приятели, затова и камерата работи постоянно, попаднала в ръцете на вицаджията на компанията, иначе срамежливец (Т. Дж. Милър), надяващ се с нейна помощ да заговори загадъчна непозната (Лизи Каплан). През ставащото с тях шестимата мярваме на изчислени порции какви ги върши междувременно Нещото с Манхатън.

"Чудовищно" е ефикасен до физиологично (световъртеж, задъхване) въвличане на зрителя от първо лице. Само срещу $25 млн. "Парамаунт" са получили наготово катастрофичен хит с мегабюджетно въздействие. Сработила е старата истина на Хичкок, че нищо не плаши така, както собственото ти дописващо въображение, очакването в неизвестност. Така житейски игривите първи 20 минути са в ролята на спокойното начало на "Птиците" (1963), по принципа на контраста качват ужаса на следващия апокалипсис.



Но тоталното "синема верите" - единствена "любителска" гледна точка, естествени шумове без музика, колкото е помогнало, толкова е и ограничило филма. Научаваме само какво става със, но не и в героите. Писъците и еднотипното плашене влизат в монотонност, мелницата заработва механично. Човешкият елемент, отделно взетата съдба спират да интересуват някого. Ефектът на формата става дефект на съдържанието. Което не вярвам да интересува победилата вече концепция - тя мери успеха си не по естетически критерии, а с боксофис. Пък и поколението на интернет и you tube, изглежда, може да бъде сплашено само през собствените му мании - запиши им Големия край с подръчните им средства и... ги остави да се пържат.

* то печели (англ.)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Smart Коледа" Кино: "Smart Коледа"

Празнична приказка за деца с български сюжет

30 ное 2018, 5011 прочитания

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56449 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Жертва на спасение

Автентични среда, чувства и жанрова сръчност в режисьорския дебют на Бен Афлек

Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си

Емисия

DAILY @7PM // 21.01.2019 Прочетете