Суини Тод: Бръснарят демон от Флийт стрийт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Суини Тод: Бръснарят демон от Флийт стрийт

Суини Тод: Бръснарят демон от Флийт стрийт

Най-мрачният и естетически краен филм на Тим Бъртън

Янко Терзиев
4559 прочитания

По-скоро да

"Красива завинаги"

Португалският ветеран Мануел де Оливейра снима това продължение - почит (Belle toujours) на най-комерсиално успешния филм на Бунюел "Дневна красавица" (Belle de jour, 1967), когато е на 97, но с артистичния хъс на студент авангардист. Изминали са 4 десетилетия след събитията от първия филм, където мраморно красивата Катрин Деньов беше скучаеща буржоазка, работеща тайно като проститутка, за да намери вътрешната си свобода или от скука, или от лудост - Бунюел не уточняваше. Мишел Пиколи беше загадъчният приятел на парализирания й мъж, тръгнал си на финала, без да разкрие тайната - казал ли му е или не, за дневните занимания на съпругата. Сега Пиколи със стария перверзен пламък на посветения ще разбули тайната, както и какво е имало в онази лачена кутия от публичния дом, която Бунюел държа затворена. Голямата липса е Деньов, в ролята е Бюл Ожие от "Дискретният чар на буржоазията", учудващо примирена с времето, с единствен порив да се освободи от сексвините на миналото. Дългите статични кадри на Оливейра са красиви и тъжни, отдавна не сте виждали Париж заснет толкова любовно.

По-скоро не

"Изнудвачът"

Пиърс Броснън е тайнствен непознат, съсипващ живота на перфектно омъжена двойка богаташи (Мария Бело и Джерард Бътлър, крал Леонид от "300"), отвличайки дъщеря им. Целта му е по-злостна от откупа, защото изтеглените им спестявания са изгорени. Скромен камерен трилър с добри актьори и грижливо маскиран обрат, но с безлогичен финал и клиширани екшън-сцени. Броснън се явява и продуцент в усилията си да спрат да го свързват с Бонд, но колцина още го правят?

"В тези отчаяни времена, мисис Лъвет, са нужни отчаяни мерки...", пее лично Джони Деп в шестия си филм при Тим Бъртън, най-смелият им. Героят му Суини Тод е градска лондонска легенда, колкото и Джак Изкормвача. Преди да стане "демоничния бръснар от "Флийт стрийт" (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street), осигуряващ с един замах на бръснача човешка плънка за месните пайове на също толкова макабрената и отчаяно влюбена в него мисис Лъвет (Хелена Бонъм Картър), Тод е бил наивен идеалист с русо видение за съпруга и малка дъщеря. Завистлив съдия (Алън Рикман) го праща с фалшиво обвинение на доживотна каторга, насилва съпругата му, след което тя гълта отрова и слага ръка на момиченцето. Държи го като повереница в златен кафез, за да я откъсне, когато тя порасне в прекрасна девойка (Джейн Уайзнър). След 15 години мъжът с откраднатия живот и отдавна мъртвата душа се връща в Лондон с единствена мисъл - отмъщение. С него е помогналият му да избяга моряк хубавец (Джейми Кембъл Бауър), влюбващ се веднага в порасналата дъщеря, тя споделя чувствата му.

Историята с всички елементи на викторианска мелодрама се споменава за пръв път от прочутия създател на в. "Пънч" Хенри Мейхю в серията му статии (1851) за потайностите на бедняшкия Лондон, повлияли силно на Чарлз Дикенс. През 1973 г. става основа на пиеса на Кристофър Бонд, през 1979 влиза в либретото на бродуейския мюзикъл "Суини Тод" на Стивън Сондхайм с 8 награди "Тони", възобновяван с различни изпълнители в 1990 и 2005. В проекта на Тим Бъртън 75-годишният композитор и либретист ("Уестсайдска история") е бил с право на финално одобрение във всички етапи: от подбора на изпълнителите певци (Бонъм Картър също пее) до осъвременения диалог (сценарист Джон Лоугън от "Гладиатор" и "Авиаторът"). Сондхайм приема изместването на фокуса от сантименталната любов между моряка и щерката към централната трагедия на невъзможното семейство: Тод, Лъвет и прибраното от нея сираче Тоби (Едуард Сандерс, идеалният Оливър Туист), припознаващо я като майка.

"Суини Тод" е от филмите, от които или излизаш с отвращение (и по-лошо, ако си с лабилен стомах), или се влюбваш завинаги. Тим Бъртън е работил безкомпромисно в проект, позволяващ естетически сбор на любимите му теми и стил. Както в "Едуард Ножиците" (1990) Деп е с бледата маска и черните кръгове около очите, един прелетял от нямото кино получовек-полумашина, общуващ не с думи, а с онова, което го прави трагически различен. Там - ръцете-ножици, създадени да убиват, но творящи добро; тук - бръсначът, станал продължение на ръката на ранения праведник, отмъщаващ на целия човешки род. Бъртън продължава отвъд готическата мрачност на "Булката - труп" (2005) и дори "Слийпи Холоу" (1999), стига до натурен хорър с карантии в лицето на зрителя. И заедно с това прави пълноценен мюзикъл (70% от диалога е изпят), качва декора и костюмите до висок арт (и двете с номинации за "Оскар" плюс Джони Деп).

Бъртън е започнал като аниматор, продължава да мисли филмите си първо като художник, доказва го с гениалното встъпление върху надписите - капка кръв като проточила се сълза смазва зъбчатите колела на живота, музиката е по Бърнард Хърмън ("Психо" на Хичкок). Проблемът с неизбежната театралност на жанра (грях на предишните бродуейски преноси "Фантомът в операта" и "Продуцентите"), той решава с максимум кино - без хореографски номера, без шумни вокални арии, диалогът се нашепва интимно на зрителя в брутални едри планове. За да личат пламтящите чувства в очите на актьорите - единственото истинско нещо сред цялата условност.

По-скоро да

"Красива завинаги"

Португалският ветеран Мануел де Оливейра снима това продължение - почит (Belle toujours) на най-комерсиално успешния филм на Бунюел "Дневна красавица" (Belle de jour, 1967), когато е на 97, но с артистичния хъс на студент авангардист. Изминали са 4 десетилетия след събитията от първия филм, където мраморно красивата Катрин Деньов беше скучаеща буржоазка, работеща тайно като проститутка, за да намери вътрешната си свобода или от скука, или от лудост - Бунюел не уточняваше. Мишел Пиколи беше загадъчният приятел на парализирания й мъж, тръгнал си на финала, без да разкрие тайната - казал ли му е или не, за дневните занимания на съпругата. Сега Пиколи със стария перверзен пламък на посветения ще разбули тайната, както и какво е имало в онази лачена кутия от публичния дом, която Бунюел държа затворена. Голямата липса е Деньов, в ролята е Бюл Ожие от "Дискретният чар на буржоазията", учудващо примирена с времето, с единствен порив да се освободи от сексвините на миналото. Дългите статични кадри на Оливейра са красиви и тъжни, отдавна не сте виждали Париж заснет толкова любовно.

По-скоро не

"Изнудвачът"

Пиърс Броснън е тайнствен непознат, съсипващ живота на перфектно омъжена двойка богаташи (Мария Бело и Джерард Бътлър, крал Леонид от "300"), отвличайки дъщеря им. Целта му е по-злостна от откупа, защото изтеглените им спестявания са изгорени. Скромен камерен трилър с добри актьори и грижливо маскиран обрат, но с безлогичен финал и клиширани екшън-сцени. Броснън се явява и продуцент в усилията си да спрат да го свързват с Бонд, но колцина още го правят?

"В тези отчаяни времена, мисис Лъвет, са нужни отчаяни мерки...", пее лично Джони Деп в шестия си филм при Тим Бъртън, най-смелият им. Героят му Суини Тод е градска лондонска легенда, колкото и Джак Изкормвача. Преди да стане "демоничния бръснар от "Флийт стрийт" (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street), осигуряващ с един замах на бръснача човешка плънка за месните пайове на също толкова макабрената и отчаяно влюбена в него мисис Лъвет (Хелена Бонъм Картър), Тод е бил наивен идеалист с русо видение за съпруга и малка дъщеря. Завистлив съдия (Алън Рикман) го праща с фалшиво обвинение на доживотна каторга, насилва съпругата му, след което тя гълта отрова и слага ръка на момиченцето. Държи го като повереница в златен кафез, за да я откъсне, когато тя порасне в прекрасна девойка (Джейн Уайзнър). След 15 години мъжът с откраднатия живот и отдавна мъртвата душа се връща в Лондон с единствена мисъл - отмъщение. С него е помогналият му да избяга моряк хубавец (Джейми Кембъл Бауър), влюбващ се веднага в порасналата дъщеря, тя споделя чувствата му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    zzz

    страхотен текст

  • 2
    Avatar :-|
    брррррррррр

    браво янко, много си добър

  • 3
    Avatar :-|
    мими

    По принцип много харесвам янко терзиев, но това ривю спокойно е могло да мине без първия абзац! Много е разочароващо да ти преразкажат целия сюжет на филма, губи се удивлението, първичността на впечатленията някак... или поне сложете отгоре "спойлърс", та хората да решат дали искат да получат филма в 4 изречения от упор.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.