С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

1 20 фев 2008, 18:18, 4111 прочитания

Кино Берлински дневник '08

Успешен български филм и слаб режисьорски дебют на Мадона на кинофестивала "Берлинале"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
7 февруари

Тази година февруари в Берлин е мек, денем 5-8 градуса, без вятър, често слънчево. По-ербап германците дори пият бира на маси пред заведенията. Иначе, когато е студено и по широките булеварди духат свирепи ветрове, дори не се оглеждам наоколо - само забивам глава в шала и с къса отсечка скачам от хотела в киното.


С изненада виждам "моя клошар"от миналата година - Гюнтер, бивш счетоводител, изпаднал на улицата след някакъв служебен гаф плюс семейни сътресения. Събира вестници в района, "работното му време" е от 7 до полунощ. Пак е на същата пейка, влиза да се постопли и остава часове, за да решава судоку. Това е голямата му страст, прави го бързо и почти механично. Затова събира вестниците - отделя забавните им страници, другите изхвърля. Черпя го кафе, казва, че ме помни - може и да е истина. Следващите дни ме поздравява любезно и ми показва дебела пачка решени судоку, стегнати с ластик, оръфани от пъхане в джоба на протритото му яке.

8 февруари

Главният коридор на мултиплекса CineStar (16 зали) е дълъг 140 метра, изцяло покрит с червен мокет. А в него с черни букви е втъкан диалогът от култовия филм "Шофьор на такси" (1976) на Мартин Скорсезе. Крачейки върху репликите на Тревис и Бетси, отивам да гледам новия документален филм на маестрото за "Ролинг Стоунс", сниман 32 години след онзи далечен хит. Особено е усещането в този коридор при предстоящата среща с един от най-ярките обновители на американското кино през 70-те години, който и до днес "не е слязъл от коня".



След ден, пак по същия коридор, отивам за официалната прожекция на нашия документален филм "Коридор № 8", и то в зала № 8 - случайно съвпадение, но запомнящо се! Всички от екипа са на линия: режисьорът Борис Десподов, операторите Борис Мисирков и Георги Богданов, композиторът Петър Дундаков и разбира се, продуцентката Мартичка Божилова. Малко напрегнати са и притеснени - дали няма да останат празни редове? И става тъкмо обратното - залата с 400 места е препълнена, хората реагират много точно, умълчават се на важните моменти, смеят се където трябва. Успешно минава и редовната Q&A сесия (въпроси и отговори) след прожекцията. Два дни по-късно Variety излиза с ласкава рецензия на Джей Вайсберг. И другите 4 прожекции привличат голям интерес, в Берлин филмът събира над 2000 зрители със закупени билети! След седмица, при обявяването на наградите, екуменическото жури му дава своя приз. С това участието ни във "Форума на младото кино" е успешно отметнато. Отдавна чакаме наш филм в главния конкурс. Кога ли ще случи отново след "Сребърната мечка" за "Авантаж" през 1978?

10 февруари

Берлин винаги ще ме изненада с нещо ново, тази година това е музеят на музикалните инструменти, само на 300 метра от Берлинале палас. Стъписва ме цикълът концерти "Психология на пианото". Това е то - не виртуози на пианото, не техника на изпълнението, не музикални експерименти, а надникване в душата на музиката, там, където се събират нотите на композитора, ръцете на пианиста и магията на съпреживяването. Плакатът е още по-недвусмислен: пръстови отпечатъци върху нотни листове и клавиши!

11 февруари

Няма руски филм в главния конкурс - има от Финландия, Япония, Мексико, САЩ, Франция, Великобритания, Китай, Полша, Бразилия, Иран, Хонконг. За баланс - руска лента открива престижната паралелна програма "Панорама" с 48 амбициозни игрални и документални филма от цял свят. "Русалка" е втори опус на младата арменка от Азербайджан Ана Меликян, сниман в Русия. Тя идва от фестивала "Сънданс" в Щатите с респектираща награда за режисура. Заслужена е - филмът предлага на зрителите увлекателна съвременна приказка, разработена като сюрреалистичен градски романс. Тази жанрова дързост определено се харесва и печели публиката

12 февруари

"Невести на Аллаха" е израелски документален филм на режисьорката Натали Асулин. Тя влиза в един женски затвор, където лежат палестински жени камикадзета. Те са майки с по няколко деца, но са опасали около кръста си експлозиви за десетки жертви и са тръгнали да се самовзривяват. Хванали са ги минути преди това и следващите 5-10 години ще са живи, но в килията. После може пак да опитат. И още един документален филм - "Стандартна оперативна процедура" от САЩ, на режисьора Ерол Морис, който разказва за извращенията и репресиите в затвора "Абу Гариб" в Ирак. Не е за вярване какво са вършили, че и снимали със своите дигитални фотоапарати, спретнатите и усмихнати американски момчета и момичета в униформа. Отзвукът от филма е толкова силен, че предизвика публична дискусия, но с разтегливо формулирана тема "Дипломация в епохата на терора". В крайна сметка филмът взема втората по стойност награда на феста.

13 февруари

В уникалния "Музей на Стената" при бившия пропускателен пункт Чек пойнт Чарли на "Фридрихщрасе" си записвам лаконичната статистика: 155 км бетонна стена с височина 3.60 метра, с 302 вишки, 20 бункера, 259 гранични кучета, 127 км електрически заграждения. И при тази отчайваща преграда 5075 успешни бягства (от цялата територия на ГДР), но и 1245 жертви, останали върху бодливата тел!

14 февруари

За втора година специализираната конференция Berlinale Keynotes уцелва тематична десетка: "Филмовата индустрия - Втора ера". Дон Тейпскот от Торонто, един от водещите световни авторитети, заявява прогнозата си: В резултат от дълбоките технологични промени и свързаните с тях нови демографски, социални и икономически реалии, киното на ХХІ век навлиза в своята Втора ера - той я нарича Филм 2.0! Диагнозата е оптимистична: "старото" кино няма да умре, но новото битие на филма в новата глобална мрежа е неизбежно! В залата обаче са само представители на бизнеса - мениджъри, дистрибутори, продуценти на компютърни игри. Авторите от киното (все още) не ходят на такива конференции - скучни са им. Вратата е широко отворена, но повечето от тях са като в последния филм на Кубрик - "Широко затворени очи"!

В Берлин се появява Мадона като режисьор - дебютант с филма "Мръсотия и мъдрост". PR агентите й подгряват фестивала, като предварително разпространяват нейно изявление, че не иска никакви фотографи и интервюта. Навалицата пред залата е огромна, вътре - претъпкано. А на екрана - меко казано, нарастващо отегчение. Можеше да ни спести излъганото любопитство и да дойде просто като икона на любовта за "Свети Валентин". И щеше да си е точно в ролята.

15 февруари

Провървя й на Пенелопе Крус! В американския конкурсен филм "Елегия" на режисьорката Изабел Коаксет двамата с Бен Кингсли разиграват с фин артистизъм любовна история за "фаталната разлика 30" - тя е омайна студентка на 20, той - обаятелен професор над 50. Срещат се, влюбват се, после тя го напуска, той страда, застаряващият му приятел (Денис Хопър) го успокоява. Докато един ден след 2 години тя неочаквано се обажда и се връща при него - с молба тъкмо той да снима прекрасните й гърди, защото е болна от рак и скоро ще ги изрежат! Плачете фенове, мелодрамата обаче си има закони и трябва да се спазват! Но очевидно не са ги отстранили съвсем (посяга ли се на такова съвършенство!), та изкусителната й гръд наднича от хиляди огромни постери навсякъде в Берлин като рекламно лице на спонсора ЛOреал. Добре, че февруари се случи мек, иначе щеше да мръзне нощем разголена по постерите като Клаудия Шифер преди няколко години. Пенелопе ме изпраща с изкусителен поглед всяка нощ, когато след последната прожекция се прибирам в хотела.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Smart Коледа" Кино: "Smart Коледа"

Празнична приказка за деца с български сюжет

30 ное 2018, 3510 прочитания

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56242 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Земя на приливите

Тери Гилиъм удря дъното на мрачната линия, започната с "12 маймуни" и "Страх и омраза в Лас Вегас"

Западният страх от Huawei

Китайският технологичен гигант се оказа под неочаквано мащабен световен политически натиск

Как да изберем въздухопречиствател

Какво трябва да знаем, когато купуваме уред за пречистване на въздуха за вкъщи или офиса

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

20 въпроса: Калоян Илиев – Кокимото

Новата му изложба, (You Love Kokimoto), е в Gifted до 4 януари

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г.

Емисия

DAILY @7PM // 18.12.2018 Прочетете