С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

33 1 юли 2008, 20:20, 7619 прочитания

Кино Случаят "Дзифт"

Задава се очистителният български филм?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
оказателно зад него стоят не хора от изтерзаната икономически и обременена с идеологически и всякакви компромиси BG киногилдия, а космополитните ерудити Владислав Тодоров и Явор Гърдев. От интервю на Гърдев пред edno.bg (18 юни) научаваме как преди две години, при едно от кратките завръщания на Тодоров от Америка, се събрали с оператора Емил Христов и художник-сценографа Никола Тороманов на вечеря в столичен клуб и се зарекли да направят български филм, чието действие да не се развива на село. После културологът Тодоров (преподаващ от 15-ина години в Пенсилванския университет философия на руската политика, история и тоталитарно изкуство на ХХ век, един от най-могъщите български хуманитарни мозъци, "изтекли" на Запад след Цветан Тодоров...) пренаписал "черния" си роман-пародия "Дзифт" (2006, изд. "Жанет-45") като сценарий. Театралният концептуалист Гърдев пък изгледал точните класики в духа на Хамет-Чандлър от 40-те (стриптийзът с дългите ръкавици на Рита Хейуърт от "Гилда" (1946) е пряко цитиран във филма), също европейските "екзистенциални" разклонения на жанра от 50-те ("Нощта и градът" и "Рифифи" на Жул Дасен), "Убийците" на Станли Кубрик по Хемингуей, ранните филми на Скорсезе и Братя Коен по темата, накрая и постмодерните заигравки с noir-а на Тарантино (във филма са смесени три времеви пласта, индикирани с три отсенки на черно-бялата лента (оп. Емил Христов)) и Родригес (осветлението и разкадровката се закачат с криминалния комикс от типа "Град на греха").

До официалния конкурс на Московския фестивал "Дзифт" стига заради селекционера му Кирси Тюккюлайнен, актриса и продуцент при Аки Каурисмаки, видяла току-що слезлия от монтажната маса филм на закрита прожекция по време на последния "София филм фест". Важни колкото "Сребърния Георги" на Гърдев за режисура и приза на киноклубовете са възторжените отзиви за "Дзифт" в руската преса и филмовите сайтове. Почти единодушно (без "Российская газета") се налага признанието, че това е бил най-силният филм в конкурсната програма на феста. "Радикален и сочен", възклицава в. "Ведомости" (www.vedomosti.ru). На www.kinomania.ru са впечатлени от лекотата, с която на пресконференциите Гърдев им е цитирал Шкловски и Брехт, отбелязват, че "изненадващо интелектуалният му background не е затъмнил историята, разказана с лаконичен и изобретателен киноезик". Във "Время новостей" (от 30.06) говорят добронамерено за "Тарантино с абсурдните диалози и лудия му монтаж в соцреалистична опаковка, вместо картечния рок тук звучи бодър съветски кич". "Волшебное кино совершенно", дивят се на www.afishe.ru, "първият истински смешен филм в конкурсната програма", забелязват на filmz.ru.


До есенната премира на "Дзифт" оставаме с надеждата, че се е появил очистителният за дългия естетически "запек" на българското кино филм-провокатор. Без провинциализъм и морализаторско месианство, с уважение към жанра и едно наум за забавлението на публиката.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56031 прочитания

Кино: "Убийството на свещения елен" 2 Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

15 юни 2018, 32459 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Суперменът клошар Ханкок

Обещаваща комедия се изражда в сълзлива героика

Брюкселският заложник

Германецът Манфред Вебер изглежда като най-вероятния бъдещ председател на ЕК, но вече има съмнения дали ще бъде силен лидер

Последната гръцка банкова сватба

Пощенска банка обяви, че придобива българското поделение на Piraeus за 75 млн. евро

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпросa: Стефан А. Щерев

Актьор, продуцент и вече режисьор с експерименталното представление "Опиянение и гняв"

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете