С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

33 1 юли 2008, 20:20, 8077 прочитания

Кино Случаят "Дзифт"

Задава се очистителният български филм?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
оказателно зад него стоят не хора от изтерзаната икономически и обременена с идеологически и всякакви компромиси BG киногилдия, а космополитните ерудити Владислав Тодоров и Явор Гърдев. От интервю на Гърдев пред edno.bg (18 юни) научаваме как преди две години, при едно от кратките завръщания на Тодоров от Америка, се събрали с оператора Емил Христов и художник-сценографа Никола Тороманов на вечеря в столичен клуб и се зарекли да направят български филм, чието действие да не се развива на село. После културологът Тодоров (преподаващ от 15-ина години в Пенсилванския университет философия на руската политика, история и тоталитарно изкуство на ХХ век, един от най-могъщите български хуманитарни мозъци, "изтекли" на Запад след Цветан Тодоров...) пренаписал "черния" си роман-пародия "Дзифт" (2006, изд. "Жанет-45") като сценарий. Театралният концептуалист Гърдев пък изгледал точните класики в духа на Хамет-Чандлър от 40-те (стриптийзът с дългите ръкавици на Рита Хейуърт от "Гилда" (1946) е пряко цитиран във филма), също европейските "екзистенциални" разклонения на жанра от 50-те ("Нощта и градът" и "Рифифи" на Жул Дасен), "Убийците" на Станли Кубрик по Хемингуей, ранните филми на Скорсезе и Братя Коен по темата, накрая и постмодерните заигравки с noir-а на Тарантино (във филма са смесени три времеви пласта, индикирани с три отсенки на черно-бялата лента (оп. Емил Христов)) и Родригес (осветлението и разкадровката се закачат с криминалния комикс от типа "Град на греха").

До официалния конкурс на Московския фестивал "Дзифт" стига заради селекционера му Кирси Тюккюлайнен, актриса и продуцент при Аки Каурисмаки, видяла току-що слезлия от монтажната маса филм на закрита прожекция по време на последния "София филм фест". Важни колкото "Сребърния Георги" на Гърдев за режисура и приза на киноклубовете са възторжените отзиви за "Дзифт" в руската преса и филмовите сайтове. Почти единодушно (без "Российская газета") се налага признанието, че това е бил най-силният филм в конкурсната програма на феста. "Радикален и сочен", възклицава в. "Ведомости" (www.vedomosti.ru). На www.kinomania.ru са впечатлени от лекотата, с която на пресконференциите Гърдев им е цитирал Шкловски и Брехт, отбелязват, че "изненадващо интелектуалният му background не е затъмнил историята, разказана с лаконичен и изобретателен киноезик". Във "Время новостей" (от 30.06) говорят добронамерено за "Тарантино с абсурдните диалози и лудия му монтаж в соцреалистична опаковка, вместо картечния рок тук звучи бодър съветски кич". "Волшебное кино совершенно", дивят се на www.afishe.ru, "първият истински смешен филм в конкурсната програма", забелязват на filmz.ru.


До есенната премира на "Дзифт" оставаме с надеждата, че се е появил очистителният за дългия естетически "запек" на българското кино филм-провокатор. Без провинциализъм и морализаторско месианство, с уважение към жанра и едно наум за забавлението на публиката.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 3952 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 2880 прочитания

24 часа 7 дни

22 мар 2019, 4078 прочитания

22 мар 2019, 2323 прочитания

22 мар 2019, 1996 прочитания

22 мар 2019, 1936 прочитания

22 мар 2019, 1701 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Суперменът клошар Ханкок

Обещаваща комедия се изражда в сълзлива героика

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете