Вглеждане в Антониони

Ретроспектива на маестрото с реставрирани копия в Дома на киното

Последно гледахме филм на Антониони на киноманията преди три години, 12-минутният "Погледът на Микеланждело". Камерата галеше детайли от скулптурите на Буонароти, предимно Мойсей, от време на време обективът потрепваше, стреснат от съвършенството. Сега ние сме в ролята на камерата, а съвършенството е естетически монолитното творчество на маестрото. Неговият "Фотоувеличение" (1966) е важен за разбирането на 60-те, колкото са "Бийтълс" и картините на Уорхол. И не става дума за прилепналите поли и костюмите от туид, а за емоционалната изолация и екзистенциалната самота.

"Фотоувеличение" и още 11 филма на маестрото - от "Приятелките" (1955) до "Отвъд облаците" (1995) - ще бъдат показани между 15 и 27 май в Дома на киното с реставрирани копия на Италианския културен институт, зад събитието е екипът на "София филм фест". Идва много важният за Антониони "Викът" (1957), за който казват, че съдържа в сбит вид последвалите шедьоври "Приключението" (1960), "Нощта" (1961), "Затъмнението" (1962). В тях Антониони се интересува от невъзможността на любовта в свят с прекъснати междучовешки връзки. С героите се случват малко неща, няма чувства на показ, вниманието е върху движенията на душите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове