Големият сън на Кристофър Нолън

"Генезис" е арт филм, маскиран като блокбастър

Борхес вярваше, че литературата не е нищо повече от един управляван сън. Отиваше и по-далече - че самите ние сме само сенки в съня на някой друг. Като бедни артисти в парижката си мансарда Дали и Бунюел държали до главите си готови лист и молив, за да запишат интересното сънувано, преди да са го забравили. От записките после направили "Андалуското куче" и "Златният век". Вярвали, че сънищата са най-близо до чистата същност на киното. И май били прави: тъмната зала, колективното потъване в подредените образи на чуждото въображение. И целта - да се внуши красиво идея, която да остане у зрителя като негова, да го човърка занапред. Когато питат (в. "Ню Йорк таймс" от 30 юни 2010) Кристофър Нолън за влиянията около "Генезис" (Inception), първото име, което училият английска литература в University College London 40-годишен режисьор споменава, е на Борхес.

От литературата у Нолън остава удивлението пред свободата, с която разказват големите писатели - със скокове във времето и игри с гледните точки. Убеден е, че методът е приложим и в киното, резултатът е новаторският му и разказан отзад напред "Мементо" (2000). С "Генезис" Кристофър Нолън получава пакетирана мечтата на изкушения артист - пълна свобода и целия ресурс на голяма студия (официален бюджет $160 млн.). "Уорнърс" не могат да му откажат нищо след милиардния успех на "Черният рицар". Живеещият в Америка англичанин прави най-личния си филм, маскиран като летен блокбастър. Вплита важни за себе си мотиви и теми от предишни ленти (персонажи в гранично състояние, обсебени от една страст - "Опасно безсъние" и "Престиж"; страх от загуба на контрол над собствения живот - "Батман в началото" и "Черният рицар"). Дава на главния герой (Леонардо ди Каприо) името Cobb, персонаж от дебютния му Fоllowing (1998, камерен неоноар, заснет на 16 мм и в черно-бяло, с бюджет от едва $6 000; след представянето му на фестивала в Хонконг Нолън излиза на сцената с молба за дарения за следващия си проект и успява да събере повече пари).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    barbarossa avatar :-(
    Barbarossa
    • - 35
    • + 7

    Нито е Арт, нито е Блок, нито е Бъстър.

    Адски зле направен филм по ужасно нескопосен сценарий (при това пълен с логически противоречия).

    Нередност?
  • 3
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa
    • - 34
    • + 4

    О, да, извинете ме, но забравих нещо.

    Споменах ли за каста? По-неудачен подбор Холивуд отдавна не е правил.

    Нередност?
  • 4
    zocho1 avatar :-|
    zocho1
    • - 5
    • + 5

    До коментар [#1] от "Barbarossa":
    Защо "зле" ? Защо "нескопосан" ? А що се отнася то противоречията - сигурно и за Евклид геометрията на Лобачевски не би била наред...

    Нередност?
  • 5
    kokorbashiyata avatar :-|
    kokorbashiyata
    • - 3
    • + 10

    Кристофър Нолън е явление, от което Холивуд отчаяно имаше нужда. Неговите проекти са смели, но и старателно изпипани и преценени. Определено е от малкото хора внасящи свежест, нови идеи и различни гледни точки в поизчерпалото се комерсиално кино.
    Генезис не прави изключение. Отново изключителна история, съчетана с интересни персонажи, която те кара да се замислиш и да разсъждаваш дълго време, след като си излезнал от кино салона, а именно това е идеята и магията на киното.
    Единственият недостатък, както е посочено в статията, е наличието на задължителните за летен касов хит ефектни екшън сцени, които на моменти развалят удоволствието от историята (като например гонитбите и стрелбите в снега). Вероятно това е цената, която трябва да плати Нолън, за да има средствата и свободата да развихри своето въображение.
    Силно препоръчвам на всеки, който има възможност да види филма. Може да ви хареса, може да ви обърка, може да не ви се стори логичен, но със сигурност няма да останете безразлични.

    Нередност?
  • 6
    filmche avatar :-P
    Stoyan Stoyanov
    • - 7
    • + 6

    Наистина не знам кога Янко Терзиев ще напише едно свястно ревю. Освен, че текстът е тромав и претупан, той явно не е минал и през коректор. Има толкова грешки. Терзиев да си оправи неправилните съгласувания и да разбере какво означава Inception - после да ми се прави на важен и да ми цитира Борхес. Иначе съм съгласен със заглавието: "Генезис" е арт филм, маскиран като блокбастър.

    Нередност?
  • 7
    milbo avatar :-|
    milbo
    • - 7
    • + 4

    Според мен филма никак не се е получил - и аз специално съжалявах доста, защото има един много основен въпрос: ако в мултиплексните кина вече почти не може да се гледа хубав филм (ако не броим отделните попадения на анимацията) - КЪДЕ ДА ГЛЕДАМЕ ФИЛМИ, КОИТО СТАВАТ ЗА ГЛЕДАНЕ ? Освен в Интернет де ...
    Надявах се този филм да ми покаже, че и в 'задължителните' за разпорстранение в днешни дни филми има такива от които да си излезеш озарен, а не излъган, празен и глупав.
    Проблема на 'Генезис' и на Нолан е много по-широк от очевидния неуспех на този конкретен филм. Холивуд има ужасна нужда от такива като него наистина - но Холивуд изяжда всичко по пътя си -
    Наистина незнам каква роля изпълняват тези така добре уредени салони, в които никога няма повече от 15 души, ако не е премиера в петък, и почти никога няма филм, който да си струва да се гледа ...
    Хората, които продават билети в тези кина изглеждат отчайващо зависими и уязвими от икономическата логика на една камара обстоятелства, които са отвъд техните възможности да проумеят или променят ...после следват неразличими реклами на други подобни филми, които буквално те удрят с боксови ръкавици по главата ... и накрая (в 97% от случаите) филм, който те разочарова още преди да е стигнал средата си...

    Нередност?
  • 8
    milbo avatar :-|
    milbo
    • - 6
    • + 4

    Конкретно - относно поредното ревю на г-н Терзиев с което не съм съгласен.... Какви са тези глупости за Борхес и не знам още какво - сякаш чета Култура от 1984 г. За Бунюел няма да кажа и дума, защото е един от любимите ми режисьори и съм поглъщал филмите му с вълнение, което ме е сполитало толкова рядко по-късно при други филми - - -Защо се мъдри 'Андалуско-то куче' в това ревю незнам -

    Направо ме боли като си спомня какво щастие бе да се гледат филмите на Нолан - може би до 'Инсомния' -

    'Генезис' е на границата на бутафорията - и това ще е болезнено видно само след 3-4 години. Основната причина се корени именно в опита да се съчетаят несъчетаеми неща - Как да гледаме сериозно на филм, в който няма и отсянка на шанс за каквато и да е емоционална емпатия с тревогите и случките на главните герои - особено, когато често не смее наясно какво се опитват да направят...
    Ролята на прекрасната френска актриса е някаква шега - ограничена до това да гледа 'така' или 'иначе' - но именно защото е прекрасна - дава едиснтвената минута истина в целия филм - когато крещеше пред заключения асансьор ...
    За объркващата дълбочина на 'сънищата' всеки от нас има много за споделяне - този филм дори не драска по повърхността на тази потенциална дълбочина ... И разочарованието е голямо, защото хората имат нужда от филми, които сълнуват ...

    Нередност?
  • 9
    milbo avatar :-|
    milbo
    • - 3
    • + 7

    Да - фрустрацията ми е така повсеместна, че ми хрумна колко хубаво би било да основа едно ново кино - Киното ще се казва ..."Най-Хубавото Кино" - и ще показва само хубави филми. Ще направя така, че да не ме затискат правилата на 'кино'-разпространението...и да ми пращат да кино-показвам всички хубави филми, които си поискам.
    Без да правя тъпи реклами в лайфстайл списания или да пиша тъпи ревюта, хората постепенно ще научат за 'Най-Хубавото Кино' и ще идват да гледат поради две много прости причнини:
    1. За да изпитват удоволствие, и
    2. За да се вълнуват.
    Първите два филма, които ще видят ще са: 'Еден Лейк' на Джеймс Уоткинс и "Шепот и викове" на Бергман.
    В Най-Хубавото Кино изживяванията ще са истински и неподправени...

    Нередност?
  • 10
    filmche avatar :-?
    Stoyan Stoyanov
    • + 11

    Генезис е първият филм за 2010 г., който наистина провокира теми за размисъл и предизвиква някакви дискусии. Не, че е третият най-добър филм за всички времена, както твърдят читателите на IMDb, но засега определено е заглавието на годината. Наистина не мога да повярвам, че може да има човек, който да е разбрал идеята му и да съжалява за изгубеното време в киното. Колкото повече отлежава Генезис в съзнанието ми, толкова повече ми харесва. Иначе оставам безмълвен от идеята, че може да има хора, които не схващат развитието на историята.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал