Превъплъщение

Тялото е трагичният инструмент на изкуството в "Черен лебед"

"Умирането" на артиста (художник, писател, музикант) в създаваното от него е метафора, много по-стара от киното. Най-нагледна е тя при Оскар Уайлд – песента на славея е най-красива, когато трънът на розата е докрай в сърцето. Дарън Аронофски е от авторите, за които трагедията на плътта ("Реквием за една мечта", "Кечистът") е предпоставка за драмата на душата. В "Черен лебед" (Black Swan) той извежда линията до естетически крайности, които вероятно ще отблъснат гледащите на изкуството като разтуха от живота или игра на въображението. Изкуството тук е акт на ежедневно и извисяващо страдание.

В това е възпитана Нина (Натали Портман), соло балерина в престижна нюйоркска трупа. Тя е жена-дете, още живееща в розовата си детска спалня, сред огромни плюшени играчки, моделирана от амбициите на властната си майка (Барбара Хърши), нереализирана танцьорка. В отношенията между двете има интимност на връстнички, нещо дълбоко не е наред.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xon2003 avatar :-|
    Starsky
    • - 33
    • + 7

    Както писаха други, по-добре осведомени и анализиращи медии, това е големият залог за бъдещето на Натали Портман. Този филм има за цел да я изведе в групата на най-високо платените звезди или тя ще потъне в морето на среднистите.
    Явно затова и напънът да я представят като много порастнала е голям. Като илюстрация на голямата си зрялост Натали се появи в напреднала бременност на наградите. Това е и причината филмът да задълбава до ексцес в тежки архетипи, които обаче авторите очевидно не владеят добре. Заиграването с темите на подсъзнателното наистина може да задвижи страстите у публиката, но може и да скрои кофти номер, какъвто е случаят с черния лебед на Натали Портман. В сравнение с изобилните и дълбоки образи, от нейното изпълнение става безапелационно ясно, че тя няма и грам способност да ги въплъти. В резултат се получава нещо плоско и гротескно. Трябваше ми само един преглед на трейлъра, за да разбера, че няма да гледам този филм. Мисля, че дори и Оскарът няма да й помогне да стане звезда от ранга на Анджелина Джоли. До няколко години ще стане ясно.

    Нередност?
  • 2
    smarty_v avatar :-P
    smarty_v
    • - 5
    • + 7

    До коментар [#1] от "Starsky":

    Колко ли глупости щеше да напишеш , ако всъщност беше гледал филма !? Сигурен съм , че и забременяването са го изчислили (агентите на съдбата може би) точно така , че да бъде приятно закръглена точно по време на церемониията . За да нямат избор гадните критици . И от страх да не пометне да и връчат оскарчето . "Филма имал за цел да я направи една от най - скъпоплатените актриси" - уе уе пич , ти си гений . Натали Портман носи детето на Дявола , и то ще завладее света с парите изкарани от гнусната му майка . :)
    Пепел ти на устата , дано не става "звезда от ранга на Джоли" , която след оскара за "Girl, Interrupted" ни залива с невероятно оригинални и свежи филми като "Туристът" и "Агент Солт" , с печалбата от които си отглежда диктаторчета от всички етноси , които ще помагат на АнтиХриста роден от Натали . :)

    пп. Иначе от "Лебеда" останах доста разочарован като цяло . Много ми го хвалеха всички , и имах големи очаквания , но не би ! А невястата на Дявола се е справил наистина невероятно с ролята ! :)

    Нередност?
  • 3
    smarty_v avatar :-P
    smarty_v
    • + 2

    http://www.youtube.com/watch?v=KpMPFGBtE7Q - поздравче за всички фенове на Натали ! :)

    Нередност?
  • 4
    fairfax avatar :-|
    F.O. Fairfax
    • + 4

    Не знам за Достоевски, ама според мен линията със самонараняването и мазохизма (въобще психозата от нездравите отношения майка-дъщеря) си бяха взети едно към едно от "Пианистката". Само дето Натали Портман не може да стъпи и на малкото пръстче на Изабел Юпер. Може и да е от възрастта. Иначе филмът хич не беше лош, на мен ми харесват филмите от типа на "Кармен", в които изкуството се слива с реалността и реалността става изкуство.

    Нередност?
  • 5
    hahohi avatar :-|
    hahohi
    • - 1
    • + 4

    Филмът е прелестен... една красива, много силна, драматична и трогваща интерпретация на вечната борба между доброто и злото (колкото и тривиално да звучи).

    Нередност?
  • 6
    xon2003 avatar :-|
    Starsky
    • + 1

    До коментар [#5] от "hahohi":
    Освен че звучи тривиално, е и грешно. Става на въпрос за противопоставянето между личността и нейната сянка, както знаят запознатите с основите на психологията.

    Нередност?
  • 7
    katerina311 avatar :-|
    katerina311
    • - 3
    • + 2

    Да, става въпрос за противопоставянето между личността и нейната сянка. Проблемът е, че в тази борба накрая на филма побеждава сянката.
    Посланието е ясно. То е античовешко. Води в бездната.
    Перфектна игра, перфектен филм, служещ на анточовешки цели.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал