С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

1 17 юни 2011, 16:09, 6242 прочитания

Децата ни гледат

"Подслон" е стилен и честен къс от живота

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Животът е винаги конкретен. И най-високите истини са резултат на земни събираеми – човешкият опит, случките, делничният ход на времето. В зрелия си дебют "Подслон" Драгомир Шолев (запомнете това име) показва, че знае цената на конкретността.
Нелепа спортна купа до предното стъкло на автобус, плъзгащ се в сивата дъждовна пелена, усещането е за потъване в нова реалност (или във филм на Дейвид Линч, ако се оставим на звучащата The Saddest Song на Morphine). В заспалата понеделнишка сутрин силно разтревожен мъж на средна възраст в спортен анцуг (Цветан Даскалов) говори със съпругата си за неприбиралия им се от петък син. На въпроса на мъжа до себе си да не се е случило нещо лошо, той отговаря, че няма проблем. После подшушва на шофьора да кара направо към апартамента му в олющен панелен комплекс, в отдалечен от центъра бетонен квартал на град като Перник. Времето е сега, но може да е и преди 10, 20 години...

Външно "Подслон" е наблюдение над живота, но поднесено като камерна пиеса, с цифрово означени пролог, централна случка и епилог. Подсказано ни е, че парчето от живота е артистично обработено, всеки детайл и мръдване на камерата са от значение, нищо не е случайно в кадър. Сега свързват този стил с новото румънско кино (не случайно съсценарист тук е Разван Радулеску - "Смъртта на г-н Лазареску", "4 месеца, 3 седмици, 2 дни"), но в България някога така работеше Едуард Захариев ("Вилна зона"), а Майк Лий е световно име в този ключ. Той предполага цялото внимание на зрителя, рациото е преди емоциите. Но по-важно от стила е да имаш да кажеш нещо свое с него. Шолев има.
Бащата и изтерзаната от безсъние и сълзи майка (Янина Кашева) минават през рутината на полицейската процедура по обявяване на 12-годишния им син Радостин (Калоян Сирийски) за изчезнал. Околната мизерия и бюрокрация са големи като мъката им. Съсипани от взаимни обвинения и отчуждени на още една степен (ако това е възможно), автобусът ги стоварва обратно на спирката в призрачния им квартал, сами под дъжда, гледат буквално в различни посоки. Тя остава да си поплаче, той се качва с предлог да разходи кучето, но тайно да попуши в гаража.


Горе, в претрупания с вещи апартамент, ги чака изненада. Радостин се е прибрал, лее се актуален пънк, хубаво тъмнокосо момиче с татуировки и лицев пиърсинг (Силвия Герина) се къпе в банята, малкият твърди, че му е приятелка. Бащата, гневен с нащърбения си авторитет, се ориентира към масата, ракията и дистанционното. Щастливата майка се улисва в кухнята ("Защо не ни предупреди, че ще имаме гости?"), всеки е там, където се чувства сигурен. Тогава се явява десертът на ситуацията. Хард пънкар с наострен индиански гребен (Ирена Христоскова в историческо изпълнение) и "униформа" от времето на Sex Pistols влита с бутилка водка и мрежа бири в ръка. "Приятелят ми Тенкса", представя го детето. Покривът е един – поколенията са две. Разломът между тях е колкото Марианската падина. Събира ги уж рутинен разговор над подредената маса. Срещат се и не се познават. Сблъсъкът е неизбежен.

На ринга са статуквото и бунтът срещу него. Родителите са застинали в примирение и конформизъм, отношенията им са разядени от трупани с годините малки лъжи и образ "за пред хората". За тях времето е спряло, както за старата печка "Раховец" в ъгъла, разпадът е вътрешен. Не смеят дори да се научат на скайп и да се чуят с големия си син, отдавна в Америка. Тук Шолев не оставя много надежда. Но той е строг и към младите, те бълнуват за анархия, без да разбират значението на думата. За тях тя е реакция на сгрешения свят на възрастните, не платформа за действие. Дори пънкът им не е от гняв и отхвърляне, а от носталгия по липсващите свобода и искреност. Нещо много важно е счупено и никога няма да се поправи.

Филмът на дава лесни отговори, но и не затъва в песимизъм. Спасява го дискретният хумор, иронично-опрощаващата рамка, през която е погледнато на двата изключващи се свята. Като форма "Подслон" е конвертируем европейски филм. Камерата плува в дълги кадри сред обектите и хората, монтажът е невидим. Авторският коментар е в крупностите, разположението на обектите в кадъра, саундтрака. Камерата "прелиства" отворената книга на живота какъвто е, втренчванията й подчертават важните пасажи. Шолев признава, че примери му са били Касавитис и Джим Джармуш ("Прекършени цветя"). Успял е (макар с малки неравности - някои движения на камерата са заради самия "арт"; но все пак сме в дебют) да удържи високата топка.



"Подслон" е новаторски не само формално и значението му тепърва ще се уталожва. Най-голямата грешка ще е да го подведем под някакъв "румънски знаменател". След този филм българското кино е вече в Европа. Въпросът е там ли сме ние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 5267 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 4547 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 9099 прочитания

20 сеп 2019, 4866 прочитания

20 сеп 2019, 2626 прочитания

20 сеп 2019, 1826 прочитания

20 сеп 2019, 1818 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Наистина супер

В "Супер 8" малкият филм за порастването, приятелството и първата любов е по-важен от големия с космическото чудовище

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев