С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

1 17 юни 2011, 16:09, 6078 прочитания

Децата ни гледат

"Подслон" е стилен и честен къс от живота

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Животът е винаги конкретен. И най-високите истини са резултат на земни събираеми – човешкият опит, случките, делничният ход на времето. В зрелия си дебют "Подслон" Драгомир Шолев (запомнете това име) показва, че знае цената на конкретността.
Нелепа спортна купа до предното стъкло на автобус, плъзгащ се в сивата дъждовна пелена, усещането е за потъване в нова реалност (или във филм на Дейвид Линч, ако се оставим на звучащата The Saddest Song на Morphine). В заспалата понеделнишка сутрин силно разтревожен мъж на средна възраст в спортен анцуг (Цветан Даскалов) говори със съпругата си за неприбиралия им се от петък син. На въпроса на мъжа до себе си да не се е случило нещо лошо, той отговаря, че няма проблем. После подшушва на шофьора да кара направо към апартамента му в олющен панелен комплекс, в отдалечен от центъра бетонен квартал на град като Перник. Времето е сега, но може да е и преди 10, 20 години...

Външно "Подслон" е наблюдение над живота, но поднесено като камерна пиеса, с цифрово означени пролог, централна случка и епилог. Подсказано ни е, че парчето от живота е артистично обработено, всеки детайл и мръдване на камерата са от значение, нищо не е случайно в кадър. Сега свързват този стил с новото румънско кино (не случайно съсценарист тук е Разван Радулеску - "Смъртта на г-н Лазареску", "4 месеца, 3 седмици, 2 дни"), но в България някога така работеше Едуард Захариев ("Вилна зона"), а Майк Лий е световно име в този ключ. Той предполага цялото внимание на зрителя, рациото е преди емоциите. Но по-важно от стила е да имаш да кажеш нещо свое с него. Шолев има.
Бащата и изтерзаната от безсъние и сълзи майка (Янина Кашева) минават през рутината на полицейската процедура по обявяване на 12-годишния им син Радостин (Калоян Сирийски) за изчезнал. Околната мизерия и бюрокрация са големи като мъката им. Съсипани от взаимни обвинения и отчуждени на още една степен (ако това е възможно), автобусът ги стоварва обратно на спирката в призрачния им квартал, сами под дъжда, гледат буквално в различни посоки. Тя остава да си поплаче, той се качва с предлог да разходи кучето, но тайно да попуши в гаража.


Горе, в претрупания с вещи апартамент, ги чака изненада. Радостин се е прибрал, лее се актуален пънк, хубаво тъмнокосо момиче с татуировки и лицев пиърсинг (Силвия Герина) се къпе в банята, малкият твърди, че му е приятелка. Бащата, гневен с нащърбения си авторитет, се ориентира към масата, ракията и дистанционното. Щастливата майка се улисва в кухнята ("Защо не ни предупреди, че ще имаме гости?"), всеки е там, където се чувства сигурен. Тогава се явява десертът на ситуацията. Хард пънкар с наострен индиански гребен (Ирена Христоскова в историческо изпълнение) и "униформа" от времето на Sex Pistols влита с бутилка водка и мрежа бири в ръка. "Приятелят ми Тенкса", представя го детето. Покривът е един – поколенията са две. Разломът между тях е колкото Марианската падина. Събира ги уж рутинен разговор над подредената маса. Срещат се и не се познават. Сблъсъкът е неизбежен.

На ринга са статуквото и бунтът срещу него. Родителите са застинали в примирение и конформизъм, отношенията им са разядени от трупани с годините малки лъжи и образ "за пред хората". За тях времето е спряло, както за старата печка "Раховец" в ъгъла, разпадът е вътрешен. Не смеят дори да се научат на скайп и да се чуят с големия си син, отдавна в Америка. Тук Шолев не оставя много надежда. Но той е строг и към младите, те бълнуват за анархия, без да разбират значението на думата. За тях тя е реакция на сгрешения свят на възрастните, не платформа за действие. Дори пънкът им не е от гняв и отхвърляне, а от носталгия по липсващите свобода и искреност. Нещо много важно е счупено и никога няма да се поправи.

Филмът на дава лесни отговори, но и не затъва в песимизъм. Спасява го дискретният хумор, иронично-опрощаващата рамка, през която е погледнато на двата изключващи се свята. Като форма "Подслон" е конвертируем европейски филм. Камерата плува в дълги кадри сред обектите и хората, монтажът е невидим. Авторският коментар е в крупностите, разположението на обектите в кадъра, саундтрака. Камерата "прелиства" отворената книга на живота какъвто е, втренчванията й подчертават важните пасажи. Шолев признава, че примери му са били Касавитис и Джим Джармуш ("Прекършени цветя"). Успял е (макар с малки неравности - някои движения на камерата са заради самия "арт"; но все пак сме в дебют) да удържи високата топка.



"Подслон" е новаторски не само формално и значението му тепърва ще се уталожва. Най-голямата грешка ще е да го подведем под някакъв "румънски знаменател". След този филм българското кино е вече в Европа. Въпросът е там ли сме ние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Smart Коледа" Кино: "Smart Коледа"

Празнична приказка за деца с български сюжет

30 ное 2018, 5269 прочитания

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56624 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 7720 прочитания

15 фев 2019, 4451 прочитания

15 фев 2019, 4089 прочитания

15 фев 2019, 2598 прочитания

15 фев 2019, 2205 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Наистина супер

В "Супер 8" малкият филм за порастването, приятелството и първата любов е по-важен от големия с космическото чудовище

Пионерът в събирането на дългове

Райна Миткова-Тодорова, управляващ директор на "ЕОС Матрикс", пред "Капитал"

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете