Пурпурната роза от Монмартр

"Полунощ в Париж" е красива приказка за копнежа

Началото е обяснение в любов към града от заглавието, така започваше и "Манхатън", само че в черно-бяло. Спокоен монтаж на Париж от пощенските картички, фонът е старо джазово парче на саксофон, изсвирено открай докрай. Различно начало за един различен град - способен на магия и в обикновеното си всекидневие, това е внушението. Магията се случва на стреснат от съвремието персонаж, ролята на алтер егото си Уди е дал на благодатния Оуен Уилсън - актьор-пластелин, с нужната наивна непохватност и естествените реакции на обикновен човек. Героят му мрази успешната си кариера в Холивуд, където преправя сценарии за големите студии, тайно пише истинския си роман за мъж, който живее в миналото, тоест за себе си. Това идеализирано минало е Париж от края на 20-те с чарлстона, абсента и писателските кафенета. Париж от "Безкраен празник", както сам добавя. Дошъл е в града с разсейващи фактори на гърба – годеница (Рейчъл Макадамс), чиято цел в живота е къща с басейн в Малибу; консервативните й родители, считащи го за луд; всезнаещ интелектуалец (Майкъл Шийн), който се опитва да хване в грешка дори екскурзоводката (Карла Бруни, изненадващо актриса) в музея на Роден, докато флиртува грубо с годеницата му.

Спасява се от всички тях с нощна разходка на леко пияна глава, камбаните бият полунощ и каретата от приказките - луксозна лимузина от онова време, го прибира от тясна уличка в Монмартр (Rue Montaghe St. Genevieve, ако ще опитвате някога). Скокът във времето е без всякакви ефекти, писателят е себе си, но вече на домашно парти при Скот (Том Хидълстън) и Зелда (Алисън Пил) Фицджералд, където на пианото е Куол Портър, танците режисира Жан Кокто, а в ъгъла пие сърдитият Хемингуей (Кори Стол), търсещ с кого да се сбие, но го кани масата си, като разбира, че е писател. Говорят за литература, бокс, жени и умиране. Хемингуей го изпитва с въпрос за Марк Твен, човекът на Алън отговаря с вярното "Хъкълбери Фин". Идолите са възкресени без търсене на реализъм в изчистените им митологизирани версии, утаени в поколения читатели. Носталгиците и литературно изкушените ще познаят "своите хора", познах ги с благодарност и аз.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    areta avatar :-|
    areta
    • - 1
    • + 18

    Страхотен филм, а този човек (Уди Алън) направо няма остаряване!

    Нередност?
  • 2
    georgivelev avatar :-|
    Георги Велев
    • - 1
    • + 10

    Копнеж за времето, в което животът, смъртта, любовта и изкуството са изглеждали истински...Много красив и лиричен филм на подмладения духовно от Париж (и Европа като цяло) Уди Алън.

    Нередност?
  • 3
    convince avatar :-|
    convince
    • - 11
    • + 2

    Филмът трудно ще бъде разбран от безмерноста на себепогубващата безалтернативност обзела поколенията днес, парализирани от елементарната непознаваемост на себеси и заобиколилите ги стуктури с най-различен произход, предмет на съществуване и състояния.

    По-вероятно е да го обявят за чужд с плоски преживявания, които са им чужди и непонятни, затова глупави и незаслужаващи внимание, отколкото да се опитат да го разберат и съпреживеят отдавайки се на нещо неясно и неразбираемо.

    Нередност?
  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 18
    • + 7

    "Вики, Кристина, Барселона" някак го изтърпях, но след "Ще срещнеш висок тъмен непознат", или както там се казваше, се заклех повече да не гледам филми на Уди Алън. Самият факт, че и в новия си филм използва наистина оригиналната си идея от "Пурпурната роза ..." за преминаване във въображаема реалност ме кара да мисля, че действително се е изчерпал, както се казва.

    Нередност?
  • 5
    moreni avatar :-?
    moreni
    • + 6

    Много готин филм. Приятно се поддаваш на илюзията, че се пренасяш във времето, осъзнаваш комичността на тази носталгия, както и че собствената ти действителност също е "златен век" - е, вероятно не точно за теб :) Смешно, романтично и интелектулано - абе Уди Алън.

    Нередност?
  • 6
    2dehumanizer avatar :-|
    Dehumanizer
    • + 6

    Хубав е филмът. Не че Оуен Уилсън е много убедителен в ролята на писател, но не това е важното. Виж, годеницата пък (ролята ѝ, не актрисата) е отвратителна - това чудовище мисли само за пазаруване по магазините. А и филмът е заснет добре - личи си, че режисьорът продължава да не се интересува от рейтинги, ами си прави това, което обича и може.

    Нередност?
  • 7
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa
    • + 4

    Изключително точно ревю на Янко Терзиев, този път (или отново ? ) надминава себе си. Да предадеш усещането на този филм с няколко прости думи не е лесна работа.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал