Бедност, амбиция и три смърдящи идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Бедност, амбиция и три смърдящи идеи

Бедност, амбиция и три смърдящи идеи

"Пистолет, куфар..." не е нито гангстерска, нито комедия

Янко Терзиев
6003 прочитания

Сюжет

Безпаричен студент и братовчед му, дребен мошеник, се издържат с препродажба на наркотици. Губят пратка и висят с голяма сума на мафиотски бос. Имат седмица да намерят парите, но уж хитрите им решения ги забъркват в спирала от неприятности.

Няма да е честно към хубавите български филми напоследък, ако премълчим истината за дебюта с дългото заглавие на Георги Костов (продуцент, режисьор, съсценарист, организатор и още десетина неща), което дори фонетично копира Lock, Stock and Two Smoking Barrels ("Две димящи дула", 1998) на Гай Ричи. Самият Ричи се е провалял, когато се е опитвал да копира механично себе си ("Револвер", 2005), какво остава за възпитаника (монтаж и режисура) на НАТФИЗ Костов. В неговия опит за криминална пародия следи от талант трудно се откриват (изключвам монтажа на Александър Етимов, малко от актьорите, пасването на музиката).

оценка

1 от 5

В началото намеренията са били чисти - да начешеш крастата си за кино, като преразкажеш любимия филм на идола си с декора около тебе и малко помощ от приятели. Стилът на Ричи е благодатен за екзерсис по монтаж, дори като го копираш с хронометър в ръка и спазваш дължините на кадрите и посоките на смяната им, пак научаваш нещо. Така Костов заснел преди десетина години курсова работа след гледането на "Две димящи дула", в която, сигурен съм, е имало повече изкуство (заради честността на порива), отколкото в настоящия филм.

още от "същото"

"Кучета в резерв"

"Две димящи дула"

"Револвер"

Годините минават, предполага се, че през тях режисьорът гледа точните филми и чете правилните книги (самият Ричи гледал двайсетина пъти ноар класиката на Жюл Дасен от 1950 "Нощта и градът", после и модерната му вариация "Дългият разпети петък" от 1979  - и двата многократно давани в нашето филмотечно кино). При Костов следи от гледане и четене няма и през 2010 той е при началния си порив, набъбнал до сценарий за игрален филм. Случих се в комисията на НФЦ, която трябваше да го оценява. Текстът нямаше привърженици - вторичен, със следи от лош вкус и с неработещи напъни за хумор. Сламка за спасяването му можеше да е заложеният витизчийски автошарж (действието се случваше в кафенетата и уличките около института, героят беше студент там). Но при качването на екран като независима продукция зърното автоирония се е изгубило, а лошите неща са пренесени.

Филмът няма център, не е смешен. Езикът е беден, без отстранение и духовитост. При Тарантино и Ричи е обратното - сочната реч е спойката. Недопустимо е решаването на цял епизод в гола стая, единствените предмети в която са известни български марки цигари и уиски на масата и техен плакат на стената. Позиционирани са още скъпи барове с менютата им, хайлайф знаменитости, каквото е могло. В бруталността на първоизточника имаше стил, който тук отсъства. Вметката с Въргала и циганите са от друг филм.

Накратко

Бедността не е оправдание, когато тя е на идеи и талант. И "Лора от сутрин до вечер" беше евтин, но там компромиси със съвестта и изкуството нямаше.

Сюжет

Безпаричен студент и братовчед му, дребен мошеник, се издържат с препродажба на наркотици. Губят пратка и висят с голяма сума на мафиотски бос. Имат седмица да намерят парите, но уж хитрите им решения ги забъркват в спирала от неприятности.

Няма да е честно към хубавите български филми напоследък, ако премълчим истината за дебюта с дългото заглавие на Георги Костов (продуцент, режисьор, съсценарист, организатор и още десетина неща), което дори фонетично копира Lock, Stock and Two Smoking Barrels ("Две димящи дула", 1998) на Гай Ричи. Самият Ричи се е провалял, когато се е опитвал да копира механично себе си ("Револвер", 2005), какво остава за възпитаника (монтаж и режисура) на НАТФИЗ Костов. В неговия опит за криминална пародия следи от талант трудно се откриват (изключвам монтажа на Александър Етимов, малко от актьорите, пасването на музиката).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    Ревюто ми звучи претенциозно и неаргументирано.
    Сравнението с "Лора от сутрин до вечер" в полза на последния не ми звучи сериозно.
    Ще гледаме и ще преценим сами.

  • 2
    trivial avatar :-P
    trivial

    :) Рецензията е доста кратка, но аз ще се опитам да бъда още по-кратък като сведа мнението си за филма само до една дума – Плагиатство!

  • 3
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    До коментар [#2] от "trivial":

    То пък кое ли не е
    "самият Ричи гледал двайсетина пъти ноар класиката на Жюл Дасен от 1950 "Нощта и градът", после и модерната му вариация "Дългият разпети петък" от 1979 - и двата многократно давани в нашето филмотечно кино"

  • 5
    etty1 avatar :-|
    etty1

    Дори е дългичко като за подобно произведение. Уморих се от сурогати, от клишета, от бездарие.

  • 4
    etty1 avatar :-|
    etty1

    Дори е дългичко като за подобно произведение. Уморих се от сурогати, от клишета, от бездарие.

  • 6
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Lock, Stock and Two Smoking Barrels?

  • 7
    amnesia_ avatar :-|
    amnesia_

    Честно казано само заглавието на филма и трейлъра създава нагласата че българския филм ще бъде в стил Гай Ричи, но в действителност няма нищо такова. Не е крайно лош филмът, но в него има твърде много клишета.

  • 8
    monika_ avatar :-|
    monика

    Ще го гледам скоро и аз. Не мога да дам мнение, но чувам само негативни отзиви. Поне музиката към филма е добра или поне тази от трейлъра!

  • 9
    lans_armstrong avatar :-?
    lans_armstrong

    Хах, очевидно нито авторът на "претенциозната" статия, нито "критиците " под нея са гледали филма. И като изключим заглавието и представянето на персонажите в самото начало, друго общо с филм на Гай Ричи няма. В сравнение с последните бози, плод на българското кино, и най-вече шеметната номинация за Оскар - "Кецове", това си е направо шедьовър! Хуморът е на ниво, актьорската игра също, с малки изключения,както и режисурата и сценографията . Лек, забавен, интригуващ до самия край - това е моето скромно мнение за филма , час след като го гледах на кино ;). Отидох с леки резерви, че ще е поредния зле направен кавър, но съвсем не се оказа така :). А на автора на статията бих пожелала, вместо грозно и очевидно лично да злобее по адрес на продуцента, да измисли нещо по-добро и "оригинално" ! Ако това е нивото на кинокритиката в България - нищо чудно, че по-голямата част от новите български филми са си чиста кино-диария. Този конкретно не е сред тях.

  • 10
    cia_germany avatar :-?
    CIA Germany

    Хубавото е че има разноцветни мнения!!! Истината е някъде там по средата!!! ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK