С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

6 5 апр 2013, 13:07, 5331 прочитания

Тайни и лъжи

"Цветът на хамелеона" е за фарса и ужаса, в които живяхме (живеем)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сега монопол е модната дума. Тогава Държавна сигурност държеше монопола над душите. Хранеше се със страха ни. При вербуването на Батко сивият му офицер (силен Руси Чанев) го обикаля като хищник жертвата, говори му: "Миришеш ми на страх." Всички миришехме на страх. Но с Батко Държавна сигурност си взема белята в стилната черна политическа комедия с моменти на шпионски трилър "Цветът на хамелеона". Бляскав дебют в режисурата на утвърдения визуалист Емил Христов. Не случайно в началото на седмицата в. "Варайъти" го избра за едно от 10-те европейски имена, чиито филми трябва да се следят.
Сюжет
Батко е доносник по душа, изпитва сексуално удоволствие от работата си. Дезактивират го заради самоинициатива и многознайство. Тогава прави собствена тайна мрежа от агенти - интелектуалци, дублираща официалната. Кара ги да се топят един друг, манипулира бившите си манипулатори с техните методи.

Батко (в сливащото се с образа изпълнение на Видинлиев) е приел служенето си като втора същност, проявява творчество и въображение. Но такива са противопоказни на Системата и тя го изхвърля, не иска външни лица в инженерството над душите. Отмъщението на низвергнатия е впрягане на методите на властта за разяждане, обезличаване и клиширане на човешкото, за собствено задоволяване. Филмът разголва механизмите на пречупване и опустошаване, довежда ги до абсурд. Системата се оказва парадоксално уязвима пред най-голямата си тайна - нонсенсът. Него авторите ползват с пълни шепи. Когато властта пада (от граматическа поправка на Член първи, натъртва филмът), "хладният ум" нарежда на "чистите ръце" да очистят "горещото сърце"...
Накратко
Филм-провокация за механизмите, с които перверзната и неморална власт опустошава човека.
От концептуалния роман (Цинкограф") с много дъна на Владислав Тодоров (тук и продуцент) Христов е изцедил действената есенция. Филмът му пример е бил "Конформистът" на Бертолучи, а не по-близкият тематично "Животът на другите". Няма мелодрама и трагично героизиране на доносниците и кукловодите им като огледални жертви на Системата. Наблюдението е през духовита ирония и стилизирана визия (Крум Родригес зад камерата е съмишленик). В романа момичето на романтичното (не)възможно бягство (запомняща се Ирена Милянкова) е книжарка, във филма е прожекционистка в архивното кино. Това е отворило място за познавачески алюзии и киномански цитати, включително от "Конформистът". Падането на Системата минава на фона на пробуждането на вампира от "Кабинетът на д-р Калигари". Реално-въображаемата възстановка на "Казабланка" на финала е чиста поезия и обреченост в черно-бяло, това хората от "Варайъти" е нямало как да не разпознаят.
оценка
4 от 5
Силата на "Цветът на хамелеона" е в рядкото за български филм единство на идея, жанр и визия. В кинематографичната му изящност и внушената атмосфера на времето. Малките драскотини са в късащата се на места емоционална връзка със зрителя (интелектуалната остава), в неизравнената актьорска тоналност на някои от изпълненията от втория план.

още от същото
"Конформистът"
"Човекът от мрамор"




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56016 прочитания

Кино: "Убийството на свещения елен" 2 Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

15 юни 2018, 32422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Апокалипсис утре

"Забвение" е футуристичен екшън с човешко лице

Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

Как НБА поиска да е спорт №1

Баскетболната лига е по-динамична отвсякога, навлиза в нови територии, разширява влиянието си в световен мащаб и експериментира с всичко

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои шест банки ще провери ЕЦБ, износът се свива през септември, корейци купуват завода "Магна пауъртрейн Пловдив"

Емисия

DAILY @7AM // 13.11.2018 Прочетете