С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

6 5 апр 2013, 13:07, 5258 прочитания

Тайни и лъжи

"Цветът на хамелеона" е за фарса и ужаса, в които живяхме (живеем)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сега монопол е модната дума. Тогава Държавна сигурност държеше монопола над душите. Хранеше се със страха ни. При вербуването на Батко сивият му офицер (силен Руси Чанев) го обикаля като хищник жертвата, говори му: "Миришеш ми на страх." Всички миришехме на страх. Но с Батко Държавна сигурност си взема белята в стилната черна политическа комедия с моменти на шпионски трилър "Цветът на хамелеона". Бляскав дебют в режисурата на утвърдения визуалист Емил Христов. Не случайно в началото на седмицата в. "Варайъти" го избра за едно от 10-те европейски имена, чиито филми трябва да се следят.
Сюжет
Батко е доносник по душа, изпитва сексуално удоволствие от работата си. Дезактивират го заради самоинициатива и многознайство. Тогава прави собствена тайна мрежа от агенти - интелектуалци, дублираща официалната. Кара ги да се топят един друг, манипулира бившите си манипулатори с техните методи.

Батко (в сливащото се с образа изпълнение на Видинлиев) е приел служенето си като втора същност, проявява творчество и въображение. Но такива са противопоказни на Системата и тя го изхвърля, не иска външни лица в инженерството над душите. Отмъщението на низвергнатия е впрягане на методите на властта за разяждане, обезличаване и клиширане на човешкото, за собствено задоволяване. Филмът разголва механизмите на пречупване и опустошаване, довежда ги до абсурд. Системата се оказва парадоксално уязвима пред най-голямата си тайна - нонсенсът. Него авторите ползват с пълни шепи. Когато властта пада (от граматическа поправка на Член първи, натъртва филмът), "хладният ум" нарежда на "чистите ръце" да очистят "горещото сърце"...
Накратко
Филм-провокация за механизмите, с които перверзната и неморална власт опустошава човека.
От концептуалния роман (Цинкограф") с много дъна на Владислав Тодоров (тук и продуцент) Христов е изцедил действената есенция. Филмът му пример е бил "Конформистът" на Бертолучи, а не по-близкият тематично "Животът на другите". Няма мелодрама и трагично героизиране на доносниците и кукловодите им като огледални жертви на Системата. Наблюдението е през духовита ирония и стилизирана визия (Крум Родригес зад камерата е съмишленик). В романа момичето на романтичното (не)възможно бягство (запомняща се Ирена Милянкова) е книжарка, във филма е прожекционистка в архивното кино. Това е отворило място за познавачески алюзии и киномански цитати, включително от "Конформистът". Падането на Системата минава на фона на пробуждането на вампира от "Кабинетът на д-р Калигари". Реално-въображаемата възстановка на "Казабланка" на финала е чиста поезия и обреченост в черно-бяло, това хората от "Варайъти" е нямало как да не разпознаят.
оценка
4 от 5
Силата на "Цветът на хамелеона" е в рядкото за български филм единство на идея, жанр и визия. В кинематографичната му изящност и внушената атмосфера на времето. Малките драскотини са в късащата се на места емоционална връзка със зрителя (интелектуалната остава), в неизравнената актьорска тоналност на някои от изпълненията от втория план.

още от същото
"Конформистът"
"Човекът от мрамор"



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 47690 прочитания

Кино: "Убийството на свещения елен" 2 Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

15 юни 2018, 26020 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Апокалипсис утре

"Забвение" е футуристичен екшън с човешко лице

Банкови карти под онлайн заплаха

Заблуда и неволни грешки най-често са причина за източване на суми, но повече внимание може да ограничи рисковете

Транспорт за милиони

Как Сеул успя да върне доверието в градския транспорт чрез по-добро управление и високи технологии

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

Nation on the best location

Манталитетният и културен хибрид Словения

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете