С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Кино

6 5 апр 2013, 13:07, 5500 прочитания

Тайни и лъжи

"Цветът на хамелеона" е за фарса и ужаса, в които живяхме (живеем)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сега монопол е модната дума. Тогава Държавна сигурност държеше монопола над душите. Хранеше се със страха ни. При вербуването на Батко сивият му офицер (силен Руси Чанев) го обикаля като хищник жертвата, говори му: "Миришеш ми на страх." Всички миришехме на страх. Но с Батко Държавна сигурност си взема белята в стилната черна политическа комедия с моменти на шпионски трилър "Цветът на хамелеона". Бляскав дебют в режисурата на утвърдения визуалист Емил Христов. Не случайно в началото на седмицата в. "Варайъти" го избра за едно от 10-те европейски имена, чиито филми трябва да се следят.
Сюжет
Батко е доносник по душа, изпитва сексуално удоволствие от работата си. Дезактивират го заради самоинициатива и многознайство. Тогава прави собствена тайна мрежа от агенти - интелектуалци, дублираща официалната. Кара ги да се топят един друг, манипулира бившите си манипулатори с техните методи.

Батко (в сливащото се с образа изпълнение на Видинлиев) е приел служенето си като втора същност, проявява творчество и въображение. Но такива са противопоказни на Системата и тя го изхвърля, не иска външни лица в инженерството над душите. Отмъщението на низвергнатия е впрягане на методите на властта за разяждане, обезличаване и клиширане на човешкото, за собствено задоволяване. Филмът разголва механизмите на пречупване и опустошаване, довежда ги до абсурд. Системата се оказва парадоксално уязвима пред най-голямата си тайна - нонсенсът. Него авторите ползват с пълни шепи. Когато властта пада (от граматическа поправка на Член първи, натъртва филмът), "хладният ум" нарежда на "чистите ръце" да очистят "горещото сърце"...
Накратко
Филм-провокация за механизмите, с които перверзната и неморална власт опустошава човека.
От концептуалния роман (Цинкограф") с много дъна на Владислав Тодоров (тук и продуцент) Христов е изцедил действената есенция. Филмът му пример е бил "Конформистът" на Бертолучи, а не по-близкият тематично "Животът на другите". Няма мелодрама и трагично героизиране на доносниците и кукловодите им като огледални жертви на Системата. Наблюдението е през духовита ирония и стилизирана визия (Крум Родригес зад камерата е съмишленик). В романа момичето на романтичното (не)възможно бягство (запомняща се Ирена Милянкова) е книжарка, във филма е прожекционистка в архивното кино. Това е отворило място за познавачески алюзии и киномански цитати, включително от "Конформистът". Падането на Системата минава на фона на пробуждането на вампира от "Кабинетът на д-р Калигари". Реално-въображаемата възстановка на "Казабланка" на финала е чиста поезия и обреченост в черно-бяло, това хората от "Варайъти" е нямало как да не разпознаят.
оценка
4 от 5
Силата на "Цветът на хамелеона" е в рядкото за български филм единство на идея, жанр и визия. В кинематографичната му изящност и внушената атмосфера на времето. Малките драскотини са в късащата се на места емоционална връзка със зрителя (интелектуалната остава), в неизравнената актьорска тоналност на някои от изпълненията от втория план.

още от същото
"Конформистът"
"Човекът от мрамор"




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 5343 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 4636 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Апокалипсис утре

"Забвение" е футуристичен екшън с човешко лице

Още от Капитал
Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10