На седмото небе
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На седмото небе

На седмото небе

Със "Свалки в облаците" Алмодовар се връща към комедийните си корени

Янко Терзиев
6529 прочитания

Живеем в свят на ръба на лудостта - отговорът на Алмодовар е луда комедия без спирачки и съобразявания за маниите и уязвимостите на съвременния човек. Обсесиите му са две - сексът и смъртта, над тях кръжи принизяващо преведеният като "Свалки в облаците" Los Amantes Pasajeros. В оригиналното заглавие го има подтекста, че сме пътници през света, че любовта е утехата, спасението и единственият изход.

Сюжет

Докато Антонио Бандерас и Пенелопе Крус като летищни работници спорят защо той не се е сетил, че тя е бременна, объркват нещо, заради което самолетът с героите не може да кацне. В небето над Испания пътниците от бизнес класата споделят любовните си драми с тримата гей стюарди, докато тези от икономичната класа са упоени и приспани.

С лупинг Алмодовар се връща към ренесансовата непристойност на ранните си филми. Героите са с хиперболизирана сексуалност като в "Лабиринт на страстите" (1982), където главната героиня се казваше Сексилия. Оплетени са в мрежа от лъжи, изневери и лирични копнежи като в "Жени на ръба на нервна криза" (1988). Но оборотите са ясно съвременни - егоизмът, неравенството (приспаните пътници в низшата класа) и призракът на кризата надничат през опаковката от мръсновицов хумор.

Накратко

Мръснишки весела, морално и политически некоректна, човешка комедия. Най-смешният филм на Алмодовар.

Алмодовар за пореден път е виртуозен играч с жанра, в случая американската шантава (screwball) комедия от 40-те и 50-те. Нелепиците ескалират, съвпаденията не признават логиката, ситуациите преминават в сюрреалистични. Това, което държи конструкцията, е чувството за комедиен ритъм (което Алмодовар има в изобилие) и брилянтно-духовитият му сценарий. Персонажът-катализатор е главният стюард (Хавиер Камара), чийто порок е, че не може да не казва истината. Това навързва серия от изповеди-разкрития на останалите пътници. Сред тях са ясновидка стара мома, търсеща начин да загуби девствеността си (Лола Дуеняс), елитна садо-мазо хетера (Сесилия Рот), държаща тайните на 600-те най-влиятелни мъже в Испания, корумпиран банкер, скърбящ за блудната си дъщеря, мексикански наемен убиец с мустаци и костюм като от "Глутница кучета" на Тарантино. За разнообразие има и слизане на земята (връзката с която е само един развален телефон, който всички чуват) с изваден като от сапунка триъгълник - донжуанстващ актьор (Гийермо Толедо) и двете му страдащи любовници със златни сърца (Паз Вега и Бланка Суарез).

оценка

4 от 5

Между земята и небето, пред възможния фатален изход, маските падат - всеки от героите минава през своя катарзис. Някои откриват истинската си сексуалност, други прозират любовните си илюзии, трети намират човешкото си предназначение. Алмодовар е съчувстващият им кукловод в сянка - знае кога да засили нещата към Братя Маркс, кога към Хичкок, кога да остави пречистваща пауза за съчувствие към несъвършеното човешко зрънце във всеки от пътниците. Във всеки от нас.

още от същото

"Жени на ръба на нервна криза"

"Има ли пилот в самолета"

Живеем в свят на ръба на лудостта - отговорът на Алмодовар е луда комедия без спирачки и съобразявания за маниите и уязвимостите на съвременния човек. Обсесиите му са две - сексът и смъртта, над тях кръжи принизяващо преведеният като "Свалки в облаците" Los Amantes Pasajeros. В оригиналното заглавие го има подтекста, че сме пътници през света, че любовта е утехата, спасението и единственият изход.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    "Не може да не казва истината" ми харесва :-)

  • 2
    poemcrazy avatar :-|
    poemcrazy

    Най-слабият филм на Алмодовар от "Кика" насам. Пуснал в пост-модерния миксер Ангелът на унищожението, Дискретния чар на буржоазията, Има ли пилот в самолета и треторазрядна секс комедия, по която могат да си паднат само олигофрени и толкоз. Последният му филм "Кожата, в която живея" макар и повлиян от (и отдаващ почит на) филма на Жорж Франжу "Очи без лице" беше стилистично издържан, готически филм, с барокова атмосфера и фантастичен Бандерас. Преди това "Лошо образование" напомняше за най-доброто у Хичкок. "Свалки в облаците" е недопечен десерт, от който боли корем и се влиза в болница.

  • 3
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Алмодовар. Това ми е достатъчно, за да го гледам...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.