С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Кино

3 19 апр 2013, 17:00, 6117 прочитания

На седмото небе

Със "Свалки в облаците" Алмодовар се връща към комедийните си корени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Живеем в свят на ръба на лудостта - отговорът на Алмодовар е луда комедия без спирачки и съобразявания за маниите и уязвимостите на съвременния човек. Обсесиите му са две - сексът и смъртта, над тях кръжи принизяващо преведеният като "Свалки в облаците" Los Amantes Pasajeros. В оригиналното заглавие го има подтекста, че сме пътници през света, че любовта е утехата, спасението и единственият изход.
Сюжет
Докато Антонио Бандерас и Пенелопе Крус като летищни работници спорят защо той не се е сетил, че тя е бременна, объркват нещо, заради което самолетът с героите не може да кацне. В небето над Испания пътниците от бизнес класата споделят любовните си драми с тримата гей стюарди, докато тези от икономичната класа са упоени и приспани.

С лупинг Алмодовар се връща към ренесансовата непристойност на ранните си филми. Героите са с хиперболизирана сексуалност като в "Лабиринт на страстите" (1982), където главната героиня се казваше Сексилия. Оплетени са в мрежа от лъжи, изневери и лирични копнежи като в "Жени на ръба на нервна криза" (1988). Но оборотите са ясно съвременни - егоизмът, неравенството (приспаните пътници в низшата класа) и призракът на кризата надничат през опаковката от мръсновицов хумор.
Накратко
Мръснишки весела, морално и политически некоректна, човешка комедия. Най-смешният филм на Алмодовар.
Алмодовар за пореден път е виртуозен играч с жанра, в случая американската шантава (screwball) комедия от 40-те и 50-те. Нелепиците ескалират, съвпаденията не признават логиката, ситуациите преминават в сюрреалистични. Това, което държи конструкцията, е чувството за комедиен ритъм (което Алмодовар има в изобилие) и брилянтно-духовитият му сценарий. Персонажът-катализатор е главният стюард (Хавиер Камара), чийто порок е, че не може да не казва истината. Това навързва серия от изповеди-разкрития на останалите пътници. Сред тях са ясновидка стара мома, търсеща начин да загуби девствеността си (Лола Дуеняс), елитна садо-мазо хетера (Сесилия Рот), държаща тайните на 600-те най-влиятелни мъже в Испания, корумпиран банкер, скърбящ за блудната си дъщеря, мексикански наемен убиец с мустаци и костюм като от "Глутница кучета" на Тарантино. За разнообразие има и слизане на земята (връзката с която е само един развален телефон, който всички чуват) с изваден като от сапунка триъгълник - донжуанстващ актьор (Гийермо Толедо) и двете му страдащи любовници със златни сърца (Паз Вега и Бланка Суарез).
оценка
4 от 5
Между земята и небето, пред възможния фатален изход, маските падат - всеки от героите минава през своя катарзис. Някои откриват истинската си сексуалност, други прозират любовните си илюзии, трети намират човешкото си предназначение. Алмодовар е съчувстващият им кукловод в сянка - знае кога да засили нещата към Братя Маркс, кога към Хичкок, кога да остави пречистваща пауза за съчувствие към несъвършеното човешко зрънце във всеки от пътниците. Във всеки от нас.

още от същото
"Жени на ръба на нервна криза"
"Има ли пилот в самолета"



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 5806 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 5011 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Брейнспотинг

Хипнотизиращ нео-ноар от Дани Бойл

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10