Изправянето на човека
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изправянето на човека

Изправянето на човека

"Гравитация" на Алфонсо Куарон е всичко, заради което киното е измислено

Янко Терзиев
6694 прочитания

Човекът срещу нищото. Дуелът в "Гравитация" (Gravity) е с уестърнова яснота. Чаканото седем години завръщане на Алфонсо Куарон ("Децата на хората") можеше да е екзистенциално есе с арт претенции. Вместо това сме в екзистенциален тренажор наяве, въвличането е физически реалистично, без умозрителност. Най-философското изречение вътре е: "Важното е какво вършиш сега, в този момент." Разказът е с линейна простота, изграден върху най-първичния съспенс - корабокрушенец в оцеляване. Без външен враг - врагът е самата среда. Въпросът зад "Гравитация" e също с величествена простота - заради какво си струва да живееш, когато си заобиколен от нищото.

Сюжет

Сандра Бълок лети за пръв път, остава сама в скафандъра си в открития Космос, след като отломки от спътник разрушават орбитална станция. Джордж Клуни е другият оцелял - ветеран, лети за последен път, опитва се да я разведри и спаси. Само двамата са във филма.

Накратко

"Гравитация" те потапя и в обречеността, и в красотата в първо лице. От филмите, които се гледат по три пъти - втрещяване, проникване, осъзнаване.  

оценка

***** от 5

Знаменателно Куарон е писал филма заедно със сина си. Споделените неща отвъд фабулата са с такова ниво и валидност. Киното като медиум за разказване е впрегнато до съвременните си лимити. Камерата е стереоскопична, 3D-то е от момента на заснемането. Кубрик би мечтал за ефекта - вътре в скафандъра е самият зрител. Космическата одисея в "Гравитация" не е в разгръщането на идеи и еволюционни обобщения за човечеството. Одисеята е вътре в човека. До ядрото, което го кара да продължава.

Сандра Бълок е всеки от нас. Движението й през паника, борба, отчаяние, решимост е спектакълът. Клуни е сянката на другия, другаря по съдба, рамото на помощ в нужда, ехото и хорът (в старогръцкия смисъл) на надеждата и приземяващия хумор. Но с главната дилема Бълок (и всеки поотделно) трябва да се справя сама (сам). В началото тя е слаба и необучена, не е готова за ситуацията. Горе е като медицински инженер, след 6-месечен тренажор, в който винаги се е проваляла. Минава през нивата на оцеляване като лаик - първо чете инструкциите, после натиска копчетата. Такива сме всички - неопитни пред страшното.

Филмът се счита за повлиян от знаковия разказ на Рей Бредбъри "Калейдоскоп"(http://chitanka.info/text/10309-kalejdoskop), но общото е само изходната ситуация. Разказът (Куарон казва в интервю, че не го знае) е за намирането на смисъл в смъртта, докато филмът е за съзирането на смисъл в живота. Тонът на Бредбъри е на романтично отчаяние, а тук е на стоическо опитване до края. Опитването е, което ни остава. В подобни филми сме свикнали героят да има към какво да се връща, заради какво да оцелява. Тук Куарон е изтрил за героинята си и тази възможност. Тя трябва да се върне, защото е човек и има път за извървяване.

още от същото

"2001: Една одисея в Космоса"

"Соларис"

"Животът на Пи"

Човекът срещу нищото. Дуелът в "Гравитация" (Gravity) е с уестърнова яснота. Чаканото седем години завръщане на Алфонсо Куарон ("Децата на хората") можеше да е екзистенциално есе с арт претенции. Вместо това сме в екзистенциален тренажор наяве, въвличането е физически реалистично, без умозрителност. Най-философското изречение вътре е: "Важното е какво вършиш сега, в този момент." Разказът е с линейна простота, изграден върху най-първичния съспенс - корабокрушенец в оцеляване. Без външен враг - врагът е самата среда. Въпросът зад "Гравитация" e също с величествена простота - заради какво си струва да живееш, когато си заобиколен от нищото.

Сюжет

Сандра Бълок лети за пръв път, остава сама в скафандъра си в открития Космос, след като отломки от спътник разрушават орбитална станция. Джордж Клуни е другият оцелял - ветеран, лети за последен път, опитва се да я разведри и спаси. Само двамата са във филма.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    malick avatar :-|
    Княз Мишкин

    И на мен филмът много ми хареса. Направен е така, че наистина потапя зрителите в атмосферата напълно и те са обзети от усещането, че и те са там, горе, в онази враждебна към хората среда. Ако Ви е възможно, го гледайте на IMAX.

  • 2
    ts1919 avatar :-|
    ts1919

    Изключително глупав филм.

  • 3
    nikned avatar :-|
    nikned

    Филм, който пълни очите, но далеч не може да стори същото с главата, а още по-малко с душата...

  • 4
    manu_chao avatar :-|
    manu_chao

    Чакам го с нетърпение да дойде... :)

  • 5
    prascho78 avatar :-?
    prascho78

    Много добра операторска работа, красиви кадри и... толкова.

    Останах с усещането, че сценарият е скалъпен от най-предвидимите холивудски клишета през последните 30 години.

    Винаги знаеш какво ще се случи в следващия момент. В първите 10 минути са ясни и фабулата и финалът. Акторската игра е прилична, но с този сценарий и Сандра Бълок и Джродж Клуни просто нямат шанс.

    Изключително глупава мелодрама. Сравненията с Кубрик са меко казано неуместни - все едно да сравняваш Паоло Коелю с Умберто Еко.

    Всъщност - феновете на Коелю най-вероятно ще го харесат - дебилните псевдо-мъдрости се нижат една след друга.

    Ако сте чели Артър Кларк, Станислав Лем, Рей Бредбъри, Клифърд Саймък и т.н. се подгответе за огромно разочарование.

  • 6
    lil_alex avatar :-|
    lil_alex

    Алтернативното мнение е, че героинята на Сандра Бълок всъщност е физически умряла, но от нея зависи дали ще продължи да съществува под някаква форма (в нереална фентъзи земя).

    Точно като децата в Нарния, които всъщност наистина са загинали във влакова катастрофа.

    Сценарият е глупав за тези, които не могат да видят, че той е само носител на Голямата история (онази от Хрониките на Нарния и други литературни и кинематографични форми).

  • 7
    prascho78 avatar :-P
    prascho78

    До No 6 - определено ми "усмихна" деня :-)

    Това за "Голямата история"... направо е шедьовър. И си е потвърждение на част от моето писание. Един плюс от мен.

    Сега чакам да сравниш филма и с "Лабиринтът на Фавна" ;-)

  • 8
    john_teft avatar :-|
    john_teft

    Заедно с "Самотния рейнджър" и "Мачете" (донт туит) са ми в топ 3 за годината. Очаквам "Играта на Ендър" да направи размествания.

  • 9
    vanillaeyes avatar :-|
    vanillaeyes

    https://www.youtube.com/watch?v=kb7XAsSClk0

    това не може да сте го изпуснали. Просто е задължително да се гледа след филма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK