С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

9 18 окт 2013, 14:02, 6455 прочитания

Изправянето на човека

"Гравитация" на Алфонсо Куарон е всичко, заради което киното е измислено

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Човекът срещу нищото. Дуелът в "Гравитация" (Gravity) е с уестърнова яснота. Чаканото седем години завръщане на Алфонсо Куарон ("Децата на хората") можеше да е екзистенциално есе с арт претенции. Вместо това сме в екзистенциален тренажор наяве, въвличането е физически реалистично, без умозрителност. Най-философското изречение вътре е: "Важното е какво вършиш сега, в този момент." Разказът е с линейна простота, изграден върху най-първичния съспенс - корабокрушенец в оцеляване. Без външен враг - врагът е самата среда. Въпросът зад "Гравитация" e също с величествена простота - заради какво си струва да живееш, когато си заобиколен от нищото.

Сюжет
Сандра Бълок лети за пръв път, остава сама в скафандъра си в открития Космос, след като отломки от спътник разрушават орбитална станция. Джордж Клуни е другият оцелял - ветеран, лети за последен път, опитва се да я разведри и спаси. Само двамата са във филма.
Накратко
"Гравитация" те потапя и в обречеността, и в красотата в първо лице. От филмите, които се гледат по три пъти - втрещяване, проникване, осъзнаване.  
оценка
***** от 5
Знаменателно Куарон е писал филма заедно със сина си. Споделените неща отвъд фабулата са с такова ниво и валидност. Киното като медиум за разказване е впрегнато до съвременните си лимити. Камерата е стереоскопична, 3D-то е от момента на заснемането. Кубрик би мечтал за ефекта - вътре в скафандъра е самият зрител. Космическата одисея в "Гравитация" не е в разгръщането на идеи и еволюционни обобщения за човечеството. Одисеята е вътре в човека. До ядрото, което го кара да продължава.


Сандра Бълок е всеки от нас. Движението й през паника, борба, отчаяние, решимост е спектакълът. Клуни е сянката на другия, другаря по съдба, рамото на помощ в нужда, ехото и хорът (в старогръцкия смисъл) на надеждата и приземяващия хумор. Но с главната дилема Бълок (и всеки поотделно) трябва да се справя сама (сам). В началото тя е слаба и необучена, не е готова за ситуацията. Горе е като медицински инженер, след 6-месечен тренажор, в който винаги се е проваляла. Минава през нивата на оцеляване като лаик - първо чете инструкциите, после натиска копчетата. Такива сме всички - неопитни пред страшното.

Филмът се счита за повлиян от знаковия разказ на Рей Бредбъри "Калейдоскоп"(http://chitanka.info/text/10309-kalejdoskop), но общото е само изходната ситуация. Разказът (Куарон казва в интервю, че не го знае) е за намирането на смисъл в смъртта, докато филмът е за съзирането на смисъл в живота. Тонът на Бредбъри е на романтично отчаяние, а тук е на стоическо опитване до края. Опитването е, което ни остава. В подобни филми сме свикнали героят да има към какво да се връща, заради какво да оцелява. Тук Куарон е изтрил за героинята си и тази възможност. Тя трябва да се върне, защото е човек и има път за извървяване.
още от същото
"2001: Една одисея в Космоса"
"Соларис"
"Животът на Пи"



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 5275 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 4550 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Carpe Diem

За цената на мига е обезоръжаващият романс "Въпрос на време" на Ричард Къртис

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев