Ако Камю или Бекет бяха писали уестърни, сигурно щяха да изглеждат така. "Съветникът" (The Counselor) е първият реализиран оригинален сценарий на Кормак Маккарти ("Няма място за старите кучета", "Пътят"). Доверил го е на Ридли Скот, който отдавна иска да филмира "Кървав меридиан", но се разминава с правата. Получил се е етюд по тема на двама велики стилисти. Филмът не е за привични вкусове и разказвателни очаквания. Близо до блендата му е само Мартин Макдона ("В Брюж", "Седемте психопати"), атмосферата на просмукваща се безнадежност е с редки холивудски аналогии ("Ангелско сърце", "Седем"). Истинската атмосфера тук е словото на Маккормак.
Сюжет
Ел Пасо, сегашно време, Фасбендер е адвокат - факир по наказателни дела в територия без закони. Прекрачва моралната граница, за да се оттегли богат в гнездо с невинната си годеница Пенелопе Крус. Околният свят го наказва.Накратко
Стилна и жестока дисекция на илюзията, че може да започнеш на чисто в изначално мръсен свят.оценка
**** от 5Разговорите са в монолози - пространни, неочаквани, отвъд конкретно ставащото. Категориите са добро и зло (в пъти повече), човекът и изборите му (илюзиите за тях), жестоката реалност, окръжаваща нормалността (има ли я). Героите влизат без биографии в действие с надвиснала вече развръзка. Мотивите им са призрачни до края, блуждаещи марионетки в капана на ироничната съдба. Жанрът е само нахвърлен на едри семпли, повече декор, отколкото двигател или предпоставка за действието. Истинският двигател са мрачните импулси в човека.
Съветникът няма име, заявен е само с професията си, по кафкиански иронизирана - точно той е човекът, който търси съвети през целия филм. Адвокат, до пети в "Армани" отвън, в изрядната манекенска опаковка на Майкъл Фасбендър. Уплашена и лутаща се екзистенция на съдбоносен кръстопът отвътре. Вътрешните гърчове следят Маккормак и Скот с хладнокръвието на ентомолози. Адвокатът се препитава от лоши хора, но досега не е прекрачвал в света им. Има дългове, перспектива за живот в романтичен рай с обичащата го идеална жена и шанс да направи бързи $20 милиона зад гърба на всесилен картел. Съдружник е във фасаден бизнес с нощни клубове с преуспял есцентричен трафикант (Хавиер Бардем), с два леопарда за домашни животни и съпруга със същия нрав (Камерън Диас). Посредник в сделката му става философстващ скептичен каубой (Брад Пит) с винаги отворена врата за измъкване.
В света на Маккормак обаче измъкване няма. С натурен реализъм са сведени техники на обезглавяване, после изпълнени през хладно наблюдение. Редят се метафизични истини в телефонен разговор преди следобедна дрямка. Визията на Скот е подчинена на казваното, взривовете от насилие са елегантно кадрирани, монтажът е минимален. Няма място не само за старите кучета, но и за надежда и изход. Рестартът е невъзможен, защото стореното остава вечно с теб. Ако си мислиш, че можеш да живееш в реалността и да не си част от нея - грешиш.
още от същото
"Няма място за старите кучета"Ако Камю или Бекет бяха писали уестърни, сигурно щяха да изглеждат така. "Съветникът" (The Counselor) е първият реализиран оригинален сценарий на Кормак Маккарти ("Няма място за старите кучета", "Пътят"). Доверил го е на Ридли Скот, който отдавна иска да филмира "Кървав меридиан", но се разминава с правата. Получил се е етюд по тема на двама велики стилисти. Филмът не е за привични вкусове и разказвателни очаквания. Близо до блендата му е само Мартин Макдона ("В Брюж", "Седемте психопати"), атмосферата на просмукваща се безнадежност е с редки холивудски аналогии ("Ангелско сърце", "Седем"). Истинската атмосфера тук е словото на Маккормак.
1 коментар
много професионален анализ. Гледах филма в самолет за на майната си с много лош звук и трябваше постоянно да връщам на диалозите, а специално следобедния преди дрямката го гледах три пъти, въпреки, че още първият път го чух. Просто беше шамарът от МакКарти, който очаквах, също като Сънят в края на "Не е място за старци".
"Ако Камю или Бекет бяха писали уестърни, сигурно щяха да изглеждат така. "Съветникът"... ми хареса, въпреки че аз си помислих, че Борхес се обажда по телефона, за да обясни онтологията на злото, избора и пътят, по които човек тръгва и за които Адвокатът беше трижди предупреден.
Макдона е близо, но и Мерейлес не е далече. Филмът е всичко, но не Ридли Скот.