Големите 10: Филмите на 2013
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите 10: Филмите на 2013

"Великата красота" (The Great Beauty/La Grande Bellezza)

Големите 10: Филмите на 2013

Заглавията, които ни развълнуваха през годината

Янко Терзиев
62033 прочитания

"Великата красота" (The Great Beauty/La Grande Bellezza)


След филмите остават парчета от историята, образи, врязали се в паметта със силата си, но най-вече - собствените ти чувства в момента на гледането. Хубавите филми се познават по бавното им заглъхване. Това са 10-те филма на 2013, към които продължавам да се връщам (преди излизането на "Хобит ІІ", Her и American Hustle):

"Наръчник на оптимиста" (The Silver Linings Playbook) Пат и Тифани бяха двойка за запомняне. Той (Брадли Купър) учител, току-що взет от лудницата. Тя (Дженифър Лорънс) млада вдовица на полицай, компенсираща загубата, спейки с всички мъже наоколо. Тя му налиташе зад гърба по време на джогинг и накрая го спечели. Така ни спечели и филмът (реж. Дейвид О. Ръсел). Робърт де Ниро, като обсебен спортен фен, с първа голяма роля от години. Всеки за другия беше спасителен пояс от лудостта на света. Нашият свят.  

"Наръчник на оптимиста" (The Silver Linings Playbook)

"Любов" (Amour) Потресение и пречистване след опуса на Ханеке за силата на любовта пред прага на неотвратимото. Жан-Луи Трентинян и Еманюел Рива в трансцедентно сливане с героите си, пенсионирани учители по музика в затвора на парижкия си апартамент. Тя получава удар, после втори, той остава с нея до края. Филмът е за нещата, за които избягваме да мислим. Методът на Ханеке проследява простия ход на живота, над който нямаме власт. Но такава имаме над любовта, избора, както и за един финален бунт, подсказан от един заблуден парижки гълъб. 

"Любов" (Amour)

"Снежанка" (Blancanieves) Киното винаги е обичало приказките, тази е за любовта, завистта и смъртта. Направена е със средствата на сюблимен ням филм . Докато "Артистът" се забавляваше с немотата си и я коментираше, в "Снежанка" жанрът е доведен е до крайната си красота. Чувствата са изгарящи, съпроводът е тъжен вокал и китара. Режисурата (Пабло Бержер) знае тайната на едрия план, лицата са като скулптури от чувства (Марибал Верду - Мащехата; Макарена Гарсия - Снежанка като тореадор). Помни се кадърът, когато целият екран е зеницата на бика и цялата драма на света е вътре в него. 

"Снежанка" (Blancanieves)

"Въпрос на време" (About Time) В тази романтична комедия-не-като-другите има повече горчиви отговори, отколкото в екзистенциален роман. Виновникът е Ричард Къртис, британският майстор на преоразмерените чувства, посипани със съвременна ирония. Изненадващо този път поредната красива американка (Рейчъл Макадамс) е спечелена още в средата на филма, после идва истинският романс. Баща и син (Бил Наи и Домнал Глийсън) напасват духовното си време покрай общата дарба да пътуват във физическото. Филмът за цената на мига и за живеенето така, че всеки ден да става за повтаряне.

"Въпрос на време" (About Time)

"Преди полунощ" (Before Midnight) Финалът на триптиха за любовта във времето на един ден, но разказан през десет години, е изфинен до съвършенство (реж. Ричард Линклейтър). Съсценаристите му в главните роли Джули Делпи и Итън Хоук участват и с личното си житейско време и неизбежната физическа промяна след "Преди изгрев" (1995) и "Преди залез" (2004). Сега живеят в Париж с двете си близначки, но не са женени, той има скрупули към сина си от предишния брак. Ваканция в Гърция сваля картите на масата. Говорят си за всичко и нищо. Джеси и Селин са всеки от нас, който е обичал.

"Преди полунощ" (Before Midnight)

"Небраска" (Nebraska) Американско авторско кино от най-чист вид, Александър Пейн ("Отбивки", "Потомците") е от малцината там с право на final cut. Снимал е в родния си щат, иначе е син на гръцки емигранти (истинско име Александър Константин Пападопулос). Във филма има разпознаваема за нас топлота и респект към човешките илюзии. Филмът е и тъжен, и смешен - като живота. Брус Дърн на 77 е с кожата на героя си, повярвал на зарибяваща листовка по пощата, че е спечелил големия джакпот. Първата му печалба в живота. И както е при Пейн - в дребните детайли са отговорите на големите въпроси. 

"Небраска" (Nebraska)

"Великият майстор" (The Grandmaster) Красив сън, от който не ти се излиза. След петгодишна пауза Уон Кар-Уай пак превръща стила в съдържание, образите в чувства. Тони Лунг е учителят на Брус Лий Ип Ман (1893 - 1972), времето е на японската окупация в средата на 30-те, но историческата правда малко интересува Кар-Уай. Приказката е за мъжката лоялност и разрушителната любов (Джан Дзъи от "Тигър и дракон"), важна е геометрията на летящите на каданс тела през едрите капки на сипещия се дъжд (хореограф на битките е големият Юен Уо-Пин от "Матрицата" и "Кил Бил"). Паузите между боевете са вглеждания в самотата и меланхолния копнеж, финалният бой е трагично обяснение в любов. Поетичният филм на годината.

"Великият майстор" (The Grandmaster)

"Съветникът" (The Counselor) Ридли Скот в ролята на прилежен читател на Кормак Макарти. Камерън Диас обладава жълто ферари. Хавиер Бардем с безумна прическа спасява всякакви загубени каузи - в случая задвижено кърваво отмъщение на мексикански наркокартел - но не и себе си. Брад Пит с примката на минали грехове около шията. Майкъл Фасбендер - чужденец в собствения си живот (почти по Камю), с невинна мадона (Пенелопе Крус) за изкупителна мечта. Филмът се чете и като метафора на капитализма, и като кървав трилър. Реалността винаги се намесва, стореното остава с теб, няма как да започнеш на чисто в един по начало мръсен свят.

"Съветникът" (The Counselor)

"Гравитация" (Gravity) Филмът на годината, отварящ нови измерения пред изразяването с образи, с първото естетически пълноценно докрай 3D. Въвлечени сме физически, работят всички сетива. Човекът и нищото. Сандра Бълок сама в черния Космос, всички сме в скафандъра й. Космическа одисея до ядрото у човека, онова, което го кара да не се предава и да продължава. Филмовите средства са от бъдещето, Кубрик би мечтал и за стотна от тях. Куарон символично пише филма със сина си, метафората е самият живот на човека и нищо по-малко.   

"Гравитация" (Gravity)

"Великата красота" (The Great Beauty/La Grande Bellezza) И като изключение един "филм от десктопа" заради величието му. Паоло Сорентино е прероденият Фелини, филмът му - "Сладък живот" на ХХІ век. Носталгия и декадентска нега. За загубилите вяра в бъдещето  носталгията е изходът. Героят му (Тони Сорвило) е писател с една книга и най-бляскавите партита в Рим, на един късен рожден ден решава, че няма повече време за грозни и безрадостни неща. И плонжира в красотата - около себе си и назад във времето, онова на Фелини. Разточителен и чувствен филм за живота като сън.  

"Великата красота" (The Great Beauty/La Grande Bellezza)

След филмите остават парчета от историята, образи, врязали се в паметта със силата си, но най-вече - собствените ти чувства в момента на гледането. Хубавите филми се познават по бавното им заглъхване. Това са 10-те филма на 2013, към които продължавам да се връщам (преди излизането на "Хобит ІІ", Her и American Hustle):


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kaloyankolev avatar :-|
    Kaloyan

    Първият филм е трагичен. Не се е получил замисъла, който най-вероятно се е очаквал.

  • 2
    schz avatar :-|
    schz

    Кубрик би мечтал и за стотна от тях.
    Айде аФторчето да се върне обратно в първи клас, преди с мазните си пръстчета да пише каквото и да е за Кубрик, а?

  • Йонас

    [quote#2:"schz"]Айде аФторчето да се върне обратно в първи клас, преди с мазните си пръстчета да пише каквото и да е за Кубрик, а?[/quote]

    Хайде малко уважение към господин Терзиев, а? Вероятно не четете много филмова критика, но Янко Терзиев е един от най-добрите, когато опре до това. Така че - повече уважение и малко повече мисъл, преди да изпляскате поредния си коментар.

  • 4
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    Снощи гледах Хобит 2. Голям фен съм на Толкин, ама това вече граничи с перверзия.
    ПП На когото не му харесва "Наръчник на оптимиста" да си гледа тв7 и другите бози.

  • 5
    itoskov avatar :-|
    Woland

    До коментар [#2] от "schz":

    Мисля, че не сте разбрал казаното от автора. Силно се съмнявам, че принизява по какъвто и да е начин творчеството на Кубрик, а визира техническите постижения, които биха допаднали на великия режисьор.

    Колкото до филмите- слабо, много слабо. С изключение на "Любов", останалите са просто едно нищо. Някои имат силни моменти, други, като "Великият майстор", и това нямат, просто изпъкват в морето от посредственост през годината. Определено бих могъл да кажа, че киното отстъпва на телевизията.

  • 6
    robr avatar :-|
    lynyrdS

    Много се кефих на Наръчник на оптимиста...
    ..и съм готов да гледам всеки филм в който играе Били Наи по 10 пъти..

  • 7
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni

    подбора е точен - арт-кино.
    Съветникът ми върна оптимизма.Явно в Холивуд все още правят кино-изкуство.Както Телма и Луиз създава алюзии с Бъч Касиди и Сандънс Кид, така и Съветникът е като Криминале на 2013 година, с цялата философия и модерност на първите два-тринайсет години на новия век.

  • 8
    orio avatar :-|
    orio

    Наръчник на оптимиста е добър, Гравитация-тегав-трудно дочаках да свърши тази уж хай-тех боза...

  • 9
    vanillaeyes avatar :-|
    vanillaeyes

    Съветникът е като Криминале на 2013 година



    Слава Богу - не !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK