Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Кино

14 мар 2014, 13:41, 11399 прочитания

Агония на желанието

"Нимфоманка" на Фон Триер е за самотата на душата в затвора на тялото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Хичкок казваше, че първичният акт на киното е воайорски. "Нимфоманка" І и ІІ (Nymphomaniac) на Ларс фон Триер едновременно експлоатира и иронизира тази истина. Това са много филми в един - с места, които отблъскват, с дължини, които дотягат, но и с моменти на опустошителна визуална сила и дълбочина на изкрещените въпроси, които ти се иска да не свършват. Триер е концептуален циник и провокатор, ровещ в човека, за да намери мир със себе си и света. Татуирал не на 15, а на 50 f u c k на кокалчетата на юмрука си. За него "Нимфоманка" е ясен край и излизане от трилогията за депресията ("Антихрист", "Меланхолия"), най-виталният му и с подмолен хумор филм от години. Фактически от "Идиотите" насам, който също съдържаше несимулиран секс.

Сюжет
Дъждовна нощ в неясен европейски град. Пребитата и захвърлена на улицата Джо (Шарлот Генсбур) разказва живота си на нимфоманка на девствен ерудит Селигман (Стелан Скарсгард). 
Накратко
Доколко сексуалността прави човека.
Оценка
**** от 5
Ако гениталии в близък план ви шокират и разсейват за дълго, ще изпуснете главното от "Нимфоманка". А то е - едно човешко същество на съд пред истината за себе си. Приказката на Джо е от 1 нощ и е за 1001 мъже. Разказът пак е в отделни глави (съответно 5 + 3 в двете части), героите сами съобщават прелистването на страницата, коментират как са се справили в настоящата глава, как да е името на следващата и темата й. Джо дори пита книжния девственик кога историята й е по-пълноценна - когато той й вярва или когато не. Въпросът важи и за зрителя в салона.


В първата част (подобно на "Убий Бил" всяка е с надписи на отделен филм, тук има и провокативен трейлър към втората) Джо (Стейси Мартин) е пленница на саморазрушителния си сексуален апетит. Бунтът й е срещу любовта и идеализиращото я общество. Джо се отваря за мъжете с ритъма на автоматична врата на супармаркет. После открива, че любовта е тайната съставка на секса. Във филма всички мъже са само инициали от по една буква, само Жером (Шая ла Бьоф) е с името си. Но импулсите на тялото правят от любовта разпръснат пъзел, явяват се чертежите и геометрията на отношенията от "Догвил", Жером и детето от него стават недостатъчни. Моменти на трагична поезия - раздялата в черно-бяло и по Едгар Алън По с бащата (Крисчън Слейтър), се редуват с черен фарсов хумор - Ума Търман като истерична буржоазна съпруга на случаен мъж. Разделят ги паузи с изясняване на струните на женското тяло и душа (по Бах, Томас Ман и библията).

Втората част е търсене на изгубения оргазъм, който любовта е отнела на Джо (вече Генсбур). Бруталността и реализмът се сгъстяват, перверзии се вършат и коментират. Садизмът не е маскарад, а професионална (Джейми Бел) процедура. Накрая идва време за събиране на дълговете (енигматичен Уилям Дефоу). Джо израства до човешко същество, осъзнаващо и търсещо правата си. Трябва ли да сме затворници на телата си, пита Ларс Фон Триер. Отговорът му е един изстрел в тъмното, едно дърво на хълма, едно прокраднало се в мрака слънчево петно.
още от същото:
"Идиотите"
"Последната жена" (Марко Ферери)
"Дневна красавица"



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 6065 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 5154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Сладостта на живота

"Великата красота" е за преходните и за вечните неща

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10