21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поверително от Елмор Ленърд

Класен диалог и обрати в малкия трилър Life of Crime

Янко Терзиев
2144 прочитания

"Ето я бандата", казва в един момент пренебрегната съпруга (Анистън), когато вижда пак своите похитители. "Ние не сме бандити, поправя я тъмнокожият от тях (рапърът Mos Def), а просто хора (just folks)." Камерният трилър Life of Crime ("Лесна плячка") екранизира романа The Switch на Елмор Ленърд от 1978 с ритъма и филмовите средства от онази епоха. Когато беше важно какво си казват героите, а не само колко бързо стрелят или бягат от полицията.

Сюжет

Предградията на Детройт, 1978. Дребни престъпници отвличат жената (Дженифър Анистън) на корумпиран бизнесмен (Тим Робинс), искат един милион откуп, за да я върнат. Бизнесменът не си я иска обратно.

Накратко

За любителите на Хамет, Чандлър и реалистичните духовити кримки

Оценка

*** и 1/2 от 5

Похитителите са Луис (Джон Хоукс) и споменатият Ордел, аутсайдери и неудачници с грандиозни планове, в които все нещо се обърква. Така на сцената на престъплението се явява несръчен ухажор и съспенсът завива към абсурд. Ятакът се оказва извратен нацист и воайор, колекционер на действащо оръжие от онова време (Марк Буун). Когато му оставят с качулка на главата примирената богатска съпруга, изгубила илюзии за нещо добро в живота (Анистън с най-зрялата си роля от години), той провижда в нея еврейка и тръгва в атака. Новата избраница (Айла Фишер) на безхарактерния мамещ съпруг (точен Робинс) изненадващо се оказва кукла с характер, измисля своя схема с дял от плячката. Бръснещият диалог с нищо излишно (не случайно Ленърд е започнал като автор на уестърни - "Той се казваше "Омбре") не пречи на напрежението. Средата е охлузена и реалистична, без жанрови разкрасявания. Финалният обрат е с комедийна поанта, напомняща за големите жанрови филми на 70-те ("Ужилването"). 

Същите Луис и Ордел бяха възкресени от Ленърд в кримката Rum Punch (1992) и изиграни от Робърт де Ниро и Самюъл Джаксън в "Джаки Браун" (1997) на Тарантино. Реалистични характери в условна ситуация, в която хуморът вчовечава съспенса. Любимите "лоши момчета" на писателя (Bad guys are fun, казва той в интервю от 1983). Корави отвън и с професионална гордост, но с ранени души и съдби втора ръка. С прости човешки копнежи, които не изключват жестокостта на занаята. Помним Траволта като зловещия гангстер, но и наивен киноман в "Игра на пари". Познахме ги и при Содърбърг в "Извън контрол" (Out of Sight) в Клуни и компания. "Лесна плячка" не стига класата на тези върхови екранизации по Елмор Ленърд (изписан като продуцент в надписите, починал миналия август малко преди завършването на филма). Причината е в подчинената режисура, на която не достигат жест и отстранение. Но ударният и лаконичен диалог, негероичната детройтска атмосфера по Ленърд и съчувствието към персонажите са налице.  

още от същото:

"Джаки Браун"

"Игра на пари" (Get Shorty)

"Извън контрол" (Out of Sight)

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK