Мъж с минало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мъж с минало

Мъж с минало

Реалистичната драма "Съдилището" е добър европейски филм

Янко Терзиев
5556 прочитания

Преди пробива със "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" и стигането до шортлистата за чуждестранния "Оскар" (2010) Стефан Командарев беше заснел документалните филми "Хляб над оградата" (2002) и "Азбука на надеждата" (2003) по местата, където се събират границите на България, Турция и Гърция. Там чул истинските истории на реалните прототипи на героите си, запомнил и силуета на скалната пропаст "Съдилището" близо до Рудозем. Те са в основата на втория му филм, копродукция с Германия, Хърватия и Македония. За Командарев той е крачка напред във воденето на разказа и работата с актьорите, реализмът на (отново!) истинската история е трасиран с моменти на убеждаваща емоция. Поднесена с усет за жанр.

Сюжет

В сегашно време Митьо (Блатечки) е на ръба на житейската пропаст в малко гранично градче в Родопите. Загубил е скоро жена си, отчужден е от 18-годишния си син (Ованесян), губи и работата си, банката описва ипотекирания му дом. Преди 25 години като граничар е застрелял двойка източногерманци на възрастта на сина си над реалната пропаст Съдилището. От  миналото изплува тогавашният му капитан в заставата (Манойлович), сега трафикант на хора.

 Накратко

Миналото, добро или лошо, е част от нас самите.

оценка

*** и 1/2 от 5

Асен Блатечки изнася тежестта на драмата, Митьо е най-зрялата му и сериозна роля досега. Той е търпелив добряк, незаслужено бит от живота. Въпреки неудачите е запазил гордостта си. Непрактичен е във вписването си в прагматичното време, заради което синът му (отново добър Ованес Торосян) го има за смотаняк. Грехът в миналото не му дава мира, в несъзнателен порив към прошка и покаяние гради чешма, външно за изгубената съпруга, тайно - и за убитите германчета.

За Митьо бедстващите емигранти са човешки същества. Вижда сродни души във философстващия стар доктор (македонския актьор Мето Йовановски) и бездетната самотна съседка (Параскева Джукелова, прекрасна в безмълвния си копнеж). Голямата му мъка е изгубената връзка със сина, спасил се в една покълваща красива любов (отново автентична Ина Николова, "Кецове"). 

"Съдилището" поставя навременния въпрос за травмите от неизговореното минало. Филмът е и европейски актуален с възродения интерес към истината за разстреляните източногерманци по южната ни граница тогава, с нарастващия проблем с нелегалния бежански поток през същата граница сега. Големите въпроси са приземени в трогваща история на човешко ниво. Планината е одухотворена и вписана в сюжета като равностоен персонаж (оператор Красимир Андонов).

Музиката е съзвучна на емоционалния подтекст, но включването "на живо" на Стефан Вълдобрев и с концертно изпълнение нарушава градената автентична стилистика. Спорен е и иначе големият актьор Манойлович като важния за историята антагонист, мекотата и комедийната жилка в натюрела му са в дисонанс с образа. На места драматургията допуска клиширани ситуации в околните на оста "баща - син" отношения. Въпреки грапавините, "Съдилището" е силен зрителски филм на добро европейско ниво.   

още от същото

"Граница" (1993)

"Светът е голям и спасение дебне отвсякъде"

Преди пробива със "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" и стигането до шортлистата за чуждестранния "Оскар" (2010) Стефан Командарев беше заснел документалните филми "Хляб над оградата" (2002) и "Азбука на надеждата" (2003) по местата, където се събират границите на България, Турция и Гърция. Там чул истинските истории на реалните прототипи на героите си, запомнил и силуета на скалната пропаст "Съдилището" близо до Рудозем. Те са в основата на втория му филм, копродукция с Германия, Хърватия и Македония. За Командарев той е крачка напред във воденето на разказа и работата с актьорите, реализмът на (отново!) истинската история е трасиран с моменти на убеждаваща емоция. Поднесена с усет за жанр.

Сюжет

В сегашно време Митьо (Блатечки) е на ръба на житейската пропаст в малко гранично градче в Родопите. Загубил е скоро жена си, отчужден е от 18-годишния си син (Ованесян), губи и работата си, банката описва ипотекирания му дом. Преди 25 години като граничар е застрелял двойка източногерманци на възрастта на сина си над реалната пропаст Съдилището. От  миналото изплува тогавашният му капитан в заставата (Манойлович), сега трафикант на хора.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Обикновено автора прави добри характеристики на филмите(филма) и почти няма какво да добавим освен да се съгласим и просто да го гледаме:-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK