Преди пробива със "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" и стигането до шортлистата за чуждестранния "Оскар" (2010) Стефан Командарев беше заснел документалните филми "Хляб над оградата" (2002) и "Азбука на надеждата" (2003) по местата, където се събират границите на България, Турция и Гърция. Там чул истинските истории на реалните прототипи на героите си, запомнил и силуета на скалната пропаст "Съдилището" близо до Рудозем. Те са в основата на втория му филм, копродукция с Германия, Хърватия и Македония. За Командарев той е крачка напред във воденето на разказа и работата с актьорите, реализмът на (отново!) истинската история е трасиран с моменти на убеждаваща емоция. Поднесена с усет за жанр.
Сюжет
В сегашно време Митьо (Блатечки) е на ръба на житейската пропаст в малко гранично градче в Родопите. Загубил е скоро жена си, отчужден е от 18-годишния си син (Ованесян), губи и работата си, банката описва ипотекирания му дом. Преди 25 години като граничар е застрелял двойка източногерманци на възрастта на сина си над реалната пропаст Съдилището. От миналото изплува тогавашният му капитан в заставата (Манойлович), сега трафикант на хора.Накратко
Миналото, добро или лошо, е част от нас самите.оценка
*** и 1/2 от 5Асен Блатечки изнася тежестта на драмата, Митьо е най-зрялата му и сериозна роля досега. Той е търпелив добряк, незаслужено бит от живота. Въпреки неудачите е запазил гордостта си. Непрактичен е във вписването си в прагматичното време, заради което синът му (отново добър Ованес Торосян) го има за смотаняк. Грехът в миналото не му дава мира, в несъзнателен порив към прошка и покаяние гради чешма, външно за изгубената съпруга, тайно - и за убитите германчета.
За Митьо бедстващите емигранти са човешки същества. Вижда сродни души във философстващия стар доктор (македонския актьор Мето Йовановски) и бездетната самотна съседка (Параскева Джукелова, прекрасна в безмълвния си копнеж). Голямата му мъка е изгубената връзка със сина, спасил се в една покълваща красива любов (отново автентична Ина Николова, "Кецове").
"Съдилището" поставя навременния въпрос за травмите от неизговореното минало. Филмът е и европейски актуален с възродения интерес към истината за разстреляните източногерманци по южната ни граница тогава, с нарастващия проблем с нелегалния бежански поток през същата граница сега. Големите въпроси са приземени в трогваща история на човешко ниво. Планината е одухотворена и вписана в сюжета като равностоен персонаж (оператор Красимир Андонов).
Музиката е съзвучна на емоционалния подтекст, но включването "на живо" на Стефан Вълдобрев и с концертно изпълнение нарушава градената автентична стилистика. Спорен е и иначе големият актьор Манойлович като важния за историята антагонист, мекотата и комедийната жилка в натюрела му са в дисонанс с образа. На места драматургията допуска клиширани ситуации в околните на оста "баща - син" отношения. Въпреки грапавините, "Съдилището" е силен зрителски филм на добро европейско ниво.
още от същото
"Граница" (1993)"Светът е голям и спасение дебне отвсякъде"
Преди пробива със "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" и стигането до шортлистата за чуждестранния "Оскар" (2010) Стефан Командарев беше заснел документалните филми "Хляб над оградата" (2002) и "Азбука на надеждата" (2003) по местата, където се събират границите на България, Турция и Гърция. Там чул истинските истории на реалните прототипи на героите си, запомнил и силуета на скалната пропаст "Съдилището" близо до Рудозем. Те са в основата на втория му филм, копродукция с Германия, Хърватия и Македония. За Командарев той е крачка напред във воденето на разказа и работата с актьорите, реализмът на (отново!) истинската история е трасиран с моменти на убеждаваща емоция. Поднесена с усет за жанр.
1 коментар
Обикновено автора прави добри характеристики на филмите(филма) и почти няма какво да добавим освен да се съгласим и просто да го гледаме:-)