С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

9 23 фев 2015, 13:42, 19937 прочитания

"Оскари 2015": очакваната добродетел на невежеството

"Бърдмен" със статуетките за филм, режисьор, оригинален сценарий и оператор, Еди Редмейн и Джулиан Мур печелят при актьорите, "Гранд Хотел Будапеща" с "техническите" награди в церемония без големи изненади

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Бърдмен или Неочакваната добродетел на невежеството" на мексиканеца Алехандро Гонзалес Иняриту и другият предварителен фаворит "Юношество" на независимата икона Ричард Линклейтър завършиха при резултат 4:1. Единственият "Оскар" за последния бе за поддържаща женска роля на Патриша Аркет. 2014 бе една различна година. Нямаше го финалното състезание между голяма студийна продукция и авторски, независим филм (като "Опиатът на войната" срещу "Аватар" или миналогодишното съпоставяне на "Гравитация" с "12 години в робство"). Двата открояващи се филма бяха от една порода - със сравнително малък бюджет, режисьори визионери с новаторски идеи, и с истории вън от жанровия калъп - зрителите и на двата не знаеха в кой момент накъде ще завие сюжетът. Нещо повече - от общо осемте излъчени заглавия в категорията за най-добър филм, седем (с "Гран Хотел Будапеща", "Камшичен удар", "Игра на кодове", "Теорията на всичко", "Селма") клоняха към артхаус, отколкото към масовото жанрово развлечение. Единственият голям студиен филм в осмицата бе сериозна лична драма - "Американски снайперист" на Клинт Истууд (с боксофис над $300 млн., колкото останалите 7 заедно). 2014  бе добра за възрастното кино.

Големият отсъстващ стана "Интерстелар" на Кристофър Нолън. Имаше обидени и от липсата на афроамериканци в актьорските категории (за втори път след 2000), както и на жени - режисьори. Тук потърпевши бяха Ейва ДюВерней, поставила политическата драма с моменти от живота на Мартин Лутър Кинг "Селма", и Анджелина Джоли с военната драма по действителен случай "Несломен". Зад вота стояха 6124 "академици" с право на глас, от тях 1150 актьори. Членовете на 14-те бранша гласуваха номинациите в собствената си специалност, всички избраха "най-добър филм". До вниманието на Академията стигнаха 323 заглавия от 2014 година, отговарящи на условия й. Журналистическо разследване във в. "Лос Анджелес Таймс" от 2012 разкри пазените в тайна статистики за нейния състав -  94% бели, 74 % мъже, само 14 % под 50 години. Нещата едва ли са се променили за две години, консерватизмът е обясним.
Еди Редмейн се радва на оскара си за "Теорията на всичко"

[ройтерс]

Голямата интрига бе в категорията за главна мъжка роля. Решението бе в полза на Еди Редмейн, за метаморфозата му в Стивън Хокинг в "Теорията на всичко". Подминат бе Майкъл Кийтън в "Бърдмен", вградил много лична биография в застаряващия актьор с криза на идентичността и слава на боксофис звезда в миналото. Академията за пореден път показа афинитет към "болестни" персонажи - призът за главна женска роля отиде при Джулиан Мур, играеща болна от Алцхаймер преподавателка от Колумбийския университет в Still Alice. Статуетките за поддържащи роли взеха предвидимо Патриша Аркет за смелото й остаряване в "Юношество" и Дж К Симънс, за фанатичния си музикален "педагог" в "Камшичен удар".
Патриша Аркет с "Оскар" за поддържаща роля в едната ръка и речта си за правата на жените в другата

[ройтерс]

Надпреварата при режисьорите също беше до края. Иняриту или Линклейтър? В крайна сметка доминираната от актьори Академия избра "актьорския" филм ("Бърдмен") пред "режисьорския" ("Юношество"). Чувство за празнота тук остави отсъствието от списъка на 84-годишната легенда Клинт Истууд. При операторите Емануел Любецки нямаше конкуренция с "дишащата" си и субективираща пространството камера в "Бърдмен", оставяща илюзията, че целият филм е заснет в единствен кадър. Това бе вторият му пореден "Оскар" след този за "Гравитация" миналата година. Тук пренебрегнат бе големият Роджър Дийкинс ("Несломен"), номиниран вече 12 пъти в категорията и не печелил никога. "Гранд Хотел Будапеща" бе "утешен" с 4 статуетки (колкото и "Бърдмен"), но само в "техническите" категории - грим, костюми, сценография и музика. По-добре от очакваното се представи "Камшичен удар" - монтаж, звуков микс и споменатия Дж К Симънс за поддържаща мъжка роля.


Имаше неизвестност до последния момент и в чуждестранната (не англоезична) категория. Тази година с рекордните 83 заявки, сведени на 19 декември до съкратен списък от 9 заглавия. Открояваха се полският "Ида" и руският "Левиатан". И двата приети противоречиво в страните си. Филмът на Павликовски бе обвиняван в антисемитизъм в говоренето на един от централните персонажи и принизена роля на нацистката окупация. Филмът на Звягинцев - в черногледство, безнадежност, гавра с властта и православието. Спечели хладният, стилен и дистанциран "Ида" пред по-резкия и провокативен "Левиатан". "Ида" стана първият черно-бял филм спечелил категорията след "Строго охранявани влакове" (1967) на Иржи Менцел.
След пет номинации Джулиан Мур е със заветния "Оскар" в ръка


2014 (и съответно оскарите за нея) показаха завой от комиксовите и екшън приказки за тийнейджъри към филми с възрастна актуалност и тематика. Филмите по действителни случаи и с реални прототипи предизвикаха и извънфилмов дебат ("Селма"). Други дори доведоха до законодателни решения, които остават. "Американски снайперист" възроди дебата за американското ангажиране в Ирак, за адаптацията на ветераните след завръщането оттам и случаите със следтравматично стресово разстройство (PTSD). Кръстеният на прототипа на снайпериста във филма Крис Кайл закон бе спрян с вето миналия ноември, но дни преди церемонията, на 12 февруари, президентът Обама все пак го подписа. Алън Тюринг от "Игра на кодове", един от 49 000-те британци осъдени по атавистичен закон, приравняващ хомосексуалността с престъпление, бе реабилитиран с указ на кралицата през 2013. Когато вече е било ясно, че се прави такъв филм.    
Композиторът Александър Депла със статуетката за музиката си в "Гранд Хотел Будапеща"

[ройтерс]

На самата церемония, водена с премерена екстравагантност от професионалиста Нийл Патрик Харис, се запомниха няколко силни индивидуални речи срещу дискриминацията по пол (Патриша Аркет), раса и ориентация. Нямаше самоцелни шеги, провокации и продуктови позиционирания. Самите откроени филми оставиха впечатление за повече смисленост и връзка с живота. Най-добрите от тях се занимаваха с физическата, житейска и философска природа на времето ("Интерстелар", "Юношество", "Теорията на всичко"), с границите на реалността и предназначението на човека ("Бърдмен", "Игра на кодове"), с абсурда на живота ("Гранд Хотел Будапеща"). Наистина ли там горе - при щастливите, усмихнатите и богатите - вече не всичко е суета? Предстои да видим.  


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 4337 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 3389 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
На война

Перфектно кино и спорен морал в "Американски снайперист" на Клинт Истууд

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност