С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

9 23 фев 2015, 13:42, 19333 прочитания

"Оскари 2015": очакваната добродетел на невежеството

"Бърдмен" със статуетките за филм, режисьор, оригинален сценарий и оператор, Еди Редмейн и Джулиан Мур печелят при актьорите, "Гранд Хотел Будапеща" с "техническите" награди в церемония без големи изненади

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Европейските зрители се интересуват все повече от местно кино

През 2014г. в ЕС са продадени 911 млн. билета, което е с 0.7% повече от година по-рано

5 май 2015

Кратка история на обичта

"Теорията на всичко" трогва и извисява

30 яну 2015

Шифърът на сърцето

Къмбърбач издига стилния биографичен трилър "Игра на кодове"

16 яну 2015

Една ______ година: Кино, сериали, музика, мода, храна

Oсвобождаването на киното от жанрови клишета, от естетически и идеологически рамки и предразсъдаци ще продължи.

9 яну 2015

Филмово време

Интересни заглавия в богатата програма на "18 София филм фест"

28 фев 2014
"Бърдмен или Неочакваната добродетел на невежеството" на мексиканеца Алехандро Гонзалес Иняриту и другият предварителен фаворит "Юношество" на независимата икона Ричард Линклейтър завършиха при резултат 4:1. Единственият "Оскар" за последния бе за поддържаща женска роля на Патриша Аркет. 2014 бе една различна година. Нямаше го финалното състезание между голяма студийна продукция и авторски, независим филм (като "Опиатът на войната" срещу "Аватар" или миналогодишното съпоставяне на "Гравитация" с "12 години в робство"). Двата открояващи се филма бяха от една порода - със сравнително малък бюджет, режисьори визионери с новаторски идеи, и с истории вън от жанровия калъп - зрителите и на двата не знаеха в кой момент накъде ще завие сюжетът. Нещо повече - от общо осемте излъчени заглавия в категорията за най-добър филм, седем (с "Гран Хотел Будапеща", "Камшичен удар", "Игра на кодове", "Теорията на всичко", "Селма") клоняха към артхаус, отколкото към масовото жанрово развлечение. Единственият голям студиен филм в осмицата бе сериозна лична драма - "Американски снайперист" на Клинт Истууд (с боксофис над $300 млн., колкото останалите 7 заедно). 2014  бе добра за възрастното кино.

Големият отсъстващ стана "Интерстелар" на Кристофър Нолън. Имаше обидени и от липсата на афроамериканци в актьорските категории (за втори път след 2000), както и на жени - режисьори. Тук потърпевши бяха Ейва ДюВерней, поставила политическата драма с моменти от живота на Мартин Лутър Кинг "Селма", и Анджелина Джоли с военната драма по действителен случай "Несломен". Зад вота стояха 6124 "академици" с право на глас, от тях 1150 актьори. Членовете на 14-те бранша гласуваха номинациите в собствената си специалност, всички избраха "най-добър филм". До вниманието на Академията стигнаха 323 заглавия от 2014 година, отговарящи на условия й. Журналистическо разследване във в. "Лос Анджелес Таймс" от 2012 разкри пазените в тайна статистики за нейния състав -  94% бели, 74 % мъже, само 14 % под 50 години. Нещата едва ли са се променили за две години, консерватизмът е обясним.
Еди Редмейн се радва на оскара си за "Теорията на всичко"

[ройтерс]

Голямата интрига бе в категорията за главна мъжка роля. Решението бе в полза на Еди Редмейн, за метаморфозата му в Стивън Хокинг в "Теорията на всичко". Подминат бе Майкъл Кийтън в "Бърдмен", вградил много лична биография в застаряващия актьор с криза на идентичността и слава на боксофис звезда в миналото. Академията за пореден път показа афинитет към "болестни" персонажи - призът за главна женска роля отиде при Джулиан Мур, играеща болна от Алцхаймер преподавателка от Колумбийския университет в Still Alice. Статуетките за поддържащи роли взеха предвидимо Патриша Аркет за смелото й остаряване в "Юношество" и Дж К Симънс, за фанатичния си музикален "педагог" в "Камшичен удар".
Патриша Аркет с "Оскар" за поддържаща роля в едната ръка и речта си за правата на жените в другата

[ройтерс]

Надпреварата при режисьорите също беше до края. Иняриту или Линклейтър? В крайна сметка доминираната от актьори Академия избра "актьорския" филм ("Бърдмен") пред "режисьорския" ("Юношество"). Чувство за празнота тук остави отсъствието от списъка на 84-годишната легенда Клинт Истууд. При операторите Емануел Любецки нямаше конкуренция с "дишащата" си и субективираща пространството камера в "Бърдмен", оставяща илюзията, че целият филм е заснет в единствен кадър. Това бе вторият му пореден "Оскар" след този за "Гравитация" миналата година. Тук пренебрегнат бе големият Роджър Дийкинс ("Несломен"), номиниран вече 12 пъти в категорията и не печелил никога. "Гранд Хотел Будапеща" бе "утешен" с 4 статуетки (колкото и "Бърдмен"), но само в "техническите" категории - грим, костюми, сценография и музика. По-добре от очакваното се представи "Камшичен удар" - монтаж, звуков микс и споменатия Дж К Симънс за поддържаща мъжка роля.


Имаше неизвестност до последния момент и в чуждестранната (не англоезична) категория. Тази година с рекордните 83 заявки, сведени на 19 декември до съкратен списък от 9 заглавия. Открояваха се полският "Ида" и руският "Левиатан". И двата приети противоречиво в страните си. Филмът на Павликовски бе обвиняван в антисемитизъм в говоренето на един от централните персонажи и принизена роля на нацистката окупация. Филмът на Звягинцев - в черногледство, безнадежност, гавра с властта и православието. Спечели хладният, стилен и дистанциран "Ида" пред по-резкия и провокативен "Левиатан". "Ида" стана първият черно-бял филм спечелил категорията след "Строго охранявани влакове" (1967) на Иржи Менцел.
След пет номинации Джулиан Мур е със заветния "Оскар" в ръка


2014 (и съответно оскарите за нея) показаха завой от комиксовите и екшън приказки за тийнейджъри към филми с възрастна актуалност и тематика. Филмите по действителни случаи и с реални прототипи предизвикаха и извънфилмов дебат ("Селма"). Други дори доведоха до законодателни решения, които остават. "Американски снайперист" възроди дебата за американското ангажиране в Ирак, за адаптацията на ветераните след завръщането оттам и случаите със следтравматично стресово разстройство (PTSD). Кръстеният на прототипа на снайпериста във филма Крис Кайл закон бе спрян с вето миналия ноември, но дни преди церемонията, на 12 февруари, президентът Обама все пак го подписа. Алън Тюринг от "Игра на кодове", един от 49 000-те британци осъдени по атавистичен закон, приравняващ хомосексуалността с престъпление, бе реабилитиран с указ на кралицата през 2013. Когато вече е било ясно, че се прави такъв филм.    
Композиторът Александър Депла със статуетката за музиката си в "Гранд Хотел Будапеща"

[ройтерс]

На самата церемония, водена с премерена екстравагантност от професионалиста Нийл Патрик Харис, се запомниха няколко силни индивидуални речи срещу дискриминацията по пол (Патриша Аркет), раса и ориентация. Нямаше самоцелни шеги, провокации и продуктови позиционирания. Самите откроени филми оставиха впечатление за повече смисленост и връзка с живота. Най-добрите от тях се занимаваха с физическата, житейска и философска природа на времето ("Интерстелар", "Юношество", "Теорията на всичко"), с границите на реалността и предназначението на човека ("Бърдмен", "Игра на кодове"), с абсурда на живота ("Гранд Хотел Будапеща"). Наистина ли там горе - при щастливите, усмихнатите и богатите - вече не всичко е суета? Предстои да видим.  


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Летен екран Летен екран

На кино през ваканцията - от Том Круз до АББА и Мечо Пух

7 юли 2018, 56034 прочитания

Кино: "Убийството на свещения елен" 2 Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

15 юни 2018, 32481 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
На война

Перфектно кино и спорен морал в "Американски снайперист" на Клинт Истууд

Синя вълна с червено мъртво вълнение

Демократи и републиканци си поделиха контрола над Конгреса, което означава повече надзор и отчетност за управлението на Тръмп

Умното разширяване на "Фесто"

Германската Festo изгражда развойно звено към българската си компания, в което до пет години ще работят над 200 души

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете